Zaak Willem Holleeder

BJD

Bericht door BJD »

MariaW schreef:Er is weer iets opmerkelijks gebeurd in dit proces. Een (belangrijke) kroongetuige is vannacht om het leven gebracht onder verdachte omstandigheden...
Een iets voorbarige conclusie.. Mogelijk een overdosis of zelfmoord.
MariaW

Bericht door MariaW »

BJD schreef:
MariaW schreef:Er is weer iets opmerkelijks gebeurd in dit proces. Een (belangrijke) kroongetuige is vannacht om het leven gebracht onder verdachte omstandigheden...
Een iets voorbarige conclusie.. Mogelijk een overdosis of zelfmoord.
Ik bedoelde uiteraard omgekomen onder verdachte omstandigheden. Het is wel opmerkelijk. Vorige week in de rechtszaal getuigd, nu overleden...
refo

Bericht door refo »

negen jaar brommen.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:negen jaar brommen.....
Rens was je al voor... (topic "wist je dat")
Rens

Bericht door Rens »

Dit artikel maakt deel uit van dossier Proces tegen Holleeder

Holleeder krijgt negen jaar cel

Van onze verslaggevers
gepubliceerd op 21 december 2007 12:12 , bijgewerkt op 21 december 2007 13:23

Volkskrant

AMSTERDAM - Willem Holleeder is veroordeeld tot negen jaar cel. De rechtbank Haarlem acht het bewezen dat Holleeder de (later vermoorde) vastgoedhandelaren Kees Houtman en Willem Endstra heeft afgeperst. Ook de afpersingszaak tegen zakenman Rolf Friedländer is bewezen, aldus de rechtbank. Holleeder heeft tevens leiding gegeven aan een criminele organisatie. Het Openbaar Ministerie had twaalf jaar geëist.

De zogenoemde achterbankgesprekken tussen Willem Endstra (die later werd geliquideerd) en de recherche mogen voor het bewijs worden gebruikt, aldus de rechters. Endstra beweerde dat Holleeder meerdere zakenlieden heeft afgeperst, onder wie hemzelf.

De rechtbank verwierp verweren van de advocaat van Holleeder, Jan-Hein Kuijpers, om het Openbaar Ministerie (OM) niet-ontvankelijk te verklaren. Wel meent de rechtbank dat de verdediging van Holleeder is beknot doordat het OM de advocaat en de verdachte niet heeft uitgenodigd bij een bepaald verhoor van de belangrijke getuige Maria Houtman.

Zij is de weduwe van Kees Houtman, die in november 2005 bij zijn huis in Amsterdam-Osdorp werd doodgeschoten. Zij heeft verklaard dat haar man onder meer door Holleeder werd afgeperst. De ontnomen mogelijkheid voor het ondervragen van haar is volgens de rechtbank reden voor 'enige strafverlaging' voor Holleeder.

Niet bewezen acht de rechtbank de afpersing door Holleeder van zakenman John Weismuller. Het OM had voor deze verdenking eerder al vrijspraak gevraagd, omdat het hiervoor onvoldoende bewijs kon vergaren.

==========

Het is niet te hopen dat het volledige vonnis wordt verlangt via copy-and-paste, want het voorlezen duurde 3 1/2 uur..................al met al vind ik het een anti-climax..............een toch wel lage eis van 12 jaar en een nóg lager vonnis van 9 jaar.........................ik had voor beide onderdelen een veel hoger aantal jaren ingeschat, zo rond de 16 jaar als eis en 14 jaar als vonnis.
Laatst gewijzigd door Rens op 21 dec 2007, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
refo

Bericht door refo »

Daar zoek je dat niet.

Rens noemt het een anti-climax. Vind ik niet.

Maar het hele circus zal nog wel voor het Hof herhaald worden. Misschien de Hoge Raad nog. En het Europese Hof. Als hij tijd van leven heeft.

Overigens denk ik wel dat het het veiligste voor iedereen is dat hij opgesloten zit. Ook voor hem zelf.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind het helemaal geen anti-climax. En de celstraffen ook wel terecht, dit is al een vrij hoge straf. Je kunt moeilijk boven bv. moord uitgaan met afpersingen. Maar ik ben wel benieuwd of er nog een proces over de liquidaties gaat komen.
Rens

Bericht door Rens »

De Advocaat gaat in hoger beroep (zojuist in een interview met BNR-radio gehoord)
Moderatorbericht:
refo

Bericht door refo »

Rens schreef:De Advocaat gaat in hoger beroep (zojuist in een interview met BNR-radio gehoord)
Hoezo? Is hij ook veroordeeld?
Wegens het spelen onder 1 hoedje? :mrgreen:
--------------
Rens

Bericht door Rens »

refo schreef:
Rens schreef:De Advocaat gaat in hoger beroep (zojuist in een interview met BNR-radio gehoord)
Hoezo? Is hij ook veroordeeld?
Wegens het spelen onder 1 hoedje? :mrgreen:
2 hoedjessssssss, o.a. een jagershoedje (mét veer)
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

Stuur doorReageer (0)
Geef je waardering

Tags14:15Holleeder in beroep tegen uitspraak

021-12-2007 | Door: NOVUM

(Novum) - Willem Holleeder gaat in beroep tegen de uitspraak van de Haarlemse rechtbank. Die legde hem vrijdag negen jaar cel op voor de afpersing van drie vastgoedhandelaren, het leiding geven aan een criminele organisatie, witwassen en de bedreiging en mishandeling van vier mensen. Het Openbaar Ministerie had twaalf jaar cel geëist.

Holleeders advocaat Jan-Hein Kuijpers zei dat Holleeder aangeslagen en teleurgesteld heeft gereageerd op het vonnis. "We hadden dat zeker niet verwacht", zei de raadsman, die naar eigen zeggen had gerekend op vrijspraak. "Het is een heel forse straf."
Moderatorbericht:
Josephus

Bericht door Josephus »

Jongere schreef:Maar ik ben wel benieuwd of er nog een proces over de liquidaties gaat komen.
Ik denk niet dat het OM daar zijn vingers nog aan gaat branden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
mentos

Bericht door mentos »

Er staat een interview met hem in de Intermediair.
Gian

Bericht door Gian »

Daar gaan al 2 jaar vanaf die uitgezeten zijn, dus komt Willem over een jaar of 3 weer vrij wegens goed gedrag.
Dan zal hij rustig plekje opzoeken en hard zijn best moeten doen om het geld op te maken.

Zullen we hem dan ontvoeren?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jongere

Bericht door Jongere »

Gian schreef:Daar gaan al 2 jaar vanaf die uitgezeten zijn, dus komt Willem over een jaar of 3 weer vrij wegens goed gedrag.
Dan zal hij rustig plekje opzoeken en hard zijn best moeten doen om het geld op te maken.

Zullen we hem dan ontvoeren?
Dit beeld hebben veel mensen maar het is niet waar.
Plaats reactie