Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

jvdg

Bericht door jvdg »

Kerstfeest 2007

Vandaag hebben velen van ons tot tweemaal toe mogen horen over het hoe en de omstandigheden waaronder de Heere Jezus is geboren in Bethlehem.
Ik meen dat dit feit de allerbelangrijkste gebeurtenis is geweest van de gehele geschiedenis van deze aarde nà de val.

Met deze geboorte is de hèrschepping zichtbaar geworden.

Daarmee heeft de vervulling van de profetieën een aanvang genomen.

O dierbaar Kind, o stof van vreugd.

Vanuit die stal in Bethlehem is Zijn rondwandeling op aarde aangevangen, ja van daaruit is de weg van de trappen van Zijn vernedering begonnen om met het Paasfeest de trappen van Zijn verhoging te vervolgen.

En nu wachten wij op Zijn wederkomst.
Zien we er ook naar uit, verlangen we daarnaar?

Met de wens dat we allen naar Hem mogen uitzien, wil ik jullie allen een rijk gezegend Kerstfeest toebidden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:Je gelooft in een voorwaardelijk Evangelie. Dat houd alles tegen.
Er is geen gestalte/geschiktheid nodig om te vluchten nodig. Vlucht!
Het is een leugen uit de duisternis, die je bij Christus vandaan houdt.
'k Wou vluchten maar 'k kon nergens heen,
terwijl mijn dood voorhanden scheen,
en alle hoop mij gans ontviel,
daar niemand zorgde voor mijn ziel.

Psalm 142
jvdg

Bericht door jvdg »

Erasmiaan schreef:

Psalm 142
Een goede weergave van onderstaande postings, maar dan moet je ook de verwachting die uit vers 7 blijkt citeren:

Dat mij 't rechtvaardig volk omring,
En vrolijk van Uw weldaan zing......
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:

Psalm 142
Dit was het gebed van een gelovige in zijn strijd tegen zijn belagers die hem op de hielen zaten. De wereld, satan en het eigen vlees waar hij niet vanaf wist te komen. Typisch de strijd van Gods kinderen in beproeving of verzoeking. Daarom past dit niet helemaal in deze context.
Of is David er nooit meer uitgeholpen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:

Psalm 142
De wereld, satan en het eigen vlees waar hij niet vanaf wist te komen.
David, toen hij in het nauw zat doordat Saul hem achtervolgde.

En dit heeft zeker niet alleen wat te zeggen voor Gods volk, gelukkig niet. Dit staat ook ter bemoediging in de Bijbel. Gods volk heeft ook wel eens zo'n zielsgesteldheid gehad. Alles te missen en niet ter rechterzijde of ter linkerzijde te kunnen vluchten, wel wetende dat in God alles ligt, maar die verlossing in de dadelijkheid behoevende, en niet zelf kunnen grijpen.
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef: David, toen hij in het nauw zat doordat Saul hem achtervolgde.

En dit heeft zeker niet alleen wat te zeggen voor Gods volk, gelukkig niet. Dit staat ook ter bemoediging in de Bijbel.
Ter bemoediging van wie? Voor de mensen die God niet kennen? Ik geloof er niets van. Dit soort theologie is misleidend!
Gods volk heeft ook wel eens zo'n zielsgesteldheid gehad. Alles te missen en niet ter rechterzijde of ter linkerzijde te kunnen vluchten, wel wetende dat in God alles ligt,...
Weleens?
Laatst gewijzigd door Gian op 26 dec 2007, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef:

Psalm 142
De wereld, satan en het eigen vlees waar hij niet vanaf wist te komen.
David, toen hij in het nauw zat doordat Saul hem achtervolgde.

En dit heeft zeker niet alleen wat te zeggen voor Gods volk, gelukkig niet. Dit staat ook ter bemoediging in de Bijbel. Gods volk heeft ook wel eens zo'n zielsgesteldheid gehad. Alles te missen en niet ter rechterzijde of ter linkerzijde te kunnen vluchten, wel wetende dat in God alles ligt, maar die verlossing in de dadelijkheid behoevende, en niet zelf kunnen grijpen.
Juist Erasmiaan maar dat is voor velen een vreemde zaak omdat
de godsdienst nooit iets kwijt is en alles kan (aan)grijpen :!:
Gian

Bericht door Gian »

Ter bemoediging voor onbekeerde, omdat ze toch al een beetje op de goede weg zijn?
Leugens!
Neo-farizeïsme!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef: David, toen hij in het nauw zat doordat Saul hem achtervolgde.

