Een onzichtbaar of zichtbaar bevindelijk besef dat hij/zij niet sterven kan om God te ontmoeten. Meer of minder niet.Erasmiaan schreef:Is er nog iets voor dat zaligmakende zien op Jezus, volgens jou? Of is dat iets wat je overkomt, een punt des tijds?
Koperen slang (vh: GG vervolg synode)
Wat denk je: heeft de ontdekte zondaar uit zondag 5 al kennis aan Christus als schuldovernemende Borg of niet?Kaw schreef:Dan heeft iemand dat hem wijs gemaakt in de prediking, want ik lees het onderscheid nergens in de schrift of de 3fvE. Daar gaan besef van schuld, smeken tot God en het krijgen van vergeving onlosmakelijk samen. Als iemand Hem nog niet kent als schuldovernemende Borg, dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.Tiberius schreef:Maar daarmee kent hij Hem nog niet als de schuldovernemende Borg.
Ja, want hij heeft zondag 1 al geleerd.Tiberius schreef:Wat denk je: heeft de ontdekte zondaar uit zondag 5 al kennis aan Christus als schuldovernemende Borg of niet?Kaw schreef:Dan heeft iemand dat hem wijs gemaakt in de prediking, want ik lees het onderscheid nergens in de schrift of de 3fvE. Daar gaan besef van schuld, smeken tot God en het krijgen van vergeving onlosmakelijk samen. Als iemand Hem nog niet kent als schuldovernemende Borg, dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.Tiberius schreef:Maar daarmee kent hij Hem nog niet als de schuldovernemende Borg.
misschien vanuit God gezien wel, maar voor zichzelf nog niet, maar wel een verlangen naar...?Kaw schreef:Ja, want hij heeft zondag 1 al geleerd.Tiberius schreef:Wat denk je: heeft de ontdekte zondaar uit zondag 5 al kennis aan Christus als schuldovernemende Borg of niet?Kaw schreef:Dan heeft iemand dat hem wijs gemaakt in de prediking, want ik lees het onderscheid nergens in de schrift of de 3fvE. Daar gaan besef van schuld, smeken tot God en het krijgen van vergeving onlosmakelijk samen. Als iemand Hem nog niet kent als schuldovernemende Borg, dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.Tiberius schreef:Maar daarmee kent hij Hem nog niet als de schuldovernemende Borg.
Zoals ik al zei: dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.henriët schreef:misschien vanuit God gezien wel, maar voor zichzelf nog niet, maar wel een verlangen naar...?Kaw schreef:Ja, want hij heeft zondag 1 al geleerd.Tiberius schreef:Wat denk je: heeft de ontdekte zondaar uit zondag 5 al kennis aan Christus als schuldovernemende Borg of niet?Kaw schreef: Dan heeft iemand dat hem wijs gemaakt in de prediking, want ik lees het onderscheid nergens in de schrift of de 3fvE. Daar gaan besef van schuld, smeken tot God en het krijgen van vergeving onlosmakelijk samen. Als iemand Hem nog niet kent als schuldovernemende Borg, dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.
Dat is de samenvatting van het troostboek.Kaw schreef:Ja, want hij heeft zondag 1 al geleerd.Tiberius schreef:Wat denk je: heeft de ontdekte zondaar uit zondag 5 al kennis aan Christus als schuldovernemende Borg of niet?Kaw schreef:Dan heeft iemand dat hem wijs gemaakt in de prediking, want ik lees het onderscheid nergens in de schrift of de 3fvE. Daar gaan besef van schuld, smeken tot God en het krijgen van vergeving onlosmakelijk samen. Als iemand Hem nog niet kent als schuldovernemende Borg, dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.Tiberius schreef:Maar daarmee kent hij Hem nog niet als de schuldovernemende Borg.
Als je dat vol wilt houden, zit die zondaar voortdurend naar de bekende weg te vragen.
