„Gereformeerde theologie is zondige theologie”

Plaats reactie
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Uit het Reformatorisch dagblad:

Kerkredactie

OXFORD - De Britse hoogleraar Michael Green (Wycliffe Hall, Oxford) haalt in het aprilnummer van het christelijke opiniemaandblad CV.Koers scherp uit naar de gereformeerde theologie. In zijn ogen is gereformeerde theologie „zondige theologie.”

Hoewel de gereformeerde theologie het Sola Scriptura hoog in het vaandel heeft, is „het kenmerk van de gereformeerde of reformatorische theologie”, aldus de evangelicale hoogleraar „dat ze allerlei tradities in de kerk heeft ingevoerd die niet in de Bijbel staan. Zo zijn allerlei zaken uit de kerkelijke cultuur doorgedrongen in de gereformeerde theologie.” Vervolgens verliezen gereformeerde theologen zich in interne discussies over deze kwesties, „terwijl de massa’s verloren gaan.”

Dit maakt gereformeerde theologie tot zondige theologie, oordeelt Green, die zichzelf tot de charismatische stroming in de Anglicaanse Kerk rekent. „Zondige theologie kenmerkt zich door zelfgerichtheid en er daardoor niet op uitgaan om anderen te redden.” Hier tegenover plaatst hij de evangelische theologie, die volgens hem wél het Sola Scriptura hanteert én missionair is ingesteld.

Green meent dat de Nederlandse kerken evangelische vernieuwing nodig hebben.

Is dit zo? Of is jullie kerkelijke gemeente (van reformatorische signatuur, want daar gaat het hier om) wel missionair bezig? (oftewel een zoutend zout(!), Matthéüs 5:13)

[Aangepast op 31/3/05 door Dathenum]
Daphne

Bericht door Daphne »

Waar ik altijd een beetje de kriebels van krijg is dat er buitenlandse hoogleraren iets over Nederland gaan lopen zeggen... terwijl we zelf alhier in den Lage Landen ook wel hoogleraren hebben die met hun hersencelletjes kraken.... Idem dito met Amerika... alsof hen wat over ons Nederlandje te zeggen hebben...? Laat die Bush wegblijven :% maargoed... ontopic :)
Vervolgens verliezen gereformeerde theologen zich in interne discussies over deze kwesties, terwijl de massa's verloren gaan.
Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk... had t niet beter verwoord :%

Ik denk dat er wel degelijk Reformatorische kerken Missionair bezig zijn. Als ik wel eens (een keer in de zoveel jaar) over de WegWijsBeurs rondhuppel kom ik vaak gemeenten tegen die heel erg hun best doen met evangeliseren. Hier in Gouda versprijdt de GerGem rond Kerst en Pasen (ehm... dit jaar niet gezien overigens met Pasen) een folder waarin het evangelie wordt gebracht en de uitnodiging uit laat gaan om naar hun kerk te komen, vind ik super!!!!

Onze kerkgemeente is ook missionair bezig, door Alfakringen zijn er al redelijk wat mensen met het geloof in aanraking gekomen, een paar weken geleden zelfs ±10 mensen zich laten dopen en hebben Belijdenis gedaan, zo gebeurt dit al een aantal jaar. Indrukwekkend om te zien dat Gods roepstem toch nog in de harten van mensen die 'buiten de kerk leven' komt!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gian

Bericht door Gian »

Tja.... Ik las het ergens.
Luisteren naar mensen die aan de zijlijn staan kan best nuttig zijn.
Het stukje als zodanig kan ik niks mee. Natuurlijk zal de gek gelijk hebben in een aantal gevallen, in andere is het weer overdreven om gereformeerde theologioe zondig te noemen.
Helemaal onduidelijk is het als je daar zelf geen richtlijnen bij geeft.
Traditie is nou eenmaal iets wat altijd vanzelf ontstaat. Ik geloof ook dat het gezond is om in bepaalde dingen een traditie of gewoonte te hebben, je weet gewoon waar je aan toe bent.
Overigens blijft het altijd nodig te bezinnen op tradities, zeker als het om wezenlijke zaken gaat.
Of we missionair genoeg zijn?
Nee natuurlijk niet, maar wanneer zijn we dat dan wel? Beetje goedkoop om daar kritisch over te zijn. Als het goed is komt de missionaire houding vanzelf. Het moet een gevolg zijn van goed geestelijk levensklimaat. Anders wordt het een wettisch missionair zijn, en in veel evangelische kringen is dat het geval ben ik bang.....
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Uit het Reformatorisch dagblad:
„dat ze allerlei tradities in de kerk heeft ingevoerd die niet in de Bijbel staan. Zo zijn allerlei zaken uit de kerkelijke cultuur doorgedrongen in de gereformeerde theologie.”
Bewijzen graag. Wat voor zaken?
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum

Is dit zo? Of is jullie kerkelijke gemeente (van reformatorische signatuur, want daar gaat het hier om) wel missionair bezig? (oftewel een zoutend zout(!), Matthéüs 5:13)
Ik denk wel dat deze man de spijker op zijn kop slaat. Vooral wanneer hij het heeft over de discussie over allerlei randbijbelse zaken. Deze krijgen vooralsnog meer aandacht dan wat God ons als opdracht heeft meegegeven.
Oorspronkelijk gepost door Daphne

Ik denk dat er wel degelijk Reformatorische kerken Missionair bezig zijn. Als ik wel eens (een keer in de zoveel jaar) over de WegWijsBeurs rondhuppel kom ik vaak gemeenten tegen die heel erg hun best doen met evangeliseren.
Ik noem het aanwezig zijn op de Wegwijs Beurs van gemeenten niet echt evangeliseren. De doelgroep bestaat volgens mij uit 95% bij een kerk aangesloten mensen. Ze zouden de straat moeten opgaan.
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Bewijzen graag. Wat voor zaken?
Ik denk dat wanneer jij je ogen opent je genoeg discussies om je heen ziet die helemaal niet gaan over bijbelse zaken, of die voor ons als mensen niet belangrijk zijn. Ik noem de alsmaardurende discussie over art. 36, Van der Zwaag, ritmisch of niet ritmisch zingen, broek wel of geen vrouwenkleding, gitaar en andere instrumenten in de kerk, zwarte pakken voor ouderlingen, etc. Dit lijstje is vrij lang, en ik heb er maar een paar willekeurige onderwerpen genoemd.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het geloof beweegt zich altijd in een cultuur, met daaraan een traditie. Is helemaal niet erg, tenminste als er maar geen subculturen ontstaan die sektarische neigingen krijgen.

Een kerk moet zich wel afvragen of ze nog bestaansrecht heeft als ze haar missionaire taak verwaarloosd én alleen maar naar binnen gericht is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
parsifal

Bericht door parsifal »

Op zich heeft Michael Green in ieder geval recht van spreken. Hij brengt wel in praktijk wat hij zegt. En durft de confrontatie aan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een kerk moet zich wel afvragen of ze nog bestaansrecht heeft als ze haar missionaire taak verwaarloosd én alleen maar naar binnen gericht is.
Prima, maar dan moeten we wel eerst onderzoeken of die missionaire taak verwaarloosd wordt!

Is het niet zo dat de kerken (als instituut) wel genoeg doen, maar dat aan de rechterkant van Refo-NL de missionaire taak, als onderdeel van het ambt aller gelovigen, wordt veronachtzaamd.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Pim,

Onder haar missionaire taak versta ik de opdracht van onze Heere Jezus Christus uit Mattheüs 28.

Deze roeping betekent:
1. Het heil verkondigen over de hele wereld: aan Jood en heiden.
2. De kerk moet niet naar binnen gericht zijn. De prediking moet állereerst als doel hebben: uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

Ik heb zo het idee dat in sommige kerkverbanden het eerste wel gebeurt, sommigen laten het graag aan anderen over. Eigen zendelingen zijn hun vreemd.

