Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

astroguy

Re: Ger.Gem. in Ned. bv

Bericht door astroguy »

Oude Paden schreef:
astroguy schreef:
Oude Paden schreef:
astroguy schreef: Dit was dus eigenlijk wat ik gisteren al vroeg:

In de jaren sedert 1980 is er nooit een student in deze 7 gemeenten geweest. En dat terwijl de DKO toch noemt in artikel 19: De gemeenten zullen, voor zoveel noodig, arbeiden, dat er studenten in de Theologie zijn, die door haar onderhouden worden.

Was het zo moeilijk om in deze 26 jaar studenten te vinden in deze 7 gemeenten?
Met de wetenschap dat er nauwlijks mannen van jonge / middelbare leeftijd aan het Avondmaal deelnemen is het niet zo bevreemdend.
Daarom is het nog een wonder dat er in de GGiN waar eveneens weinigen deelnemen nog in relatief korte tijd 5 studenten/predikanten bijgekomen zijn.
Een en ander komt een beetje lijdelijk over. Ds. Kersten, destijds voor de oprichting van de Theologische School in Rotterdam streed daar juist erg tegen. Hij vond dat de gemeenten actiever moesten worden in het vinden van die broeders die mogelijk geschikt zouden zijn voor het vervullen van het ambt van ouderling of predikant.
Nou, dan maar lijdelijk in dit opzicht. Beter om verlegen dan mee verlegen zeiden ze welleens.
Je moet er toch niet aan denken dat er predikanten komen die "opgedrongen" zijn predikant te worden!
Dit is wat ds. Kersten schreef in 1924:
Ons kerkelijk leven geraakt op het doode spoor. Met ernst! wij moeten voort, of wij zullen verliezen, wat met grote zorg in jarenlange arbeid onder des Heeren zegen is opgebouwd. De oorzaak van dit alles? Men verwaht het uitsluitend van het extra-ordinaire, van het buitengewone. Daarop is het onderzoek van hen, die zich aanmelden met name gericht.
...
En degenen die geen singuliere gaven bezitten? Zij worden zonder meer afgewezen. Van deze personen waren wellicht enkelen te gebruiken, zoo men en beoordeelde ter opleiding en het zou blijken dat God hen gebruiken wilde. Maar die beoordeling blijft achterwege. Zou daarin niet de oorzaak liggen, waarom de Heere als doof is voor de roepende nood der gemeenten? God wil dat wij de van Hem gegeven middelen niet verachten. Hij heeft de middelen niet nodig, wij wel. Hij kon Mozes veertig dagen en nachten, zonder eten onderhouden op den Horeb, doch al wij niet eten, gaan wij dood. Hij kan leeraars roepen met gaven en wijsheid bedeelen, maar als wij de middelen verachten, dan sterven wij uit. God onthoudt ons Zijne knechten, waar wij het van het onmiddelijke verwachten.

En verder:
t Schijnt wel of de bekwaamheden uit den hemel regenen. 'k Heb hooren vertellen van leeraars, die erop pochten niet te studeeren; zij kregen 't alles uit den hemel; rechtstreeks; zij wisten geen vijf minuten voor den tijd over welke tekst zij preeken zouden - maar behandelden dan een tekst, die ze soms tienmalen bepreekt hadden. Eerlijk, ik gruw van zulk hoogmoedig en leugenachtig doen.

Tot zover ds. Kersten.

In het kort wilde hij de weg gewezen in artikel 8 DKO als de uitzondering zien, waar in zijn tijd de Gereformeerde Gemeenten dat nog als regel zagen. Maar al de nadere reformatoren wijst hij aan als gestudeerden aan 's lands hogescholen.
Atze
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Ger.Gem. in Ned. bv

