Er zijn mensen die zich irriteren over de dominee en zijn plek in de gemeente. Hij zou te veel op een voetstuk zijn geplaatst en er ook naar leven.
Andere mensen vinden dat er voor een dominee respect moet zijn. Het is de oogappel van God hoor je regelmatig.
Om de discussie te openen:
Ik geloof dat de dominee één van onze broeders is die de gemeente dient. Door zijn opleiding, optreden en inzet voor de gemeente verdiend hij ons respect, maar deze moet wel tot zekere hoogte verdiend worden.
Ik heb wel eens een dominee zien boos worden op een jongen die hem met meneer aan sprak. Dat is een verkeerd voorbeeld. De dominee moet de sturing van de gemeente ook aan de kerkenraad overlaten. Hij is wel herder en leraar, maar de kerkenraad is de baas van de kerk. Dat is ook de gezonde kerkorde.
Een dominee hoeft geen respect te verwachten wanneer hij onecht overkomt. Helaas hebben veel dominees dit mankement. Soms is het onterecht, maar ik zie te veel dominees die zelf in leer en leven niet kunnen getuigen wat ze preken. Als het echte kerels zijn, dan nemen ze de kritiek van de gemeente dan van harte, in plaats van dat ze zich als onaanraakbaar gedragen.
Gelukkig ken ik vooral dominees die met zoveel vuur en liefde de gemeente dienen dat ik graag ze dominee noem en ze minzaam groet