Ik ben ook vóór een kerk-model waarin de kerk weer diakonaal bezig is, zoals de vroege kerk (voor Constantein). Toen was de kerk degene die de armen hielp. Niet alleen binnen de gemeente, maar ook/juist daarbuiten! Weldadigheid als evangelisatie-middel.Tiberius schreef:Ik zie de noodzaak niet van een verzekering die diaconietje speelt.memento schreef:Ik zie de noodzaak niet in van een kerk die verzekerinkje speelt.![]()
Want de zorgtaak voor de minderbedeelde naaste komt de kerk toe, zie het formulier om (ouderlingen en) diakenen te bevestigen.
Als dat evangelisatie-element uit de diakonie is, is de diakonie verworden tot een verzekering van de eigen leden. Zeker zoals dat functioneerd in sommige grote gemeenten (waar nog veel onverzekerden voorkomen), die meer dan een half miljoen (!) aan diakonie-geld op de bank hebben, en praktisch niets van het binnenkomende diakonie-geld geven aan doelen die niet direct het eigenbelang van de gemeenteleden dienen. (Die meer dan een half miljoen euro is helaas geen fictief getal, maar heb ik op het financieële jaarverslag van een gemeente zien staan, inclusief geen enkele uitgave aan goede doelen).