Bericht door Bert Mulder »

astroguy schreef:
Oude Paden schreef:
astroguy schreef:
Oude Paden schreef: Met de wetenschap dat er nauwlijks mannen van jonge / middelbare leeftijd aan het Avondmaal deelnemen is het niet zo bevreemdend.
Daarom is het nog een wonder dat er in de GGiN waar eveneens weinigen deelnemen nog in relatief korte tijd 5 studenten/predikanten bijgekomen zijn.
Een en ander komt een beetje lijdelijk over. Ds. Kersten, destijds voor de oprichting van de Theologische School in Rotterdam streed daar juist erg tegen. Hij vond dat de gemeenten actiever moesten worden in het vinden van die broeders die mogelijk geschikt zouden zijn voor het vervullen van het ambt van ouderling of predikant.
Nou, dan maar lijdelijk in dit opzicht. Beter om verlegen dan mee verlegen zeiden ze welleens.
Je moet er toch niet aan denken dat er predikanten komen die "opgedrongen" zijn predikant te worden!
Dit is wat ds. Kersten schreef in 1924:
Ons kerkelijk leven geraakt op het doode spoor. Met ernst! wij moeten voort, of wij zullen verliezen, wat met grote zorg in jarenlange arbeid onder des Heeren zegen is opgebouwd. De oorzaak van dit alles? Men verwaht het uitsluitend van het extra-ordinaire, van het buitengewone. Daarop is het onderzoek van hen, die zich aanmelden met name gericht.
...
En degenen die geen singuliere gaven bezitten? Zij worden zonder meer afgewezen. Van deze personen waren wellicht enkelen te gebruiken, zoo men en beoordeelde ter opleiding en het zou blijken dat God hen gebruiken wilde. Maar die beoordeling blijft achterwege. Zou daarin niet de oorzaak liggen, waarom de Heere als doof is voor de roepende nood der gemeenten? God wil dat wij de van Hem gegeven middelen niet verachten. Hij heeft de middelen niet nodig, wij wel. Hij kon Mozes veertig dagen en nachten, zonder eten onderhouden op den Horeb, doch al wij niet eten, gaan wij dood. Hij kan leeraars roepen met gaven en wijsheid bedeelen, maar als wij de middelen verachten, dan sterven wij uit. God onthoudt ons Zijne knechten, waar wij het van het onmiddelijke verwachten.

En verder:
t Schijnt wel of de bekwaamheden uit den hemel regenen. 'k Heb hooren vertellen van leeraars, die erop pochten niet te studeeren; zij kregen 't alles uit den hemel; rechtstreeks; zij wisten geen vijf minuten voor den tijd over welke tekst zij preeken zouden - maar behandelden dan een tekst, die ze soms tienmalen bepreekt hadden. Eerlijk, ik gruw van zulk hoogmoedig en leugenachtig doen.

Tot zover ds. Kersten.

In het kort wilde hij de weg gewezen in artikel 8 DKO als de uitzondering zien, waar in zijn tijd de Gereformeerde Gemeenten dat nog als regel zagen. Maar al de nadere reformatoren wijst hij aan als gestudeerden aan 's lands hogescholen.
Dit kan it ten zeerste beamen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Iedereen weet dat in kerkhistorisch perspectief één plus één drie is. Wat dat betreft zie ik liever dat 2 kerkverbanden normaal en respectvol met elkaar omgaan.
"............................................................."
astroguy

Bericht door astroguy »

entiteitxx schreef:Iedereen weet dat in kerkhistorisch perspectief één plus één drie is. Wat dat betreft zie ik liever dat 2 kerkverbanden normaal en respectvol met elkaar omgaan.
Je kan het ook anders zeggen: het samengevoegde is meer dan de optelsom van twee. En buiten beschouwing gelaten of deze twee kerkverbanden elkaar respectvol benaderen (in dit topic wordt daar nogal aan getwijfeld) denk ik dat het berusten in gescheidenheid niet in overeenstemming te brengen IS met wat Christus bid in Joh. 17.
Atze
mens

Bericht door mens »

topic is 13315 keer bekeken, vele male meer als er leden in de gemeenten zijn.
Het raakt nog mensen ook buiten de ggin(bv)

Wie weet vloeit er iets positiefs uit voort.

Laten we maar vooruit kijken, want als je alleen maar achterom kijkt raak je ook van de weg
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Dit indertijd nog eens door mijzelf begonnen topic doorlezend op de nieuwste aanvullingen, miste ik 1 ding, en dat is dit: een heel eenvoudige oproep om te bidden voor de man die dat nu nodig heeft in zijn moeilijke omstandigheden: ds. Wink.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Het doet me goed dat we in Gouda een predikant hebben gekregen die liever vandaag als morgen wil samengaan........

