Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

vandendijk

Bericht door vandendijk »

henriët schreef:
Genade door recht schreef:De eerste stappen zijn al gezet. Onder meer de volgende:

1: Recensie ds. Roos in Wachter Sions dat hij het van harte (met uitroepteken) hoopt te beleven dat GGiN b.v. weer samengaat met GGiN.
2: Aanwezigheid van een ouderling van GGiN b.v. bij intrede ds. Geuze.
3: Mededeling van ds. Geuze dat hij hoopt dat de 2 gemeenten / 2 verbanden weer één worden.
laten we het hopen voor de desbetreffende kerkverbanden, toch...
hopelijk... woord èn daad...
(overigens punt 2 is niet meer dan normaal, want als er een dominee wordt bevestigd, worden de dominees uit omringende (classis) plaatsen uitgenodigd, en dan zit 'men' ook bij elkaar...

(ter zijde...hopelijk wordt dit niet de enige eenheid die er wellicht gaat komen...)
Er zijn volgens mij ook veel buitenverbanders als ze in een plaats zijn waar geen buitenverband is gewoon naar binnenverband gaan. Bij velen zal het destijds geweest: we gaan met de dominee mee en die absoluut niet naar een evt.leergeschil kijken.
astroguy

Bericht door astroguy »

vandendijk schreef:
henriët schreef:
Genade door recht schreef:De eerste stappen zijn al gezet. Onder meer de volgende:

1: Recensie ds. Roos in Wachter Sions dat hij het van harte (met uitroepteken) hoopt te beleven dat GGiN b.v. weer samengaat met GGiN.
3: Mededeling van ds. Geuze dat hij hoopt dat de 2 gemeenten / 2 verbanden weer één worden.
(overigens punt 2 is niet meer dan normaal, want als er een dominee wordt bevestigd, worden de dominees uit omringende (classis) plaatsen uitgenodigd, en dan zit 'men' ook bij elkaar...

(ter zijde...hopelijk wordt dit niet de enige eenheid die er wellicht gaat komen...)
Er zijn volgens mij ook veel buitenverbanders als ze in een plaats zijn waar geen buitenverband is gewoon naar binnenverband gaan. Bij velen zal het destijds geweest: we gaan met de dominee mee en die absoluut niet naar een evt.leergeschil kijken.
Is dat zo? Er waren destijds 7 gemeenten die (evt met een scheuring) buiten verband raakten. 3 van die gemeenten hadden een predikant (Gouda, Rijssen en Veenendaal). De andere 4 dus niet. Als het volgen van de predikant een reden is, waarom raakten die 4 vacante gemeenten dan bv? Hielden ze extra van hun (evt.) consulent? En toen 2 predikanten kwamen te overlijden in 2004, waarom kwamen ze toen niet terug? Trots misschien?
Atze
vandendijk

Bericht door vandendijk »

astroguy schreef:
vandendijk schreef:
henriët schreef:

Is dat zo? Er waren destijds 7 gemeenten die (evt met een scheuring) buiten verband raakten. 3 van die gemeenten hadden een predikant (Gouda, Rijssen en Veenendaal). De andere 4 dus niet. Als het volgen van de predikant een reden is, waarom raakten die 4 vacante gemeenten dan bv? Hielden ze extra van hun (evt.) consulent? En toen 2 predikanten kwamen te overlijden in 2004, waarom kwamen ze toen niet terug? Trots misschien?
Er zullen er vast wel wat een leergeschil meegegaan zijn en van die vacante gemeenten zijn het meest gedeelten van gemeenten geweest.
astroguy

Bericht door astroguy »

vandendijk schreef:
astroguy schreef:
vandendijk schreef:
henriët schreef: laten we het hopen voor de desbetreffende kerkverbanden, toch...

