Koperen slang (vh: GG vervolg synode)

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Denk je dat 20 jaar wachten op een baby geen geloof vereist?
Offtopic. Natuurlijk vereist 20 jaar wachten op een baby geloof, maar zelfs in dat geval maakt de strekking niet uit. Of je nu over 20 jaar vergeving krijgt of niet, je mag het geloven vanaf de eerste seconde na je smeking dat deze zonden niet van je geeist zullen worden wanneer je zult staan voor de troon van God.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Kaw, ik weet niet waar je heen wilt, maar het lijkt me een heilloze weg om de persoonlijke toepassing van Christus gerechtigheid weg te redeneren met een conclusiegeloof.

Polemicus: dat lijkt mij ook. We gaan God in Zijn bedreigingen op Zijn Woord geloven. Deden we dat maar meer. Maar velen komen niet eens tot de inleving daar van en leven gerust voort op reis naar een nimmer eindigende eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Kaw, ik weet niet waar je heen wilt, maar het lijkt me een heilloze weg om de persoonlijke toepassing van Christus gerechtigheid weg te redeneren met een conclusiegeloof.
Als het voorgaande wat ik zei volgens jou onder de definitie van conclussiegeloof valt, dan is dat maar zo.

Wil je deze vraag dan heel concreet beantwoorden: Hoe weet iemand (of leert iemand weten) buiten zijn geloof in de schrift om dat hij deel heeft aan het verzoenende werk van Jezus Christus? Wat moet zo'n persoon dan heel concreet beleven om die zekerheid te krijgen?
Erasmiaan schreef:Polemicus: dat lijkt mij ook. We gaan God in Zijn bedreigingen op Zijn Woord geloven. Deden we dat maar meer. Maar velen komen niet eens tot de inleving daar van en leven gerust voort op reis naar een nimmer eindigende eeuwigheid.
Ik geloof dat je heel zeker weet dat je zonder Christus niet kan sterven. Net als al die andere mensen in de kerk. De gerustheid zit hem niet in het missen van kennis of inleving, maar in het idee dat je zo keuzeloos bent dat je niets anders kan doen dan wachten op een ingreep van God.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:Denk je dat 20 jaar wachten op een baby geen geloof vereist?
Offtopic,
Ok, even terug dan naar jouw en Polemicus' samenvaltheorie.
Namelijk dat Christus-kennis vooraf gaat dan wel samenvalt aan de ellende kennis en dat de bevindelijke ellendekennis buiten de wedergeboorte ligt.

Die theorie vind je niet terug in de Catechismus. De Catechismus spreekt juist van de wet als kenbron van de ellende, als een tuchtmeester tot Christus.

Enerzijds een buigen onder Gods rechtvaardig oordeel, waardoor wij dan tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben; maar anderzijds en tegelijkertijd een verlangen om deze straf te ontgaan en wederom ttot genade te komen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Kaw, ik weet niet waar je heen wilt, maar het lijkt me een heilloze weg om de persoonlijke toepassing van Christus gerechtigheid weg te redeneren met een conclusiegeloof.
Als het voorgaande wat ik zei volgens jou onder de definitie van conclussiegeloof valt, dan is dat maar zo.

Wil je deze vraag dan heel concreet beantwoorden: Hoe weet iemand (of leert iemand weten) buiten zijn geloof in de schrift om dat hij deel heeft aan het verzoenende werk van Jezus Christus? Wat moet zo'n persoon dan heel concreet beleven om die zekerheid te krijgen?
De toepassing van het Woord door Gods Geest.
Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Polemicus: dat lijkt mij ook. We gaan God in Zijn bedreigingen op Zijn Woord geloven. Deden we dat maar meer. Maar velen komen niet eens tot de inleving daar van en leven gerust voort op reis naar een nimmer eindigende eeuwigheid.
Ik geloof dat je heel zeker weet dat je zonder Christus niet kan sterven. Net als al die andere mensen in de kerk. De gerustheid zit hem niet in het missen van kennis of inleving, maar in het idee dat je zo keuzeloos bent dat je niets anders kan doen dan wachten op een ingreep van God.
Het is ook niet zo, dat iemand gerustheid leert in de ellendekennis. Althans: dat mag zeker niet. Er zijn 3 stukken nodig om welgetroost te leven en eenmaal zalig te kunnen sterven.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:
Tiberius schreef:Denk je dat 20 jaar wachten op een baby geen geloof vereist?
Offtopic,
Ok, even terug dan naar jouw en Polemicus' samenvaltheorie.
Namelijk dat Christus-kennis vooraf gaat dan wel samenvalt aan de ellende kennis en dat de bevindelijke ellendekennis buiten de wedergeboorte ligt.
Huh? Ja, oké, bevindelijke ellendekennis is geen voorportaal, reden of katalisator van de wedergeboorte, maar het zal vooraf gekent worden, of worden geopenbaard tijdens de verkondiging van evangelie van een verhoogde Christus voor een verlaagde zondaar. Het is een vereist onderdeel binnen het geheel van de wedergeboorte, naast de onderdelen Heilige Geest, evangelie en geloof.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Kaw, ik weet niet waar je heen wilt, maar het lijkt me een heilloze weg om de persoonlijke toepassing van Christus gerechtigheid weg te redeneren met een conclusiegeloof.
Als het voorgaande wat ik zei volgens jou onder de definitie van conclussiegeloof valt, dan is dat maar zo.

