Stelling:
Het zoeken naar eenheid van de kerk is kenmerkend voor de manier waarop de waarheid binnen de kerk beleefd wordt en teglijk is ook de waarheidsbeleving iets dat kenmerkend is voor de ware eenheid.; vgl Joh 17:21.
stelling: eenheid kerk.
- Oude-Waarheid
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
- Locatie: Amsterdam
Deze eenheid gaat ook niet ten koste van de waarheid :!:Tiberius schreef:Eenheid is geen doel op zich, maar vrucht van Gods werk, namelijk dat Hij de Zijnen aan Christus gegeven heeft en in Zijn (de Vader) Naam bewaart.
Zie ook het 11e vers van Johannes 17:
Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Dat kan je hoe goed bedoeld van bv samen op weg niet zeggen
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Hier heeft de Heere Jezus het direct tot Zijn discipelen en ik vind het wel heel echt ver gaan om hier een grond in te zoeken voor de eenheid van kerkelijke instituten.Tiberius schreef:Eenheid is geen doel op zich, maar vrucht van Gods werk, namelijk dat Hij de Zijnen aan Christus gegeven heeft en in Zijn (de Vader) Naam bewaart.
Zie ook het 11e vers van Johannes 17:
Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Het is het Hogepriesterlijk gebed. Dus het gaat niet tegen Zijn discipelen, maar tegen Zijn Hemelse Vader.Toeschouwer schreef:Hier heeft de Heere Jezus het direct tot Zijn discipelen en ik vind het wel heel echt ver gaan om hier een grond in te zoeken voor de eenheid van kerkelijke instituten.Tiberius schreef:Eenheid is geen doel op zich, maar vrucht van Gods werk, namelijk dat Hij de Zijnen aan Christus gegeven heeft en in Zijn (de Vader) Naam bewaart.
Zie ook het 11e vers van Johannes 17:
Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Hij bidt hier voor hen, die aan Hem gegeven zijn.
Of bedoel je wat anders?
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Je hebt gelijk. De Heere Jezus bad tot Zijn vader, maar Hij bad voor Zijn discipelen, niet voor de wereld. Maar in vers 20 bad Hij, die door hun woord (dat van de discipelen) in de Heere Jezus zouden gaan geloven. Opdat zij allen één zijn, de discipelen dus..Tiberius schreef:Het is het Hogepriesterlijk gebed. Dus het gaat niet tegen Zijn discipelen, maar tegen Zijn Hemelse Vader.Toeschouwer schreef:Hier heeft de Heere Jezus het direct tot Zijn discipelen en ik vind het wel heel echt ver gaan om hier een grond in te zoeken voor de eenheid van kerkelijke instituten.Tiberius schreef:Eenheid is geen doel op zich, maar vrucht van Gods werk, namelijk dat Hij de Zijnen aan Christus gegeven heeft en in Zijn (de Vader) Naam bewaart.
Zie ook het 11e vers van Johannes 17:
Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Hij bidt hier voor hen, die aan Hem gegeven zijn.
Of bedoel je wat anders?
Het gaat er mij om dat het wel heel ver gaat om hier een gebed te lezen van de Heere Jezus over de eenheid van de kerkelijke instituten van vandaag. Een gebed van de Heere Jezus wordt per definitie verhoord, het is onmogelijk dat er ook maar een begin van verschil zou zijn tussen God en Zijn Zoon. Dus dit gebed is ook verhoord.
Toeschouwer, ik vind dat een gevaarlijke redenering.
Je redeneert (volgens mij) eigenlijk als volgt:
1) Christus gebeden worden altijd verhoord
2) Christus bidt om eenheid van Zijn ware discipelen
3) Als er dus geen eenheid is, betreft 1 van de partijen geen ware discipelen.
Je vergeet met deze redenering, dat er vanuit de mens gezien een tijdsverschil bestaat tussen het gebed en de verhoring.
Bij God is dat verschil er niet, want 1000 jaren zijn bij hem als 1 dag en 1 dag als 1000 jaren.
Je redeneert (volgens mij) eigenlijk als volgt:
1) Christus gebeden worden altijd verhoord
2) Christus bidt om eenheid van Zijn ware discipelen
3) Als er dus geen eenheid is, betreft 1 van de partijen geen ware discipelen.
Je vergeet met deze redenering, dat er vanuit de mens gezien een tijdsverschil bestaat tussen het gebed en de verhoring.
Bij God is dat verschil er niet, want 1000 jaren zijn bij hem als 1 dag en 1 dag als 1000 jaren.
hoezo? Jezus bidt in dit hoofdstuk ook voor allen die in Hem geloven, niet alleen voor zijn discipelen. Lees het maar eens door. En in vers 21 zegt Hij: Laat hen allen een zijn. Daarnaast lijkt het me niet dat je de verdeeldheid tussen Gods kinderen goed kan praten. Daarnaast zijn er allerlei andere teksten die op eenheid wijzen.Toeschouwer schreef:Hier heeft de Heere Jezus het direct tot Zijn discipelen en ik vind het wel heel echt ver gaan om hier een grond in te zoeken voor de eenheid van kerkelijke instituten.Tiberius schreef:Eenheid is geen doel op zich, maar vrucht van Gods werk, namelijk dat Hij de Zijnen aan Christus gegeven heeft en in Zijn (de Vader) Naam bewaart.
Zie ook het 11e vers van Johannes 17:
Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Je argument dat als Jezus het echt zou bidden, het ook wel zou gebeuren, is wat kort door de bocht. Jezus bad ook of de beker aan Hem voorbij mocht gaan en dat gebed werd niet verhoord. Jezus onderwerpt zich daar aan God en zegt: Niet mijn wil maar de uwe geschiedde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."