Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Lila

Bericht door Lila »

Oude Paden schreef:
Gian schreef:Ik snap het niet helemaal, hoe kan je dan wel historisch geloven als je niet het zaligmakend geloof hebt? Dan moet het historische toch ook iets wankels zijn?
Historsch is alleen met de hersens.
Je weet met je verstand wat nodig is maar mist de toepassing in eigen hart.
Precies. Ds. Hellenbroek in zijn cathechisatiemethode:

Een historisch geloof is een toestemming zondermeer aan een gekende waarheid. Dit is een goed geloof, zelfs noodzakelijk, maar niet genoeg: Jac.2:19: Gij gelooft dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Gian

Bericht door Gian »

Ok, maar dan vlucht je toch tot Jezus? Als je het Woord gelooft, dan geloof je ook in de beloft?
Rom 10;
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Lila

Bericht door Lila »

Lila schreef:Jac.2:19: Gij gelooft dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Gian

Bericht door Gian »

De duivel kan niet tot Jezus vluchten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Lila schreef:
Oude Paden schreef:
Gian schreef:Ik snap het niet helemaal, hoe kan je dan wel historisch geloven als je niet het zaligmakend geloof hebt? Dan moet het historische toch ook iets wankels zijn?
Historsch is alleen met de hersens.
Je weet met je verstand wat nodig is maar mist de toepassing in eigen hart.
Precies. Ds. Hellenbroek in zijn cathechisatiemethode:

Een historisch geloof is een toestemming zondermeer aan een gekende waarheid. Dit is een goed geloof, zelfs noodzakelijk, maar niet genoeg: Jac.2:19: Gij gelooft dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
En nu de praktijk.
Na die twee diensten van vandaag voel je zo arm, dat je werkelijk geen zin hebt om iets te ondernemen. Heel de dag denk je dan aan dat geluk van Gods volk. En je kunt er zelf niet bijkomen! Omdat je voelt dat het een jaloersheid is die niet uit een oprecht Godsgemis voorkomt, maar dat je voelt dat deze mensen altijd bij God mogen zijn.
Gian

Bericht door Gian »

Maar OP, als je nu naar boven gaat, je knieen buigt op een stil plekje, en al deze dingen tegen God zegt, belijdt dat je 1 brok zonde, 1 bonk ijs bent qua geestelijke dingen en vraagt of de Heere Jezus je zonden wilt vergeven, en de gave van het geloof wil geven......?
Pleit daarbij op Rom 10, leg het Woord daar open voor de Heere
Oude Paden

Gian schreef:Maar OP, als je nu naar boven gaat, je knieen buigt op een stil plekje, en al deze dingen tegen God zegt, belijdt dat je 1 brok zonde, 1 bonk ijs bent qua geestelijke dingen en vraagt of de Heere Jezus je zonden wilt vergeven, en de gave van het geloof wil geven......?
Dat is ook nodig Gian. Maar ik zei al dat die jaloersheid niet de juiste wortel heeft. Want je weet wel dat je een brok zonde bent, maar voel je het ook als een loodzware last dat je tegen God dagelijks opstaat?? Je mist dan de Heilige Geest in je leven.
Maar God om waar geloof bidden is wel nodig.
Gian

Bericht door Gian »

Denk je voor God beter te zijn als je jaloersheid hebt met een goede wortel?
henriët

Bericht door henriët »

Oude Paden schreef:
Gian schreef:Maar OP, als je nu naar boven gaat, je knieen buigt op een stil plekje, en al deze dingen tegen God zegt, belijdt dat je 1 brok zonde, 1 bonk ijs bent qua geestelijke dingen en vraagt of de Heere Jezus je zonden wilt vergeven, en de gave van het geloof wil geven......?
Dat is ook nodig Gian. Maar ik zei al dat die jaloersheid niet de juiste wortel heeft. Want je weet wel dat je een brok zonde bent, maar voel je het ook als een loodzware last dat je tegen God dagelijks opstaat?? Je mist dan de Heilige Geest in je leven.
Maar God om waar geloof bidden is wel nodig.
dus hoe meer heb je dan de werking van de Heilige Geest nodig!!!
Bidt vuriglijk tot Hem OP
God zal geen bidder laten staan, houdt aan, grijpt moed....!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude Paden schreef:Maar ik zei al dat die jaloersheid niet de juiste wortel heeft. Want je weet wel dat je een brok zonde bent, maar voel je het ook als een loodzware last dat je tegen God dagelijks opstaat?? Je mist dan de Heilige Geest in je leven.
Je zoekt een geschiktheid in jezelf. Alsof je anders niet tot God mag komen.

