-

memento

Bericht door memento »

Zita schreef:
memento schreef: Ook wetenschappelijk (psychologisch, sociologisch) onderzoek toont aan dat de man meer geschikt is voor werk buitenshuis (meer stressbestendig, beter kunnen omgaan met organisatie-structuren, etc), en de vrouw meer geschikt is voor werk thuis (meer sociale gaven)
hoho, dit zegt iets over algemeenheden. Er zijn zat vrouwen die zeer geschikt zijn voor werk buitenshuis, die stressbestendig zijn, die goed kunnen omgaan met organisatiestructuren et cetera. Dit is geen argument om voor iedere vrouw buitenshuis werken af te wijzen.
Het verhaal over het vrijwilligerswerk vind ik in deze discussie ook wat vreemd. De vrouw moet zorgen voor haar kinderen en kan dus niet buitenshuis werken. Dat mag opeens wel als zij er niet voor betaald wordt. Oké, ik snap heus wel dat een vrouw-met-betaald-werk weinig tijd heeft voor vrijwilligerswerk, maar je kunt volgens mij niet vanwege het zorg-argument betaald werk afwijzen en vrijwilligerswerk omarmen.

Ik lijk nu wel een geweldige feministe, maar da's niet zo :mrgreen: . Ik geloof dat vanuit de Bijbel de vrouw de eerstaangewezene is om voor de kinderen te zorgen, maar voer die discussie aub vanuit de Bijbel en niet op grond van allerlei rare kronkels.
Hoho, ik zeg niet dat vrijwilligerswerk goed is, en werk slecht. Het is beide slecht, als het ten koste gaat van de kinders.

Wat ik wél zeg is dat de moeder er in de eerste plaats moet zijn voor de kinderen (waarvoor zij volgens de scheppings-orde ook het meest geschikt is, meer dan de man). Als ze daarnaast nog tijd over heeft om te werken (als de kinderen naar school zijn, tijdens schooltijd, ik ben tegen het ergens dumpen vd kinderen tbh werk, of moeders die niet thuiszijn als de kinders uit school komen) heb ik daar niets op tegen. Maar ik moet de eerste werkende moeder nog tegenkomen, die niet óf klaagt dat ze het razend druk heeft, óf die de kinderen niet ergens dumpt.
wim

Bericht door wim »

Nou, mijn vrouw is moeder, zorgt voor haar kinderen en werkt aardig wat uurtjes per dag (als de kinderen naar school zijn en 's avonds). Onbetaald werk, voorlopig nog: dat wel. De kinderen worden nergens gedumpt en er wordt niet geklaagd.

Zaak is dat je het goed kunt combineren. Dan hoeft een vrouw zich echt niet te beperken tot zorgtaken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bijbels (in het engels, omdat wij de engelse Bijbel gebruken:
Titus 2:5 (King James Version)

5To be discreet, chaste, keepers at home, good, obedient to their own husbands, that the word of God be not blasphemed.
In het nederlands is het zo gerendeerd:
5 Matig te zijn,9) kuis te zijn, het huis te bewaren,10) goed te zijn,11) haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.12)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bert Mulder schreef:Bijbels (in het engels, omdat wij de engelse Bijbel gebruken:

5To be discreet, chaste, keepers at home, good, obedient to their own husbands, that the word of God be not blasphemed.

5 Matig te zijn,9) kuis te zijn, het huis te bewaren,10) goed te zijn,11) haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.12)

Allemaal cultuurgebonden uit die tijd, vrouwen studeerden toen nog niet etc. Het is hetzelfde als niet mogen spreken in de kerk voor vrouwen, ook cultuurgebonden.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:Bijbels (in het engels, omdat wij de engelse Bijbel gebruken:

Allemaal cultuurgebonden uit die tijd, vrouwen studeerden toen nog niet etc. Het is hetzelfde als niet mogen spreken in de kerk voor vrouwen, ook cultuurgebonden.
Dan is Rom 1:27 ook vast cultuurgebonden :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marie-Henriëtte

JolandaOudshoorn schreef:
Marie-Henriëtte schreef:

Dan is Rom 1:27 ook vast cultuurgebonden :(
Nee, want dat zie je nu ook nog, maar man-vrouw verhouding zijn in deze maatschappij veranderd. Verder laat ik iedereen hun eigen keuze, of je nou fulltime kiest voor het gezin of een baantje ernaast neemt dat maakt ook niet uit. Het zou alleen mijn persoonlijke keuze zijn er een baantje naast te nemen.
Bert Mulder
Contacteer:

(sarcastisch?):

natuurlijk is de hele Bijbel tijd en cultuur gebonden.

Wat dat betreft, wie geloofd dat het scheppingsverhaal waar is, wij weten toch beter?

En een maagd die zwanger is????

