Wist je dat ...[6]

monique

Bericht door monique »

Jongere schreef:
monique schreef:Ik weet heus wel hoe je moet typen hoor
maar ja zo heb ik altijd al getypt en nee ik ben niet goed in nederlands en nu doe ik er wel erg lang over om goed te typen
ik weet ook niet zo goed waar al die komma's moeten
ik ben het aan het proberen zo goed moggelijk te veranderen
meer kan ik er ook nie aan doen :roll:
Ik zal een beginnerstip geven:
- denk telkens: wat is nu mijn zin? Dus in je bovenstaande post: "Ik weet heus wel hoe je moet typen hoor maar ja" denk je: hee, na het woordje hoor zou wel een punt kunnen! En dan geef ik maar automatisch een hoofdletter. Bovendien is 'hoor' een woord wat niet echt bij de zin past, dus daar zet ik een komma voor. Dan staat er dit: "Ik weet heus wel hoe je moet typen, hoor. Maar ja, zo heb ik..." Is al een stuk leesbaarder. :wink:
"Dank je hoor voor de uitleg
maar ik krijg zat uitleg op school.
Kislev

Bericht door Kislev »

Nou nog opletten!
judith

Bericht door judith »

Kislev schreef:Nou nog opletten!
Op school?
Jager

Bericht door Jager »

Marco schreef:
Jager schreef:In het bijzonder jongeren worden verzocht .....
:roll: :roll: :roll:
wordt verzocht.. :mrgreen:
Echt? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marco

Bericht door Marco »

Jager schreef:
Marco schreef:
Jager schreef:In het bijzonder jongeren worden verzocht .....
:roll: :roll: :roll:
wordt verzocht.. :mrgreen:
Echt? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ja. Onderwerp is "om te ....", en de jongeren zijn meewerkend voorwerp.
monique

Bericht door monique »

judith schreef:
Op school?
waarom nou nog opletten
ik let er zo goed moggelijk op en dat ik nederlands niet zo goed kan daar kan ik ook niks aan doen
Jongere

Bericht door Jongere »

monique schreef:
judith schreef:
Op school?
waarom nou nog opletten
ik let er zo goed moggelijk op en dat ik nederlands niet zo goed kan daar kan ik ook niks aan doen
Ja dat maakt ook niet uit, maar gewoon hoofdletters en punten zetten! Dat kan toch wel? Als je met iemand praat maak je toch ook zinnen? Dan nu een hoofdletter aan het begin en een punt aan het einde. 8)
monique

Bericht door monique »

monique schreef:
judith schreef:
Op school?
waarom nou nog opletten
ik bedoel wat bedoel je met opletten
judith

Bericht door judith »

Jongere schreef:
monique schreef:
judith schreef:
Op school?
waarom nou nog opletten
Ja dat maakt ook niet uit, maar gewoon hoofdletters en punten zetten! Dat kan toch wel? Als je met iemand praat maak je toch ook zinnen? Dan nu een hoofdletter aan het begin en een punt aan het einde. 8)
:cry: :D
monique

Bericht door monique »

Jongere schreef:
monique schreef:
judith schreef:
Op school?
waarom nou nog opletten
ja maar dan hoef je niet te schrijven
Kislev

Bericht door Kislev »

Begin eenvoudig: de eerste letter van je post een hoofdletter. Als je klaar bent zet je een punt.

Kun je daarna altijd nog in overweging nemen of er tussenin nog ergens een punt en hoofdletter moet.
Jager

Bericht door Jager »

Wat klopt dan niet aan de volgende ontleding? Volgens mij is deze zin i.i.g. een lijdende vorm.
In het bijzonder jongeren worden verzocht om hun natuurlijke neiging zich aan te sluiten bij de heersende jongerencultuur wat in te tomen.

Code: Selecteer alles

persoonsvorm   = worden
(ww) gezegde   = worden verzocht
onderwerp      = jongeren
lijd. voorwerp = om hun natuurlijke neiging zich aan te sluiten bij de heersende jongerencultuur wat in te tomen.
bijw. bepaling = In het bijzonder
Of is het toch wordt?
Jongere

Bericht door Jongere »

Als ze 'worden verzocht' heeft dat min of meer de betekenis dat al deze jongeren persoonlijk een verzoeking moeten weerstaan. Het gaat echter over de groep jongeren in het geheel, en deze groep is enkelvoud. Dus: De jongeren wordt verzocht dat en dat te doen.
Je moet er in dit geval 'aan' voor denken. Er wordt niemand verzocht (in de zin van een verzoeking door de duivel) maar er wordt iets aan mensen verzocht. Als je dat erbij denkt kun je het ook niet fout doen. "Aan de jongeren worden verzocht..."
Josephus

Bericht door Josephus »

Jager schreef:Wat klopt dan niet aan de volgende ontleding? Volgens mij is deze zin i.i.g. een lijdende vorm.
In het bijzonder jongeren worden verzocht om hun natuurlijke neiging zich aan te sluiten bij de heersende jongerencultuur wat in te tomen.

Code: Selecteer alles

persoonsvorm   = worden
(ww) gezegde   = worden verzocht
onderwerp      = jongeren
lijd. voorwerp = om hun natuurlijke neiging zich aan te sluiten bij de heersende jongerencultuur wat in te tomen.
bijw. bepaling = In het bijzonder
Of is het toch wordt?
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/860/

http://www.onzetaal.nl/advies/reizigers.php
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jager

Bericht door Jager »

Jongere schreef:Als ze 'worden verzocht' heeft dat min of meer de betekenis dat al deze jongeren persoonlijk een verzoeking moeten weerstaan. Het gaat echter over de groep jongeren in het geheel, en deze groep is enkelvoud. Dus: De jongeren wordt verzocht dat en dat te doen.
Je moet er in dit geval 'aan' voor denken. Er wordt niemand verzocht (in de zin van een verzoeking door de duivel) maar er wordt iets aan mensen verzocht. Als je dat erbij denkt kun je het ook niet fout doen. "Aan de jongeren worden verzocht..."
Dank je, het is me nu helder.
Gesloten