Kijk toch naar de verloren zoon. Die had ook helemaal niks te bieden. En toch gíng hij! "Vader, ik heb gezondigd". En hij werd met open armen ontvangen!

Al die tijd dat je zit te wroeten in jezelf, op zoek naar eigenschappen die de Heere zouden kunnen behagen, ben je bezig om Hem op een afstand te houden.

God vráágt lege handen!
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef:En nu de praktijk.
Na die twee diensten van vandaag voel je zo arm, dat je werkelijk geen zin hebt om iets te ondernemen. Heel de dag denk je dan aan dat geluk van Gods volk. En je kunt er zelf niet bijkomen! Omdat je voelt dat het een jaloersheid is die niet uit een oprecht Godsgemis voorkomt, maar dat je voelt dat deze mensen altijd bij God mogen zijn.
OP, ik kan heel ver met jouw gedachten en jaloersheid meegaan, maar pas wel op dat je niet blijft hangen in de belevingen en het geluk van Gods volk.
Het zijn ook maar arme zondaren voor wie het Kerstkind levend in het hart is geworden.
Het gaat alléén maar om deel te krijgen aan het Verlossingswerk door Hem volbracht., ja aan Hèm zelf!

We kunnen het niet, maar toch, vlucht tot Hem die de arme goddeloze, maar roepende, zondaar niet in en met zichzelf laat omkomen.

En die gevoelde armoe kan door Hem omslaan in de rijkdom die jij in Gods volk mag zien.
Oude Paden

Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:Maar ik zei al dat die jaloersheid niet de juiste wortel heeft. Want je weet wel dat je een brok zonde bent, maar voel je het ook als een loodzware last dat je tegen God dagelijks opstaat?? Je mist dan de Heilige Geest in je leven.
Je zoekt een geschiktheid in jezelf. Alsof je anders niet tot God mag komen.

Kijk toch naar de verloren zoon. Die had ook helemaal niks te bieden. En toch gíng hij! "Vader, ik heb gezondigd". En hij werd met open armen ontvangen!

Al die tijd dat je zit te wroeten in jezelf, op zoek naar eigenschappen die de Heere zouden kunnen behagen, ben je bezig om Hem op een afstand te houden.

God vráágt lege handen!
Dan lees je me verkeerd. Ik zoek geen geschikheid in mezelf.
Ik voel juist dat ik nog veel te geschikt ben. Ik ben niet echt arm gemaakt! Toch kan zo'n dienst ontzettend jaloesmakend zijn. En dan zelf dat leven te missen. Dan heb je geen vrolijk Kerstfeest!
Gian

Bericht door Gian »

Je gelooft in een voorwaardelijk Evangelie. Dat houd alles tegen.
Er is geen gestalte/geschiktheid nodig om te vluchten nodig. Vlucht!
Het is een leugen uit de duisternis, die je bij Christus vandaan houdt.
Oude Paden

allemaal echt bedankt voor jullie welgemeende woorden. Misschien was ik te open.
Toch blijf ik erbij dat je in zo'n dienst zo aanvoelt dat het aankomst op een hartvernieuwend werk van God zelf!
Te weten zondaar te zijn en niet te voelen
Te weten een Borg nodig te hebben en de noodzaak niet in te leven
Te weten arm te zijn en geen armoede te kennen
Te weten verantwoordelijk te zijn voor alle bedreven zonden en toch door te zondigen
henriët

Bericht door henriët »

Oude Paden schreef:allemaal echt bedankt voor jullie welgemeende woorden. Misschien was ik te open.
Toch blijf ik erbij dat je in zo'n dienst zo aanvoelt dat het aankomst op een hartvernieuwend werk van God zelf!
Te weten zondaar te zijn en niet te voelen
Te weten een Borg nodig te hebben en de noodzaak niet in te leven
Te weten arm te zijn en geen armoede te kennen
Te weten verantwoordelijk te zijn voor alle bedreven zonden en toch door te zondigen
te weten, dat de Borg Zijn volk kent, en weet wat van Zijn maaksel zij te wachten...
te weten dat wij geen plaats voor hem hebben van nature
te weten dat je nu nog leeft...
te weten dat Hij zondaren vergeeft
te weten dat Hij Zijn Licht geeft aan verduisterden!!!!

OP, sterkte, roept Hem aan in de dag der benauwdheid!!!
Gesloten