Meest favoriete boeken van H.F. Kohlbrugge

Plaats reactie
mayflower

Meest favoriete boeken van H.F. Kohlbrugge

Bericht door mayflower »

Omdat er toch enkele de boeken van H.F Kohlbrugge leest, vroeg ik me af welke boeken (of preken) een indruk hebben gemaakt en waarom ?
Christiaan

Re: Meest favourite boeken van H.F. Kohlbrugge

Bericht door Christiaan »

mayflower schreef:Omdat er toch enkele de boeken van H.F Kohlbrugge leest, vroeg ik me af welke boeken (of preken) een indruk hebben gemaakt en waarom ?
De lijdende Christus (preekbundel)
Het brengt sommige zaken zo dichtbij.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Herman
Moderator

Re: Meest favourite boeken van H.F. Kohlbrugge

Bericht door Herman »

mayflower schreef:Omdat er toch enkele de boeken van H.F Kohlbrugge leest, vroeg ik me af welke boeken (of preken) een indruk hebben gemaakt en waarom ?
Ik heb een hele tijd uit de 'twaalf twaalftallen' gelezen. Ik kan niet gelijk een aantal preken opnoemen die mij bijzonder aanspreken. Kohlbrugge in de breedte genomen vind ik zeer te moeite waard.

De kernachtige en scherpe wijze waarop hij bepaalde zaken onder woorden brengt, zet je goed aan het denken. Eveneens blinken zijn preken uit door een goede verhouding. Je vindt er weinig onevenwichtigheid. Zo scherp als hij op het ene moment het oordeel ergens over uitspreekt, zo mild kan hij de volgende bladzijde spreken van het Evangelie.

En dat spreekt aan.

Niettemin kan je het boek over 'het lijden van Christus' nog weer prefereren boven andere, omdat het onderwerp van die prekenbundel een zeer directe prediking over Christus Zelf insluit. Daarom is deze bundel verreweg het meest aan te raden, maar dit betekent geen diskwalificatie van andere prekenbundels.
Plaats reactie