Er zullen er vast wel wat een leergeschil meegegaan zijn en van die vacante gemeenten zijn het meest gedeelten van gemeenten geweest.
Het punt is dat niemand werkelijk weet wat het leergeschil was en dat daarom gesuggeerd werd dat lidmaten waarschijnlijk de predikant gevolgd zijn. Maar dat verklaard m.i. nog steeds niet waarom in 1980 vakante gemeenten (dus niet de 3 die predikanten hadden) gescheurd moesten worden (dus Dinteloord, IJsselmuiden en Middelburg). Dus speelde in deze gemeenten toch wel een leerverschil dat ook in die gemeenten ondanks het ontbreken van een predikant wel een rol speelde? Of waren andere factoren die een rol speelden in specifiek deze gemeenten?
Atze
Ander

Bericht door Ander »

astroguy schreef:
Het punt is dat niemand werkelijk weet wat het leergeschil was en dat daarom gesuggeerd werd dat lidmaten waarschijnlijk de predikant gevolgd zijn. Maar dat verklaard m.i. nog steeds niet waarom in 1980 vakante gemeenten (dus niet de 3 die predikanten hadden) gescheurd moesten worden (dus Dinteloord, IJsselmuiden en Middelburg). Dus speelde in deze gemeenten toch wel een leerverschil dat ook in die gemeenten ondanks het ontbreken van een predikant wel een rol speelde? Of waren andere factoren die een rol speelden in specifiek deze gemeenten?
Ook de kleinere gemeenten zijn de predikanten gevolgd. Ik weet dat in ieder geval van Nieuwerkerk en Dinteloord. IJsselmuiden is volgens mij later gedeeltelijk buiten het verband getreden. Ook nu nog zijn ze verbonden aan ds. Wink. Dus dat maakt teruggaan nu nog wat moeilijk. Enne ik heb het al meer gezegd, 1 predikant op 7 gemeenten is zo slecht nog niet. Het geeft alleen een wankele positie voor de toekomst.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Ander schreef:
astroguy schreef:
Ook de kleinere gemeenten zijn de predikanten gevolgd. Ik weet dat in ieder geval van Nieuwerkerk en Dinteloord. IJsselmuiden is volgens mij later gedeeltelijk buiten het verband getreden. Ook nu nog zijn ze verbonden aan ds. Wink. Dus dat maakt teruggaan nu nog wat moeilijk. Enne ik heb het al meer gezegd, 1 predikant op 7 gemeenten is zo slecht nog niet. Het geeft alleen een wankele positie voor de toekomst.
Ik denk juist dat teruggaan voor IJsselmuiden niet zo'n probleem zal zijn: er worden regelmatig preken van ds. Mallan gelezen...
Gian

Bericht door Gian »

henriët schreef:

Voor Goudse begrippen vind ik het nobel dat deze man naar de bev. van ds. Geuze geweest is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Egbert1980 schreef:Dit indertijd nog eens door mijzelf begonnen topic doorlezend op de nieuwste aanvullingen, miste ik 1 ding, en dat is dit: een heel eenvoudige oproep om te bidden voor de man die dat nu nodig heeft in zijn moeilijke omstandigheden: ds. Wink.
Waar moeten we dan voor bidden?
Beterschap van Ds A Wink?
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Het is inderdaad zo dat de gemeenten die geen predikant hadden, de predikant met name volgden om de predikant, eventueel indirect, bijv. dat de ouderling goed met een dominee overweg kon / zelfde ligging voelde, de ouderling dus de dominee volgde, en dat de gemeente weer voor het respect om de ouderling achter de ouderling is aangegaan. Zo is het in ieder geval in één van de 4 gemeenten gegaan.

Naarmate de tijd verstrijkt, wordt de kans op hereniging groter, omdat dergelijke ouderlingen wegvallen, evenals (andere) mensen bij wie de kwestie nogal hoog zat (ds. De Groot, ouderling Bakker binnen verband te Gouda).

Het is heus niet zomaar dat buiten verband IJsselmuiden preken van ds. Mallan leest, dat buiten verband Gouda de Catechismusverklaring van ds. Verhoeks heeft gelezen, en dat ouderling Van Heukelom van buiten verband Nieuwerkerk verklaart dat men eigenlijk in de binnen verband thuishoort. Dit had 25 jaar geleden allemaal echt niet gekund, juist omdat er toen nog veel meer mensen waren die 'fel' waren. Het is net als met de scheuring in '53, die lag in '55 gevoeliger dan in '85 en in '85 gevoeliger dan in 2008. De tijd heelt een hoop (niet alle) wonden.

Maar dat er veel buitenverbanders komen bij binnenverband diensten, valt ook wel weer mee (tegen)!
Andersom (getalsmatig) iets meer, maar dat is ook niet verwonderlijk omdat de binnenverbanders veel groter in getal zijn.
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Het punt is dat niemand werkelijk weet wat het leergeschil was en dat daarom gesuggeerd werd dat lidmaten waarschijnlijk de predikant gevolgd zijn.
Dat is wel vreemd. Ik ben geen lid bij een GGiN (b.v.), maar ik heb op (refo)school gewoon moeten leren wat de reden van de scheuring van 1980 was, namelijk dat ds. A. van den Berg te Gouda een dogmatisch verschil maakte tussen de levendmaking en de rechtvaardigmaking op zodanige wijze dat iemand ook van Gods kant bezien wel levendgemaakt kon zijn, maar nog niet gerechtvaardigd. Er was geen verschil over het feit dat vele kinderen Gods dat verschil wel ervaren.
Laten we het eenvoudig en feitelijk houden!
astroguy

Bericht door astroguy »

Anti-quoq schreef:
Het punt is dat niemand werkelijk weet wat het leergeschil was en dat daarom gesuggeerd werd dat lidmaten waarschijnlijk de predikant gevolgd zijn.
Dat is wel vreemd. Ik ben geen lid bij een GGiN (b.v.), maar ik heb op (refo)school gewoon moeten leren wat de reden van de scheuring van 1980 was, namelijk dat ds. A. van den Berg te Gouda een dogmatisch verschil maakte tussen de levendmaking en de rechtvaardigmaking op zodanige wijze dat iemand ook van Gods kant bezien wel levendgemaakt kon zijn, maar nog niet gerechtvaardigd. Er was geen verschil over het feit dat vele kinderen Gods dat verschil wel ervaren.
Ik neem aan dat de officiele versie van de scheuring inderdaad een leergeschil is en dat dit dan ook op de (refo)scholen gebracht wordt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat op dit forum iedereen er zo langzamerhand vanuit gaat dat het in werkelijkheid een eerverschil was.
Atze
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

astroguy schreef:
Anti-quoq schreef:
Ik neem aan dat de officiele versie van de scheuring inderdaad een leergeschil is en dat dit dan ook op de (refo)scholen gebracht wordt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat op dit forum iedereen er zo langzamerhand vanuit gaat dat het in werkelijkheid een eerverschil was.
O, maar dat sluit ik ook niet uit.
Feit is wel, dat het standpunt van ds. Van den Berg (als dat waar was) natuurlijk niet Bijbels is.
Laten we het eenvoudig en feitelijk houden!
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

HHKtE schreef:
Egbert1980 schreef:Dit indertijd nog eens door mijzelf begonnen topic doorlezend op de nieuwste aanvullingen, miste ik 1 ding, en dat is dit: een heel eenvoudige oproep om te bidden voor de man die dat nu nodig heeft in zijn moeilijke omstandigheden: ds. Wink.
Waar moeten we dan voor bidden?
Beterschap van Ds A Wink?
Bidden in ieder geval om Gods nabijheid en aanwezigheid voor hem en zijn naasten en om beterschap inderdaad, als het in Gods raad kan bestaan. Dat heb ik tot nu toe een beetje gemist, hoe interssant deze discussie verder ook is.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Mijn insteek is niet om de discussie opnieuw te doen. Maar Anti-quoq, ik denk dat jou geleerd is dat ds. Van den Berg, een verschil maakte tussen levendmaking en wedergeboorte. Een verschil tussen levendmaking en rechtvaardigmaking wordt namelijk ook geleerd in de OGG, GGiN, GG, HHK, etc.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Ik las eens ergens :D
Bij een GG-predikant hing jarenlang een reclameposter van Camel Mild (toen roken nog stoer was) in zijn studeerkamer: "Als licht te licht en zwaar te zwaar is...

Tsja.....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gesloten