Waarom niet?Kaw schreef:Zoals ik al zei: dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.henriët schreef:misschien vanuit God gezien wel, maar voor zichzelf nog niet, maar wel een verlangen naar...?Kaw schreef:Ja, want hij heeft zondag 1 al geleerd.Tiberius schreef: Wat denk je: heeft de ontdekte zondaar uit zondag 5 al kennis aan Christus als schuldovernemende Borg of niet?
Denk je dat de discipelen in Johannes 14 niet geloofden dat God hun gebeden verhoort?
Toch zegt Jezus tot hen: Gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.
De HC is niet de blauwprint voor een standenleer, maar een geloofsbelijdenis. Anders was er bij zondag 1 echt niet in de 'ik'-vorm gesproken. Bovendien wordt het wat loos bij zondag 23 als je dat wil vasthouden. Ineens geloof je alles en ben je behouden. Maar als je v/a 21 heb gehad, dan geloof je alles al en geloof je ook dat Christus je zaligmaker is. Bovendien is het gedeelte ellende wel erg klein vergeleken de verhouding met de tijd die daarvoor in de prediking wordt vrijgemaakt of die een zondaar in zijn leven beleefdTiberius schreef:Dat is de samenvatting van het troostboek.Kaw schreef:Ja, want hij heeft zondag 1 al geleerd.Tiberius schreef:Wat denk je: heeft de ontdekte zondaar uit zondag 5 al kennis aan Christus als schuldovernemende Borg of niet?Kaw schreef: Dan heeft iemand dat hem wijs gemaakt in de prediking, want ik lees het onderscheid nergens in de schrift of de 3fvE. Daar gaan besef van schuld, smeken tot God en het krijgen van vergeving onlosmakelijk samen. Als iemand Hem nog niet kent als schuldovernemende Borg, dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.
Als je dat vol wilt houden, zit die zondaar voortdurend naar de bekende weg te vragen.

Zonde, vervloeking, ellende, dood, rondom stervenden door slangenvergif, een huilende wildernis, geen uitweg meer. Om wanhopig van te worden, zonder God in de wereld en geen hoop op de toekomst.Erasmiaan schreef:Is er nog iets voor dat zaligmakende zien op Jezus, volgens jou? Of is dat iets wat je overkomt, een punt des tijds?Polemicus schreef:In het eerste zaligmakende zien op Jezus, is ware schuldverslagenheid en vindt de genezing plaats. Dat is de rechtvaardigmaking door het geloof. Daarna volgt een opwas in de kennis en de genade van Christus, maar de vergeving van zonden en enige kennis en vreugde daarvan zijn geen zaken of standen waar de één nog vóór staat en die de ander nog mist. Het is alles zeer eenvoudig broeder, en wij moeten worden als een kind die alles van de Ander verwacht, omdat hij weet dat hij niets kan. En daarop heel simpel vertrouwt en gelooft. Wie Jezus heeft, die heeft alles, wie Hem mist, heeft ... niets. Nog sterker? Wie Hem niet liefheeft, anathema! Hij zij een vervoeking!
MAar wordt dan juist niet het verlangen geboren Iemand nodig te hebben.. een Borg?Polemicus schreef:Zonde, vervloeking, ellende, dood, rondom stervenden door slangenvergif, een huilende wildernis, geen uitweg meer. Om wanhopig van te worden, zonder God in de wereld en geen hoop op de toekomst.Erasmiaan schreef:Is er nog iets voor dat zaligmakende zien op Jezus, volgens jou? Of is dat iets wat je overkomt, een punt des tijds?Polemicus schreef:In het eerste zaligmakende zien op Jezus, is ware schuldverslagenheid en vindt de genezing plaats. Dat is de rechtvaardigmaking door het geloof. Daarna volgt een opwas in de kennis en de genade van Christus, maar de vergeving van zonden en enige kennis en vreugde daarvan zijn geen zaken of standen waar de één nog vóór staat en die de ander nog mist. Het is alles zeer eenvoudig broeder, en wij moeten worden als een kind die alles van de Ander verwacht, omdat hij weet dat hij niets kan. En daarop heel simpel vertrouwt en gelooft. Wie Jezus heeft, die heeft alles, wie Hem mist, heeft ... niets. Nog sterker? Wie Hem niet liefheeft, anathema! Hij zij een vervoeking!
