Bert Mulder schreef:Zonder de wedergeboorte kan men het Koninkrijk Gods niet zien. Zonder wederom geboren te worden zijn we dus geestelijk dood, de straf op de zondeval. Dus zonder levend te zijn hebben we geen geestelijk verstand, en zoals Paulus dat uitdrukt, worden deze dingen geestelijk verstaan. Dus zonder wedergeboorte, en hiermee bedoel ik de levendmaking, zal men de roeping zelf niet eens horen, laat staan dat men geloof kan oefenen.
Volgens mij kunnen we ook zonder geloof het koninkrijk van God niet zien. Dus ik zie de loskoppeling tussen geloof en wedergeboorte (waar jij wedergeboorte voor geloof plaatst) niet zo. Om dat duidelijk te maken even de rest van Johannes 3:
9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
(3:13) de Mensenzoon – Andere handschriften lezen: ‘de Mensenzoon die in de hemel is’.
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’
Dit alles is een reactie op de vraag van Nicodemus hoe die wedergeboorte dan kan geschieden. Geloven en wedergeboorte gaan nauw samen.... zoals Johannes 3 duidelijk maakt is wedergeboorte het werk van de Geest maar tegelijkertijd koppelt Jezus het ook aan geloof. (vs 14-18). Wie niet gelooft gaat verloren, wie gelooft wordt behouden. Het is dus veel te simplistisch om een tijdslijn te tekenen en wedergeboorte vooraan te zetten met vervolgens als (logisch) gevolg geloof. Hoe zouden mensen anders de Geest nog tegen kunnen werken. Of waarom zouden we nog om de Geest hoeven vragen als we dat pas kunnen doen als we die ontvangen hebben.
Om het wat concreter te maken, als de kerk vol mensen zit deie de Bijbel geloven maar vinden dat ze niet wedergeboren zijn, wat moeten ze dan doen? En als ze wel wedergeboren willen worden, zijn ze dan al wedergeboren? Zo ja, waarom vinden ze dan dat ze nog neit wedergeboren zijn? Zo nee, waar komt die wil dan vandaan als ze nog geestelijk dood zijn wat inhoudt dat ze niet gered willen worden?