Come on now, wij weten natuurlijk beter dan God!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Titus 2:5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.
Thayer's Greek Lexicon over οικουρος (het huis bewaren):

from <3624> and ouros (a guard, be "ware"); ; adj

AV-keeper at home 1; 1

1) caring for the house, working at home
1a) the (watch or) keeper of the house
1b) keeping at home and taking care of household affairs
1c) a domestic
Bert Mulder
Contacteer:

Marie-Henriëtte schreef:
Nee, want dat zie je nu ook nog, maar man-vrouw verhouding zijn in deze maatschappij veranderd. Verder laat ik iedereen hun eigen keuze, of je nou fulltime kiest voor het gezin of een baantje ernaast neemt dat maakt ook niet uit. Het zou alleen mijn persoonlijke keuze zijn er een baantje naast te nemen.
Mijns insziens geeft God ons deze keuze niet. Maar die nemen wij, omdat wij nu eenmaal wijzer willen zijn dan God.
Marie-Henriëtte

Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Mijns insziens geeft God ons deze keuze niet. Maar die nemen wij, omdat wij nu eenmaal wijzer willen zijn dan God.
Er staat nergens in de Bijbel, dat het verboden is een baantje naast het gezin te hebben voor iemand met genoeg vrije tijd :roll: .
Bert Mulder
Contacteer:

Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Er staat nergens in de Bijbel, dat het verboden is een baantje naast het gezin te hebben voor iemand met genoeg vrije tijd :roll: .
Je had het over cultuur verbonden. Je geeft dus toe dat argument te verliezen?

En als je nog tijd overhoud, zijn er altijd werken der liefdadigheid...
Marie-Henriëtte

Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Je had het over cultuur verbonden. Je geeft dus toe dat argument te verliezen?

En als je nog tijd overhoud, zijn er altijd werken der liefdadigheid...
Sommige teksten zijn naar mijn inziens cultuurgebonden,daarmee bedoel ik te zeggen, alleen van toepassing in die tijd

Ik zou liefdadigheidswerk kunnen doen, maar ik zou ook betaald werk kunnen doen en dat uitbesteden aan liefdadigheid :idea: :!:
helma

Bericht door helma »

Havik schreef:
helma schreef:
Gabrielle schreef:Ik vraag me toch vaak af waarom die vrouwen allemaal willen blijven werken. Buitenshuis dan, bedoel ik ( alsof je thuis niet werkt )
En meestal is het toch voor het geld, de Mammon.
Als je ze daar op aanspreekt zeggen vrijwel allemaal dat het toch zo fijn is om er even uit te zijn. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, vooral als je een paar heel jonge kids thuis hebt kan het idd heerlijk zijn om een morgen eens wat anders te doen.
Maar vraag je ze voor vrijwilligerswerk, dan zijn ze niet thuis.

Wij als christenen hebben de taak in deze wereld te staan en geheel anders te zijn.
Juist door te kiezen voor ons gezin, door God ons gegeven , kunnen wij een signaal laten uitgaan naar de wereld om ons heen.
Waarin het draait om geld, geld, geld, welvaart, luxe ed.

De eerste taak van de vrouw ligt m.i. toch in het gezin.
En wil je weten wat je moet doen, vraag biddend om wijsheid.
Volg niet je eigen verlangens en gevoel, maar vraag God om leiding. En misschien moet je dan wel keuzes maken die tegen je vlees ingaan......
:!: :!: :!:
Hoe moet deze reactie worden opgevat? Is dit een bevestiging of uitroep van verontwaardiging?
bevestiging
Bert Mulder
Contacteer:

Marie-Henriëtte schreef: Sommige teksten zijn naar mijn inziens cultuurgebonden,daarmee bedoel ik te zeggen, alleen van toepassing in die tijd

Ik zou liefdadigheidswerk kunnen doen, maar ik zou ook betaald werk kunnen doen en dat uitbesteden aan liefdadigheid :idea: :!:
En welke teksten zijn dat dan?

En doe je dat dan ook?
Marie-Henriëtte

Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef: Sommige teksten zijn naar mijn inziens cultuurgebonden,daarmee bedoel ik te zeggen, alleen van toepassing in die tijd

En welke teksten zijn dat dan?

En doe je dat dan ook?
Deuteronomium 22
Als iemand betrapt wordt met een meisje, een maagd die nog vrij is, 29 dan moet de man die zich aan het meisje heeft vergrepen vijftig sjekel zilver aan haar vader betalen. Bovendien moet hij met haar trouwen en zolang hij leeft mag hij niet van haar scheiden, omdat hij haar onteerd heeft.

Stel je voor dat het bovengenoemde meisje je dochter is, zou je dan vijftig sjekel zilverstukken willen ontvangen? Dit lijkt mij niet echt iets voor deze maatschappij. Het is nog wel steeds gebruikelijk bij de Islam.

Ja, ik zou wel geld uitbesteden aan liefdadigheid, dat zou iedereen eens moeten doen :D
Plaats reactie