Wil je deze vraag dan heel concreet beantwoorden: Hoe weet iemand (of leert iemand weten) buiten zijn geloof in de schrift om dat hij deel heeft aan het verzoenende werk van Jezus Christus? Wat moet zo'n persoon dan heel concreet beleven om die zekerheid te krijgen?
De toepassing van het Woord door Gods Geest.
Dat is helemaal niets anders dan geloven dat er vergeving is van zonde voor een ieder die zich voor God verootmoedigd, gewoon omdat dit in de schrift staat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Huh?
Het kan zijn dat ik me vergis, maar het kwam me voor, dat je Polemicus visie deelde.
Met de nuancering in de rest van je posting ben ik het dan ook eens.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Huh?
Het kan zijn dat ik me vergis, maar het kwam me voor, dat je Polemicus visie deelde.
Met de nuancering in de rest van je posting ben ik het dan ook eens.
Eerlijk gezegt denk ik niet zo ver na.
Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Bericht door Polemicus »

Tiberius schreef:Ok, even terug dan naar jouw en Polemicus' samenvaltheorie.
Namelijk dat Christus-kennis vooraf gaat dan wel samenvalt aan de ellende kennis en dat de bevindelijke ellendekennis buiten de wedergeboorte ligt.

Die theorie vind je niet terug in de Catechismus. De Catechismus spreekt juist van de wet als kenbron van de ellende, als een tuchtmeester tot Christus.

Enerzijds een buigen onder Gods rechtvaardig oordeel, waardoor wij dan tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben; maar anderzijds en tegelijkertijd een verlangen om deze straf te ontgaan en wederom ttot genade te komen.
Tiberius, mag ik van jou eens weten op grond waarvan je meent dat de catechismus in de zondagen 2 en verder onderwijs geeft aan een pas wedergeborene, om dan zo verder te komen tot de meer geoefenden in de genade? Graag argumenten vanuit het Schatboek van Ursinus, de opsteller. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Polemicus schreef:
Tiberius schreef:Ok, even terug dan naar jouw en Polemicus' samenvaltheorie.
Namelijk dat Christus-kennis vooraf gaat dan wel samenvalt aan de ellende kennis en dat de bevindelijke ellendekennis buiten de wedergeboorte ligt.

Die theorie vind je niet terug in de Catechismus. De Catechismus spreekt juist van de wet als kenbron van de ellende, als een tuchtmeester tot Christus.

Enerzijds een buigen onder Gods rechtvaardig oordeel, waardoor wij dan tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben; maar anderzijds en tegelijkertijd een verlangen om deze straf te ontgaan en wederom ttot genade te komen.
Tiberius, mag ik van jou eens weten op grond waarvan je meent dat de catechismus in de zondagen 2 en verder onderwijs geeft aan een pas wedergeborene, om dan zo verder te komen tot de meer geoefenden in de genade? Graag argumenten vanuit het Schatboek van Ursinus, de opsteller. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Zou je dan ook niet gewoon de Bijbel erbij pakken?
Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Dat is een droefheid waar de zondagen 2, 3 en 4 over spreken. Die wordt in een dode zondaar niet gevonden.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Polemicus schreef:
Tiberius schreef:Ok, even terug dan naar jouw en Polemicus' samenvaltheorie.
Namelijk dat Christus-kennis vooraf gaat dan wel samenvalt aan de ellende kennis en dat de bevindelijke ellendekennis buiten de wedergeboorte ligt.

Die theorie vind je niet terug in de Catechismus. De Catechismus spreekt juist van de wet als kenbron van de ellende, als een tuchtmeester tot Christus.

Enerzijds een buigen onder Gods rechtvaardig oordeel, waardoor wij dan tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben; maar anderzijds en tegelijkertijd een verlangen om deze straf te ontgaan en wederom ttot genade te komen.
Tiberius, mag ik van jou eens weten op grond waarvan je meent dat de catechismus in de zondagen 2 en verder onderwijs geeft aan een pas wedergeborene, om dan zo verder te komen tot de meer geoefenden in de genade? Graag argumenten vanuit het Schatboek van Ursinus, de opsteller. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Zou je dan ook niet gewoon de Bijbel erbij pakken?
Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Dat is een droefheid waar de zondagen 2, 3 en 4 over spreken. Die wordt in een dode zondaar niet gevonden.
20) naar God werkt
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijnen Vader door zijne zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden, gelijk de voorbeelden van David, van den verloren zoon, der zondares, Petrus en anderen uitwijzen.

Oei, het is mét een vertrouwen. Stoute statenvertalers.
Laatst gewijzigd door Kaw op 30 jan 2008, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef: 20) naar God werkt
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt;
Precies
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef: 20) naar God werkt
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt;
Precies
Nu doe je net alsof wij dat ontkennen. Je quote onvolledig om te voorkomen dat je jezelf tegenspreekt. Daarnaast zegt die bijbeltekst plus uitleg helemaal niets hoe de cathechismus gelezen moet worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:
Kaw schreef: 20) naar God werkt
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt;
Precies
Nu doe je net alsof wij dat ontkennen. Je quote onvolledig om te voorkomen dat je jezelf tegenspreekt. Daarnaast zegt die bijbeltekst plus uitleg helemaal niets hoe de cathechismus gelezen moet worden.
Het is niet mijn bedoeling om met een bijbeltekst aan te geven hoe de catechismus gelezen moet worden.
De Catechismus is gefundeerd op de Bijbel, niet andersom. Maar dat terzijde.

Ik heb al vaker gezegd: het tot God brengen is van de mens uit gezien een proces geen gebeurtenis, in tegenstelling tot wat de samenvaldrijvers leren.
Vanuit God gezien ontvangt de gelovige in het uur der wedergeboorte alle weldaden: vergeving der zonde en een recht op het eeuwige leven.
Maar de zondaar kan uit zo'n conclusiegeloof niet leven; het moet hem stap voor stap door Gods Geest toegepast worden.
Plaats reactie