1 Cor. 11.14-15 (opnieuw lang/kort haar)

Rens

1 Cor. 11.14-15 (opnieuw lang/kort haar)

Bericht door Rens »

1 Corinthiers 11 14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
1 Corinthiers 11 15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?

======

Een overdenking over de 2 verzen:

14/15: Als je naar dé natuur kijkt, de dieren dus, dan valt mij al héél lang op dat de mannetjesdieren zijn getooid met langere manen (althans die dieren die manen hébben), en de vrouwtjesdieren daarentegen vaak géén manen hebben. Zie bijvoorbeeld de leeuwen. Bij paarden zie je vaak dat de merries kórtere manen hebben dan de hengsten. Ik kan derhalve vers 14/15 niet plaatsen als "kijk maar naar de natuur, want daar kun je zien dat lang haar de man tot oneer is", en ook niet dat lang haar de vrouw tot eer strekt.

Hoe zien jullie dit???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ander

Bericht door Ander »

Tja en de pauwen en de hanen, 't is allemaal averechts.

Gelukkig leert 'de natuur' mij ook dat mannen eerder een kale knar hebben dan vrouwen. Deze natuur zal Paulus vast bedoelen, denk je ook niet?
Rens

Bericht door Rens »

Ander schreef:Deze natuur zal Paulus vast bedoelen, denk je ook niet?
Nee, niet bepaald. Er staat expliciet beschreven over de oneer van lang haar voor mannen, en niets over "de knar" van mannen.........

Als er al gewezen wordt op de oneer van lang haar voor mannen, dan moet ik altijd gelijktuijdig denken aan het waarschijnlijke van het in die tijd niet bestaan van iets wat op "kappers" leek. Derrhalve zou je ervan uit kunnen gaan dat óók mannen lang haar droegen, er zijn meerdere aanwijzingen voor, ook over het dragen van baarden (maar die aanwijzingen zou ik niet zo snel op kunnen hoesten, dat zou ik via een zoekprogramma op moet duiken)

Dus het gebruik van de verwijzing naar de natuur is hoogst merkwaardig, gevoegd bij de gewoonte in die tijden (bij het ontbreken van "haarsnijders") dat ook mannen lang haar én baarden droegen, voor zover daar de aanwijzingen voor aanwezig zijn.
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

Leviticus 13 29 Verder, als in een man of vrouw een plaag zal zijn in het hoofd, of in den baard;
Leviticus 13 30 En de priester die plaag zal bezien hebben, dat, ziet, haar aanzien dieper is dan het vel, en geelachtig dun haar daarop is, zo zal de priester hem onrein verklaren; het is schurftheid, het is melaatsheid van het hoofd of van den baard.
Leviticus 14 9 En op den zevenden dag zal het geschieden, dat hij al zijn haar zal afscheren, zijn hoofd, en zijn baard, en de wenkbrauwen zijner ogen; ja, al zijn haar zal hij afscheren, en al zijn klederen wassen, en zijn vlees met water baden, zo zal hij rein zijn.
Leviticus 19 27 Gij zult de hoeken uws hoofds niet rond afscheren; ook zult gij de hoeken uws baards niet verderven.
Leviticus 21 5 Zij zullen op hun hoofd geen kaalheid maken, en zullen den hoek van hun baard niet afscheren, en in hun vlees zullen zij geen sneden snijden.

1 samuel 17 35 En ik ging uit hem na, en ik sloeg hem, en redde het uit zijn mond; toen hij tegen mij opstond, zo vatte ik hem bij zijn baard, en sloeg hem, en doodde hem.
1 samuel 21 13 Daarom veranderde hij zijn gelaat voor hun ogen, en hij maakte zichzelven gek onder hun handen; en hij bekrabbelde de deuren der poort, en hij liet zijn zever in zijn baard aflopen.
2 samuel 10 4 Toen nam Hanun Davids knechten, en schoor hun baard half af, en sneed hun klederen half af, tot aan hun billen; en hij liet hen gaan.
2 samuel 10 5 Als zij dit David lieten weten, zo zond hij hun tegemoet; want deze mannen waren zeer beschaamd. En de koning zeide: Blijft te Jericho, totdat uw baard weder gewassen zal zijn, komt dan weder
2 samuel 20 9 En Joab zeide tot Amasa: Is het wel met u, mijn broeder? En Joab vatte met de rechterhand den baard van Amasa, om hem te kussen.

1 Kronieken 19 5 Zij nu gingen henen, en men boodschapte David van deze mannen; en hij zond hun tegemoet; want die mannen waren zeer beschaamd. De koning dan zeide: Blijft te Jericho, totdat ulieder baard weder gewassen zij; komt dan wederom.

Ezra 9 3 Als ik nu deze zaak hoorde, scheurde ik mijn kleed en mijn mantel; en ik trok van het haar mijns hoofds en mijns baards uit, en zat verbaasd neder.
Psalmen 133 2 Het is, gelijk de kostelijke olie op het hoofd, nederdalende op den baard, den baard van Aaron, die nederdaalt tot op den zoom zijner klederen.

Hiertegenover staat:

Ezechiel 5 1 En gij, mensenkind, neem u een scherp mes, een scheermes der barbieren zult gij u nemen, hetwelk gij zult laten gaan over uw hoofd en over uw baard; daarna zult gij u een weegschaal nemen, en die [haren] delen.
Jeremia 48 37 Want alle hoofden zijn kaal, en alle baarden afgekort; op alle handen zijn insnijdingen, en op de lenden is een zak.

