„Als schuldgevoel ontbreekt, kan God niet doorwerken”
„Als schuldgevoel ontbreekt, kan God niet doorwerken”
HARDERWIJK - „Het volk bad wel, maar het was niet oprecht. Daarom gingen Gods oordelen door. God ziet naar waarheid in het binnenste.” Deze woorden sprak de weleerwaarde heer J. den Boer uit Katwijk woensdagtijdens een ontmoetingsdag in Harderwijk.
.
De jaarlijkse bijeenkomst, die zo’n zestig bezoekers trok, werd in 1981 voor de eerste maal georganiseerd als gezelschapsdag. Tijdens de ontmoetingsdag werden psalmen gezongen, meditaties gehouden en was er gelegenheid tot het afleggen van een persoonlijk getuigenis.
.
Den Boer ging bij zijn meditatie uit van Jeremía 14:19. Jeremía leefde in een tijd dat Gods oordelen op de aarde waren. De mensen leefden ver van God af. Jeremía was, aldus Den Boer, een man met een zachtmoedig karakter die gebukt ging onder de plagen die over het volk kwamen. „Hij bad intens tot de Heere voor het volk. Het volk bad nog wel, maar er was geen verbrokenheid over de zonden, en die wil God zien. De mensen wilden genezing, maar de Heere wilde hen alleen genezen als ze erkenden dat ze schuldig waren. Het moet gaan om oprecht bukken en buigen voor God. De Heere ziet naar waarheid in het binnenste. Als er geen schuld en berouw is, kan God niet doorwerken. Omdat God geen verslagenheid zag, zond Hij Zijn oordelen als straf op de zonden.”
.
Het is opmerkelijk, meent Den Boer, dat Jeremía doorging met bidden en het volk te waarschuwen. „Hij vraagt aan God om het verbond niet te vernietigen.”
.
Den Boer ziet overeenkomsten tussen de tijd waarin Jeremía leefde en de huidige tijd. De meeste mensen in Nederland leven ver van God af. Een andere overeenkomst zijn de valse profeten die bij de hoorders in het gevlei willen komen en hun niet voorhouden dat ze schuld moeten belijden. Voor trouwe predikers is het volgens Den Boer, evenals voor Jeremía, ook nu moeilijk.
.
„Jeremía heeft veel tegenstand ondervonden. Een oprecht geworden ambtsdrager heeft alles tegen, want wie wil er nu zo’n boodschap horen? Toch kon Jeremía niet ophouden om het volk te vermanen, omdat de eer van God op zijn hart lag en zijn verbondenheid met het volk bleef. Hij sloot zichzelf bij het volk in. Het is groot als de Heere herders zendt die vanuit de levende bediening de mensen aanspreken om de Heere te zoeken. God in Christus kan zelfs het ondeugendste mensenkind verlossen.”
.
Er gaat volgens Den Boer niet veel meer uit van Gods kinderen. „Er is veel twist en veel kerkstrijd. Hebben we de Heere nog wel nodig? Waren de tijden van weleer er nog maar, toen je kon merken dat de vreze Gods er was.”
.
Na de meditatie gaven vier mensen een persoonlijk getuigenis. ’s Middags hield de weleerwaarde heer G. W. Nijhof uit Urk een meditatie.
Wat vind jullie hiervan?
.
De jaarlijkse bijeenkomst, die zo’n zestig bezoekers trok, werd in 1981 voor de eerste maal georganiseerd als gezelschapsdag. Tijdens de ontmoetingsdag werden psalmen gezongen, meditaties gehouden en was er gelegenheid tot het afleggen van een persoonlijk getuigenis.
.
Den Boer ging bij zijn meditatie uit van Jeremía 14:19. Jeremía leefde in een tijd dat Gods oordelen op de aarde waren. De mensen leefden ver van God af. Jeremía was, aldus Den Boer, een man met een zachtmoedig karakter die gebukt ging onder de plagen die over het volk kwamen. „Hij bad intens tot de Heere voor het volk. Het volk bad nog wel, maar er was geen verbrokenheid over de zonden, en die wil God zien. De mensen wilden genezing, maar de Heere wilde hen alleen genezen als ze erkenden dat ze schuldig waren. Het moet gaan om oprecht bukken en buigen voor God. De Heere ziet naar waarheid in het binnenste. Als er geen schuld en berouw is, kan God niet doorwerken. Omdat God geen verslagenheid zag, zond Hij Zijn oordelen als straf op de zonden.”
.
Het is opmerkelijk, meent Den Boer, dat Jeremía doorging met bidden en het volk te waarschuwen. „Hij vraagt aan God om het verbond niet te vernietigen.”
.
Den Boer ziet overeenkomsten tussen de tijd waarin Jeremía leefde en de huidige tijd. De meeste mensen in Nederland leven ver van God af. Een andere overeenkomst zijn de valse profeten die bij de hoorders in het gevlei willen komen en hun niet voorhouden dat ze schuld moeten belijden. Voor trouwe predikers is het volgens Den Boer, evenals voor Jeremía, ook nu moeilijk.
.
„Jeremía heeft veel tegenstand ondervonden. Een oprecht geworden ambtsdrager heeft alles tegen, want wie wil er nu zo’n boodschap horen? Toch kon Jeremía niet ophouden om het volk te vermanen, omdat de eer van God op zijn hart lag en zijn verbondenheid met het volk bleef. Hij sloot zichzelf bij het volk in. Het is groot als de Heere herders zendt die vanuit de levende bediening de mensen aanspreken om de Heere te zoeken. God in Christus kan zelfs het ondeugendste mensenkind verlossen.”
.