Ik hoorde dat hij niet wist dat het in Gouda zo scherp lag!

Ik hoop van harte dat deze breuk weer geheeld zal worden!
De laatste boekrecensie van Ds. Mallan over het boek van prof. Wisse zegt ook wel iets van een ten diepste toch verlangen naar eenheid (ook al heeft hij altijd vanwege de waarheid erg scherp gereageerd)
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Oude Paden schreef:Het doet me goed dat we in Gouda een predikant hebben gekregen die liever vandaag als morgen wil samengaan........

De laatste boekrecensie van Ds. Mallan over het boek van prof. Wisse zegt ook wel iets van een ten diepste toch verlangen naar eenheid (ook al heeft hij altijd vanwege de waarheid erg scherp gereageerd)
De vraag is nu: wie doet de eerste stap en wanneer?
henriët

Bericht door henriët »

Johannes 3:16 schreef:
Oude Paden schreef:Het doet me goed dat we in Gouda een predikant hebben gekregen die liever vandaag als morgen wil samengaan........

hoe erg het ook is, maar helaas weet 'men'de weg blijkbaar niet??!!! anders waren die paden toch al wel bewandeld?
astroguy

Bericht door astroguy »

henriët schreef:

hoe erg het ook is, maar helaas weet 'men'de weg blijkbaar niet??!!! anders waren die paden toch al wel bewandeld?
Misschien kennen ze de weg wel, maar staat de mens in de weg...
Atze
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

astroguy schreef:
henriët schreef:

Misschien kennen ze de weg wel, maar staat de mens in de weg...
Of hebben ze moeite om verder te kijken dan het eigen gelijk.
freek

Bericht door freek »

Ik wil niet vervelend zijn, maar zou de scherpte van ds. Mallan nu werkelijk alles te maken hebben met het opkomen voor 'de waarheid'. Ik durf dat te betwijfelen. Volgens mij voelt hij zich nog steeds benadeeld vanwege het gebeuren in '53 - of dat nou terecht is of niet. Het feit dat de huidige generatie predikanten van de GGN minder scherp reageert zou anders betekenen dat ze minder oog voor de waarheid hebben. Ik denk niet dat je dat bedoelt...
Christiaan

Bericht door Christiaan »

mens schreef:topic is 13315 keer bekeken, vele male meer als er leden in de gemeenten zijn.
Het raakt nog mensen ook buiten de ggin(bv)

Wie weet vloeit er iets positiefs uit voort.

Laten we maar vooruit kijken, want als je alleen maar achterom kijkt raak je ook van de weg
Naar een topic kijken of naast elkaar in de kerk zitten, of van verschillende verbanden in het zelfde is nogal een groot verschil.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

De eerste stappen zijn al gezet. Onder meer de volgende:

1: Recensie ds. Roos in Wachter Sions dat hij het van harte (met uitroepteken) hoopt te beleven dat GGiN b.v. weer samengaat met GGiN.
2: Aanwezigheid van een ouderling van GGiN b.v. bij intrede ds. Geuze.
3: Mededeling van ds. Geuze dat hij hoopt dat de 2 gemeenten / 2 verbanden weer één worden.
henriët

Bericht door henriët »

Genade door recht schreef:De eerste stappen zijn al gezet. Onder meer de volgende:

1: Recensie ds. Roos in Wachter Sions dat hij het van harte (met uitroepteken) hoopt te beleven dat GGiN b.v. weer samengaat met GGiN.
2: Aanwezigheid van een ouderling van GGiN b.v. bij intrede ds. Geuze.
3: Mededeling van ds. Geuze dat hij hoopt dat de 2 gemeenten / 2 verbanden weer één worden.
laten we het hopen voor de desbetreffende kerkverbanden, toch...
hopelijk... woord èn daad...
(overigens punt 2 is niet meer dan normaal, want als er een dominee wordt bevestigd, worden de dominees uit omringende (classis) plaatsen uitgenodigd, en dan zit 'men' ook bij elkaar...

(ter zijde...hopelijk wordt dit niet de enige eenheid die er wellicht gaat komen...)
Gesloten