Let wel: baarden werden áfgekort, niet verwijderd!

Maar eea blijft lijnrecht staan tegenover de natuur ten voorbeeld stellen!

Maar óók: hoe komt dan het kerkelijk voorschrift van "geen baarden te mogen dragen" vandaan, het is dan niet bijbels gefundeerd...................en als je goed leest is er ook geen verbod op lang(er) haar te destiliseren, tenzij je het persé WILT lezen.

En "op alle handen zijn insnijdingen"......doet me denken aan automutilatie....................
Moderatorbericht:
Kislev

Bericht door Kislev »

Tsja, ik denk altijd maar: als je rokken, lang haar en hoedjes bij vrouwen wilt moet je ook consequent bijbels zijn: baarden bij mannen.

In het Jodendom dragen de mannen het uiterlijke juk, in de refokringen hebben we dat de vrouwen maar opgelegd.
Ander

Bericht door Ander »

1 kor. 11:14, kantt. 33 bij 'natuur':
Namelijk die onder ander het vrouwelijk geslacht van het mannelijke daarmede ook onderscheiden heeft, dat der vrouwen het haar des hoofds langer en dichter wast dan den mannen.

Dus het gaat daar wel degelijk over de kale 'knar', Rens!!

En inderdaad, baarden bij mannen, prachtig!! Als ik sinterklaas zie verzucht ik het wel eens een wijle, och, mocht mijn baardhaar wassen...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kislev schreef:Tsja, ik denk altijd maar: als je rokken, lang haar en hoedjes bij vrouwen wilt moet je ook consequent bijbels zijn: baarden bij mannen.

In het Jodendom dragen de mannen het uiterlijke juk, in de refokringen hebben we dat de vrouwen maar opgelegd.
Tja, wat is nu het zwakkere geslacht :mrgreen:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

Ander schreef:1 kor. 11:14, kantt. 33 bij 'natuur':
Namelijk die onder ander het vrouwelijk geslacht van het mannelijke daarmede ook onderscheiden heeft, dat der vrouwen het haar des hoofds langer en dichter wast dan den mannen.

Duidelijk niet...............want als er zó expliciet naar de natuur wordt verwezen als voorbeeld hoe het is, dan zie je het diametraal tegenovergestelde van wat men nú wenst voor te stellen..................de vrouwtjesdieren zijn qua haar minder bedeeld, cq qua verendek cq kopkammen etc etc etc.......

dus in lijnrechte tegenstelling tot wat ons wordt opgelegd. er wordt, beter: kan geen zuiver bijbelse onderbouwing voor gegeven worden.
Moderatorbericht:
memento

Bericht door memento »

Kislev schreef:Tsja, ik denk altijd maar: als je rokken, lang haar en hoedjes bij vrouwen wilt moet je ook consequent bijbels zijn: baarden bij mannen.

Gelukkig dat ze baarden voor vrouwen niet verplicht hebben :mrgreen:
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:

Gelukkig dat ze baarden voor vrouwen niet verplicht hebben :mrgreen:
:mrgreen: :lol: :mrgreen:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander

Bericht door Ander »

Rens schreef:
Ander schreef:1 kor. 11:14, kantt. 33 bij 'natuur':

Duidelijk niet...............want als er zó expliciet naar de natuur wordt verwezen als voorbeeld hoe het is, dan zie je het diametraal tegenovergestelde van wat men nú wenst voor te stellen..................de vrouwtjesdieren zijn qua haar minder bedeeld, cq qua verendek cq kopkammen etc etc etc.......

dus in lijnrechte tegenstelling tot wat ons wordt opgelegd. er wordt, beter: kan geen zuiver bijbelse onderbouwing voor gegeven worden.
Ik liet inderdaad de diametrale verendekken en kopkammen buiten beschouwing, sorry!

Ik vind het overigens wel erg bevindelijk worden!!
Rens

Bericht door Rens »

Het is iets wat mij onlogisch voorkwam in de Schrift, en als er iets mij onlogisch voorkomt dan denk ik daar altijd over door...........als je dat bevindelijk wilt noemen als ik er Schriftteksten bijhaal, het zij zo...............................
Moderatorbericht:
vlinder

Bericht door vlinder »

Sja om dieren nou met mensen te vergelijken Rens....Misschien is het bewust zo gedaan om het verschil tussen mensen en dieren te laten opvallen... :mrgreen: :wink:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rens

Bericht door Rens »

vlinder schreef:Sja om dieren nou met mensen te vergelijken Rens....Misschien is het bewust zo gedaan om het verschil tussen mensen en dieren te laten opvallen... :mrgreen: :wink:
1 Corinthiers 11 14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?

Waaruit zou, als je de dieren (jij je zin) wegcijfert, blijken dat de natuur "leert" dat lang haar de man tot oneer is?

de natuurlijke gang van zaken is, dat haar nu eenmaal groeit.......je hoeft alleen maar naar jezelf te zien.............en als een man zijn haardos niet laat bijhouden bij de barbier, zijn haar groeit en groeit en groeit...........volkomen volgens "de natuur"..............
Moderatorbericht:
vlinder

Bericht door vlinder »

ja maar om man nu te vergelijken met hengst ....ik weet het niet.
Ik denk dat ze ermee bedoelen dat het bij een man niet staat lang haar. Veel mannen die het lang hebben krijgen pluizerig, kroezerig en niet evenlang groeiend haar. Terwijl bij vrouwen valt het van nature vaak al mooier! ( MIJN MENING) ik weet ook niet hoe je dat zinnetje anders moet uitleggen Rens..
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie