Welke muziek beluister je nu? [5]

wim

Bericht door wim »

Jan Klaassen schreef:
wim schreef:
Jan Klaassen schreef: De werken van Bach zijn SDG.
Heel goed. Dus ook zijn (wereldlijke) koffiecantate? Een soort bijna-opera waarvan de premiere in een koffiehuis plaatsvond?
Gospelartiesten spelen ook niet alleen in de kerk. Het gaat om de inhoud. Is die onchristelijk Wim?
Niet die koffiecantate. Maar ook lang niet alle muziek van Mozart. Het gaat om de inhoud toch? Van oorsprong zijn de dansvormen die Bach zo nu en dan gebruikt wèl onchristelijk (ook al heeft het bij Bach weinig met dansen te maken).
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Rens schreef:ik meen te moeten opmerken dat jouw criteria langzaam aan het verruimen zijn lopende deze topic........
Toon het aan zou ik zeggen?
Rens schreef:overigens, nogmaals, Für Elise is NIET van Mozart, maar van vriend Beethoven........opmerkelijk dat je zó'n kollosale fout maakt.....
Jij bent niet de eerste die dat opmerkte. Ik heb al aangegeven dat het me speet zo'n blunder te hebben gemaakt. Je hebt het goed recht om dat er nog tweemaal in te wrijven dat ik flink fout zat, maar vergeef me het voorrecht om mijn excuses 1 maal te geven en niet driemaal te posten.
Rens

Bericht door Rens »

schuivende panelen..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:overigens, nogmaals, Für Elise is NIET van Mozart, maar van vriend Beethoven........opmerkelijk dat je zó'n kollosale fout maakt.....
Troost je: die kolossale fout had ik ook kunnen maken. :oops:
Ware het niet dat een tijd lang op (bijna) elke Windows PC in de Windows\Media directory een bestandje "Beethoven's Fur Elise.RMI" stond. Ziedaar: mijn muzikale scholing. :wink:
Laatst gewijzigd door Tiberius op 06 dec 2007, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Klaassen

wim schreef:
Jan Klaassen schreef:
wim schreef:
Jan Klaassen schreef: De werken van Bach zijn SDG.
Heel goed. Dus ook zijn (wereldlijke) koffiecantate? Een soort bijna-opera waarvan de premiere in een koffiehuis plaatsvond?
Gospelartiesten spelen ook niet alleen in de kerk. Het gaat om de inhoud. Is die onchristelijk Wim?
Niet die koffiecantate. Maar ook lang niet alle muziek van Mozart. Het gaat om de inhoud toch? Van oorsprong zijn de dansvormen die Bach zo nu en dan gebruikt wèl onchristelijk (ook al heeft het bij Bach weinig met dansen te maken).
Mogen we niet dansen?
Rens

Bericht door Rens »

Jan Klaassen schreef:. Ik heb al aangegeven dat het me speet zo'n blunder te hebben gemaakt. .
waar in de topic heb je dat aangegeven?
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

Jan Klaassen schreef: Mogen we niet dansen?
in reformatorische kringen is men daar zeer afwijzend over
Moderatorbericht:
Jan Klaassen

Rens schreef:
Jan Klaassen schreef:. Ik heb al aangegeven dat het me speet zo'n blunder te hebben gemaakt. .
waar in de topic heb je dat aangegeven?
Jan Klaassen schreef:
Hendrikus schreef:
Jan Klaassen schreef:Moeten we dan zijn Für Elise dan maar luisteren alsof er niets aan de hand is met Mozart?
Dat lijkt me een goed idee, ja.
Want Für Elise is van Beethoven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Sorry :mrgreen: Blunder...
Nu klaar?
wim

Bericht door wim »

Jan Klaassen schreef:
wim schreef:
Jan Klaassen schreef:
wim schreef: Heel goed. Dus ook zijn (wereldlijke) koffiecantate? Een soort bijna-opera waarvan de premiere in een koffiehuis plaatsvond?
Mogen we niet dansen?
O jawel. Maar de dansen waar ik op doel waren beslist lichtzinnig. Eigenlijk precies iets voor een losbol als Mozart.
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Jan Klaassen schreef:
wim schreef:
Jan Klaassen schreef: Gospelartiesten spelen ook niet alleen in de kerk. Het gaat om de inhoud. Is die onchristelijk Wim?
Mogen we niet dansen?
O jawel. Maar de dansen waar ik op doel waren beslist lichtzinnig. Eigenlijk precies iets voor een losbol als Mozart.
Een losbol, geniaal ja, maar ook ietwat geschift...
Moderatorbericht:
Jan Klaassen

Rens schreef:
Yep, maar in de bijbel lees ik dat David danste en dat er zoiets bestond als een bijbelse polonaise, namelijk de rijdans.
Kislev

Bericht door Kislev »

Grappig, en dat allemaal n.a.v. mn opmerking van de cd 'Beatles go baroque'.

Ben trouwens benieuwd welke opera van Mozart niet opgevoerd mocht worden in zijn tijd vanwege het wereldlijke karakter. Geen één namelijk. Wel weet ik dat Beethoven de opera Cosi fan tutte (Così fan tutte betekent in het Nederlands Zo doen alle (vrouwen) en refereert aan de onbetrouwbaarheid van vrouwen in de liefde) van Mozart verwerpelijk vond vanwege het verhaal.
De opera van Beethoven (Fidelio) gaat dan ook juist over echtelijke trouw dwars door allerlei ellende heen.

Overigens even mn Beethoven verdedigen: hij was zeer religieus (Katholiek).
Laatst gewijzigd door Kislev op 06 dec 2007, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Rens

Bericht door Rens »

Jan Klaassen schreef:
Rens schreef:
Yep, maar in de bijbel lees ik dat David dansde en dat er zoiets bestond als een bijbelse polonaise, namelijk de rijdans.
ik vrees dat, als je dat voorsteld aan een Ds uit de GG, je subiet de deur wordt uitgeknikkerd
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

Kislev schreef:Grappig, en dat allemaal n.a.v. mn opmerking van de cd 'Beatles go baroque'.

Ben trouwens benieuwd welke opera van Mozart niet opgevoerd mocht worden in zijn tijd vanwege het wereldlijke karakter. Geen één namelijk. Wel weet ik dat Beethoven de opera Cosi fan tutte (Così fan tutte betekent in het Nederlands Zo doen alle (vrouwen) en refereert aan de onbetrouwbaarheid van vrouwen in de liefde) van Mozart verwerpelijk vond vanwege het verhaal.
De opera van Beethoven (Fidelio) gaat dan ook juist over echtelijke trouwe dwars door allerlei ellende heen.
hier spreekt een operakenner pur sang!!!!! daar valt niet aan te twijfelen, zijn oordeel acht ik hoog in dit metier
Moderatorbericht:
Jan Klaassen

Kislev schreef:Grappig, en dat allemaal n.a.v. mn opmerking van de cd 'Beatles go baroque'.

De opera van Beethoven (Fidelio) gaat dan ook juist over echtelijke trouw dwars door allerlei ellende heen.

Overigens even mn Beethoven verdedigen: hij was zeer religieus (Katholiek).
Figaro was toch verboden?
Gesloten