Ja, ik ben dit jaar toevallig begonnen met Europees recht en staats-/bestuursrecht waar Barkhuysen inderdaad docent is.Erasmiaan schreef:Jongere,
Ik neem aan dat je nog niet veel Europees recht hebt gehad, maar indien je daar enige kennis van hebt dan weet je dat de Clara's weinig hebben om zich op te beroepen. Voor een beperking van de godsdienstvrijheid en de verenigingsvrijheid moet er volgens het EHRM sprake zijn van een "pressing social need". Het is nog maar zeer de vraag of dit een "pressing social need" is. Zeker gezien de vrijheid die het EHRM de nationale rechter laat. Het EHRM laat de nationale rechters namelijk een "margin of appreciation" (Refah II). Uit dit arrest komt ook naar voren dat er wel hele schokkende inbreuken moeten zijn wil een politieke partij verboden worden.
Daarom is het hier van groot belang dat de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State zich inhoudelijk uitgesproken heeft over het verdrag. Barkhuysen, de advocaat van de Clara's (waarschijnlijk een docent van je, Jongere?) noemt dit ook als grootste pijnpunt in het Refdag. Kijk maar eens welke rechters deze uitspraak gedaan hebben. De president van de ABRvS mr. P. van Dijk, mr. Vlasblom, dé autoriteit op dit gebied, die haar jongere (nieuwe) collega Barkhuysen bij de mondelinge behandeling van de SGP-zaak college gaf over dit onderwerp en Lubberdink. Ik geloof niet dat een Hof 's Gravenhage en de Hoge Raad een andere koers in zullen slaan bij de uitleg van het verdrag. Maar, zekerheid heb je natuurlijk nooit.
Overigens zijn naar mijn weten de overige genoemde bepalingen uit internationaal recht algemene antidiscriminatie bepalingen, die nooit direct tot een verbod op een politiek partij zullen leiden. Het vrouwenverdrag is de lex specialus, de overige artikelen zijn lex generalis.
Je hebt gelijk, daarom zei ik ook in m'n vorige post dat ik denk dat de kans vrij klein is dat de Hoge Raad anders gaat oordelen dan de eerdere rechter heeft gedaan. Overigens is arrest Refah niet helemaal van toepassing op een statutenwijziging maar idd. op verbieden van een partij, volgens mij. De meest opzienbarende zaak was ook meer die tegen de Staat en ik denk dat Wichmann daar toch wel de grootste kansen had (van de twee zaken). Maar goed, de uitkomst is duidelijk.