Als hij geloofd dat God zijn gebeden verhoord, dan heeft hij ook vergeving gekregen wanneer hij daar om vroeg. Hoe kan hij dan nog niet geloven dat hij een schuldovernemende Borg heeft? Hij heeft immers vergeving gekregen op zijn gebed?Tiberius schreef:Waarom niet?Kaw schreef:Zoals ik al zei: dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.henriët schreef:misschien vanuit God gezien wel, maar voor zichzelf nog niet, maar wel een verlangen naar...?Kaw schreef: Ja, want hij heeft zondag 1 al geleerd.
Denk je dat de discipelen in Johannes 14 niet geloofden dat God hun gebeden verhoort?
Ook.henriët schreef:MAar wordt dan juist niet het verlangen geboren Iemand nodig te hebben.. een Borg?Polemicus schreef:Zonde, vervloeking, ellende, dood, rondom stervenden door slangenvergif, een huilende wildernis, geen uitweg meer. Om wanhopig van te worden, zonder God in de wereld en geen hoop op de toekomst.Erasmiaan schreef:Is er nog iets voor dat zaligmakende zien op Jezus, volgens jou? Of is dat iets wat je overkomt, een punt des tijds?Polemicus schreef:In het eerste zaligmakende zien op Jezus, is ware schuldverslagenheid en vindt de genezing plaats. Dat is de rechtvaardigmaking door het geloof. Daarna volgt een opwas in de kennis en de genade van Christus, maar de vergeving van zonden en enige kennis en vreugde daarvan zijn geen zaken of standen waar de één nog vóór staat en die de ander nog mist. Het is alles zeer eenvoudig broeder, en wij moeten worden als een kind die alles van de Ander verwacht, omdat hij weet dat hij niets kan. En daarop heel simpel vertrouwt en gelooft. Wie Jezus heeft, die heeft alles, wie Hem mist, heeft ... niets. Nog sterker? Wie Hem niet liefheeft, anathema! Hij zij een vervoeking!
Deze redenering is een beetje te kort door de bocht.Kaw schreef:Als hij geloofd dat God zijn gebeden verhoord, dan heeft hij ook vergeving gekregen wanneer hij daar om vroeg. Hoe kan hij dan nog niet geloven dat hij een schuldovernemende Borg heeft? Hij heeft immers vergeving gekregen op zijn gebed?Tiberius schreef:Waarom niet?Kaw schreef:Zoals ik al zei: dan geloofd hij niet dat God zijn gebeden verhoord.henriët schreef: misschien vanuit God gezien wel, maar voor zichzelf nog niet, maar wel een verlangen naar...?
Alsof elk gebed dat de gelovige bidt, direct verhoort wordt.
Izak bad ook om een kind. God verhoorde zijn gebed, maar de vervulling liet 20 jaar op zich wachten.
Die vlieger gaat niet op wanneer het gaat om vergeving van zonden. Vergeving is niet iets wat je bezit, maar wat blijkt te zijn uitgevoerd wanneer je komt te staan voor God tijdens de dag des oordeels. Dat vereist geloof. In ps. 130 en ook Paulus spreekt daarover, noemt de schrift het een hopen op God. Een hopen als in vertrouwen. En hup we zijn weer terug bij het niet geloven van gebedsverhoring.Tiberius schreef:Deze redenering is een beetje te kort door de bocht.
Alsof elk gebed dat de gelovige bidt, direct verhoort wordt.
Izak bad ook om een kind. God verhoorde zijn gebed, maar de vervulling liet 20 jaar op zich wachten.
Het is volbracht. Niet over 20 jaar, maar 2000 jaar geleden. Rom. 5.