Wat het tweede betreft, daarin gaat een groot deel van de rechterflank mank. De heersende terminologie in de prediking is gericht op 'Gods volk' of 'zondaren' met een bijvoeglijk naamwoord. Mijn bijbel zegt mij dat alle mensen die onder de prediking zitten de radicaliteit van Gods Woord moeten horen. Het is het één of het ander, of ten leven, of ten dode. De breuk loopt dwars door alles heen, ook door de kerk! Niet een wij/zij gevoel, want dat hadden de Joden ook [Abrahams kinderen].
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
memento

Bericht door memento »

Als ik eerlijk ben denk ik dat refo-nederland inderdaad een opwekking nodig heeft. Kerken zitten vol en avondmaalstafels blijven leeg. Tradities ten overvloede, maar geestelijk leven slechts in mondjesmaat.

Maar, hebben wij een werkende kerk nodig? Een nieuwe evangelische stroming? Volgens mij juist niet.

Volgens mij hebben we een biddende kerk nodig. Een kerk die het niet alleen in woorden, maar ook daadwerkelijk van God verwacht. Een prediking waarin niet alleen gezegd word dat wij allen verloren liggen, maar waarin de zonde haarscherp en direct gepredikt wordt. Een prediking die de verantwoordelijk voor de schuld niet legt bij Adam, maar bij de hoorder! Kijk in de geschiedenis, júist waar die prediking gepredikt word, zijn opwekkingen geweest.

Maar laten we niet vergeten dat God regeert. De mens kan zn best doen, maar God geeft de wasdom. Of soms ook niet. Daarin is Hij vrij...
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

„Zondige theologie kenmerkt zich door zelfgerichtheid en er daardoor niet op uitgaan om anderen te redden.”
De theologie is hier de zondebok, waardoor niemand zich aangesproken voelt. Ik moet denken aan het heilige egoisme waar een topic aan gewijd is.
Ik relateer het ontbreken van evangelisatiedrang aan onzekerheid over de eigen staat. In kerken waar twijfel tot norm verheven wordt zal de externe gerichtheid ontbreken. Wie de schoen past, trekke hem aan, en dan gaat niemand hier vrijuit.
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door memento
Als ik eerlijk ben denk ik dat refo-nederland inderdaad een opwekking nodig heeft. Kerken zitten vol en avondmaalstafels blijven leeg. Tradities ten overvloede, maar geestelijk leven slechts in mondjesmaat.

Maar, hebben wij een werkende kerk nodig? Een nieuwe evangelische stroming? Volgens mij juist niet.

Volgens mij hebben we een biddende kerk nodig. Een kerk die het niet alleen in woorden, maar ook daadwerkelijk van God verwacht. Een prediking waarin niet alleen gezegd word dat wij allen verloren liggen, maar waarin de zonde haarscherp en direct gepredikt wordt. Een prediking die de verantwoordelijk voor de schuld niet legt bij Adam, maar bij de hoorder! Kijk in de geschiedenis, júist waar die prediking gepredikt word, zijn opwekkingen geweest.

Maar laten we niet vergeten dat God regeert. De mens kan zn best doen, maar God geeft de wasdom. Of soms ook niet. Daarin is Hij vrij...

Ik ben het met je eens Memento, maar hebben we de spiegel van Openbaringen [brieven aan de gemeenten] al eens op ons kerkelijk Nederland gelegd? 'Ik spuw uw uit'

Hoe is het met onze kerken gesteld? Staat God op het punt om Nederland te verlaten? Laten we onze roeping toch in acht nemen en het zoutend zout zijn. Die gestalte alleen is heilzaam voor de kerk.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Oorspronkelijk gepost door Daphne

Ik denk dat er wel degelijk Reformatorische kerken Missionair bezig zijn. Als ik wel eens (een keer in de zoveel jaar) over de WegWijsBeurs rondhuppel kom ik vaak gemeenten tegen die heel erg hun best doen met evangeliseren.
Ik noem het aanwezig zijn op de Wegwijs Beurs van gemeenten niet echt evangeliseren. De doelgroep bestaat volgens mij uit 95% bij een kerk aangesloten mensen. Ze zouden de straat moeten opgaan.
Ze evangeliseren dáár ook niet... ze vragen of je een bijdrage wilt leveren om het evangeliseren handen en voeten te geven.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Mariken

Bericht door Mariken »

Heeft iemand het gehele aartikel al gelezen? dus niet het uittreksel in hetr rd?
Gisteren heb ik het gelzen en vond het een mooi en goed stuk.
Plaats reactie