Er gaat volgens Den Boer niet veel meer uit van Gods kinderen. „Er is veel twist en veel kerkstrijd. Hebben we de Heere nog wel nodig? Waren de tijden van weleer er nog maar, toen je kon merken dat de vreze Gods er was.”
.
Na de meditatie gaven vier mensen een persoonlijk getuigenis. ’s Middags hield de weleerwaarde heer G. W. Nijhof uit Urk een meditatie.
Wat vind jullie hiervan?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.


- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
http://oud.refdag.nl/kl/010912kl03.html
http://oud.refdag.nl/kl/000913kl03.html
Hier staan ook nog een paar verslagen. In het RD-archief vast ook nog wel een paar. Allemaal hetzelfde laken een pak.
http://oud.refdag.nl/kl/000913kl03.html
Hier staan ook nog een paar verslagen. In het RD-archief vast ook nog wel een paar. Allemaal hetzelfde laken een pak.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Zondag nog een preek gehad over Jes. 1: Het nachthutje in de komkommerhof. Boodschap: Er zijn nog maar weinig ware gelovigen over en God wil in Nederland niet meer werken vanwege onze zonden, dus daarom zijn er tegenwoordig zo weinig echt bekeerd.
Was dat de preek?
Ja, dat was de preek.
Een leespreek van wijlen dominee Hegeman.
Was dat de preek?
Ja, dat was de preek.
Een leespreek van wijlen dominee Hegeman.
Dit stukje uit jouw links sprak me anders best aan:Oorspronkelijk gepost door Unionist
http://oud.refdag.nl/kl/010912kl03.html
http://oud.refdag.nl/kl/000913kl03.html
Hier staan ook nog een paar verslagen. In het RD-archief vast ook nog wel een paar. Allemaal hetzelfde laken een pak.
De predikant zei dat er geen onduidelijkheid mag bestaan over de persoonlijke kennis van Christus. „Velen hebben wel een vage betrekking op Christus, maar durven niet zeggen dat ze Christus kennen. Ze zijn heel keurig, hebben geen internet, zijn tegen Samen op Weg, halen op belijdeniscatechisatie een tien, ze zijn ook nog zondaar, maar Christus zien ze nooit.” Net als die dwaze maagden zijn ze volgens ds. Op 't Hof niet meer dan een 'kerk-zonder-Christus'. Dan is er wel sprake van een „hardlopen in de godsdienst, maar dan juist in de richting bij Christus vandaan.”
inderdaad heel duidelijk!Oorspronkelijk gepost door mementoDit stukje uit jouw links sprak me anders best aan:Oorspronkelijk gepost door Unionist
http://oud.refdag.nl/kl/010912kl03.html
http://oud.refdag.nl/kl/000913kl03.html
Hier staan ook nog een paar verslagen. In het RD-archief vast ook nog wel een paar. Allemaal hetzelfde laken een pak.
De predikant zei dat er geen onduidelijkheid mag bestaan over de persoonlijke kennis van Christus. „Velen hebben wel een vage betrekking op Christus, maar durven niet zeggen dat ze Christus kennen. Ze zijn heel keurig, hebben geen internet, zijn tegen Samen op Weg, halen op belijdeniscatechisatie een tien, ze zijn ook nog zondaar, maar Christus zien ze nooit.” Net als die dwaze maagden zijn ze volgens ds. Op 't Hof niet meer dan een 'kerk-zonder-Christus'. Dan is er wel sprake van een „hardlopen in de godsdienst, maar dan juist in de richting bij Christus vandaan.”
Maar het geheel van de dagen is niet zo mijn stijl.
Ik wilde net datzelfde stukje quoten. Lijkt me niet dat iemand hier problemen mee kan hebben.Oorspronkelijk gepost door mementoDit stukje uit jouw links sprak me anders best aan:Oorspronkelijk gepost door Unionist
http://oud.refdag.nl/kl/010912kl03.html
http://oud.refdag.nl/kl/000913kl03.html
Hier staan ook nog een paar verslagen. In het RD-archief vast ook nog wel een paar. Allemaal hetzelfde laken een pak.
De predikant zei dat er geen onduidelijkheid mag bestaan over de persoonlijke kennis van Christus. „Velen hebben wel een vage betrekking op Christus, maar durven niet zeggen dat ze Christus kennen. Ze zijn heel keurig, hebben geen internet, zijn tegen Samen op Weg, halen op belijdeniscatechisatie een tien, ze zijn ook nog zondaar, maar Christus zien ze nooit.” Net als die dwaze maagden zijn ze volgens ds. Op 't Hof niet meer dan een 'kerk-zonder-Christus'. Dan is er wel sprake van een „hardlopen in de godsdienst, maar dan juist in de richting bij Christus vandaan.”
Dit kunnen we toch ook wel onderschrijven:
In dat opzicht gaan alle gelovigen volgens de predikant één weg: „Allen weten dat ze eertijds in de leugen rondgezwalkt hebben. Men kan de lekken en scheuren niet meer met beloften en vrome woorden dichten. Dan word je waar voor God en beaam je dat je onwaar bent, een wereldling, vol van verderf. Dat is iets anders dan bij hen die zich in vrome bochten wringen, buiten de kennis van Christus en de inwoning des Geestes om. Dan hoor ik jongeren nog wel eens vragen: „Is God nog wel in Nederland? Waar is God in Leerbroek?” Ach, ach, als Hij opgesloten wordt in systemen, ziet de jeugd hem niet meer. Meer en meer onder ons kom je van die praters tegen. Let er eens op dat David tegen de Heere zegt: „Ik wandel in Uw waarheid! Dat is heel wat anders dan: Ik wandel in míjn waarheid of mijn systeem.”