En dit heeft zeker niet alleen wat te zeggen voor Gods volk, gelukkig niet. Dit staat ook ter bemoediging in de Bijbel.
Ter bemoediging van wie? Voor de mensen die God niet kennen? Ik geloof er niets van. Dit soort theologie is misleidend!
Ten diepste is er geen bemoediging voor mensen die God niet kennen, dat weet ik beste Gian. Maar dit is geen bemoediging in de zin van: blijf maar in je onbekeerde staat, maar dit is een bemoediging in de zin van: ook lieve kinderen Gods hebben door diepe en duistere dalen moeten gaan.

Jammer, dat je op zo'n toon de discussie voortzet. Komt dat omdat je me niet begrijpt, of niet wil begrijpen?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 26 dec 2007, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Ter bemoediging voor onbekeerde, omdat ze toch al een beetje op de goede weg zijn?
Leugens!
Neo-farizeïsme!
Leg dat eens uit, Gian.
Gian

Bericht door Gian »

1 Een onderwijzing van David, een gebed, als hij in de spelonk was. Ik riep met mijn stem tot den HEERE; ik smeekte tot den HEERE met mijn stem.
2 Ik stortte mijn klacht uit voor Zijn aangezicht; ik gaf te kennen voor Zijn aangezicht mijn benauwdheid.
3 Als mijn geest in mij overstelpt was, zo hebt Gij mijn pad gekend. Zij hebben mij een strik verborgen op den weg, dien ik gaan zou.
4 Ik zag uit ter rechterhand, en ziet, zo was er niemand, die mij kende, er was geen ontvlieden voor mij; niemand zorgde voor mijn ziel.
5 Tot U riep ik, o HEERE! ik zeide: Gij zijt mijn Toevlucht, mijn Deel in het land der levenden.
6 Let op mijn geschrei, want ik ben zeer uitgeteerd; red mij van mijn vervolgers, want zij zijn machtiger dan ik.
7 Voer mijn ziel uit de gevangenis, om Uw Naam te loven; de rechtvaardigen zullen mij omringen, wanneer Gij wel bij mij zult gedaan hebben.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:1 Een onderwijzing van David, een gebed, als hij in de spelonk was. Ik riep met mijn stem tot den HEERE; ik smeekte tot den HEERE met mijn stem.
2 Ik stortte mijn klacht uit voor Zijn aangezicht; ik gaf te kennen voor Zijn aangezicht mijn benauwdheid.
3 Als mijn geest in mij overstelpt was, zo hebt Gij mijn pad gekend. Zij hebben mij een strik verborgen op den weg, dien ik gaan zou.
4 Ik zag uit ter rechterhand, en ziet, zo was er niemand, die mij kende, er was geen ontvlieden voor mij; niemand zorgde voor mijn ziel.
5 Tot U riep ik, o HEERE! ik zeide: Gij zijt mijn Toevlucht, mijn Deel in het land der levenden.
6 Let op mijn geschrei, want ik ben zeer uitgeteerd; red mij van mijn vervolgers, want zij zijn machtiger dan ik.
7 Voer mijn ziel uit de gevangenis, om Uw Naam te loven; de rechtvaardigen zullen mij omringen, wanneer Gij wel bij mij zult gedaan hebben.
Dat is een gebed tot de Levende God!
Maar van verhoring lees ik niet.

Die verhoring is gekomen, maar dat kon de dichter nog niet bezien.
Gian

Bericht door Gian »

Oude-Waarheid schreef:
Erasmiaan schreef: En dit heeft zeker niet alleen wat te zeggen voor Gods volk, gelukkig niet. Dit staat ook ter bemoediging in de Bijbel.
Juist Erasmiaan maar dat is voor velen een vreemde zaak omdat
de godsdienst nooit iets kwijt is en alles kan (aan)grijpen :!:
.......

Volgens mij blijft er niets anders dan godsdienst over als je niet tot Gods volk behoort. Of zie ik dat nou verkeerd?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Verder wens ik jullie van Harte nog een Gezegend Kerstfeest bij
de HEERE vandaan :!:
De HEERE wil nog arme met Zijn goederen vervullen :!:
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Gian schreef:1 Een onderwijzing van David, een gebed, als hij in de spelonk was. Ik riep met mijn stem tot den HEERE; ik smeekte tot den HEERE met mijn stem.
Dat is een gebed tot de Levende God!
Maar van verhoring lees ik niet.

Die verhoring is gekomen, maar dat kon de dichter nog niet bezien.
Dus David was toen nog geen kind van God?

Is het vetgedrukte niet meer dan historisch geloof?

Is het verlangen om God te loven dan niet echt? of is dat geloofstaal?
Laatst gewijzigd door Gian op 26 dec 2007, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten