Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Vincent

Bericht door Vincent »

dré schreef:Melchizedek.

in deze dienst werd vrij het evangelie aangeboden.

"Het is er voor u allemaal, het wordt u allen aangeboden!"

Het was goed dat in mijn eigen GG te horen.
Tjonge zeg dat dat dáár nog kan (cynisch). :mrgreen:

Maar nee, Melchizedek is een mooi bijbels figuur!
Andreas

Bericht door Andreas »

ds. de Winter, fil. 4,10-20, een ietwat verlate dankdag prediking annex heilig avondmaal.
hans1234

Bericht door hans1234 »

Dat God een Wreker is
Van W. Floor
Ariene

Bericht door Ariene »

Das een oudje....
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

's Ochtends: "Geef Mij uw hart" n.a.v. Micha 6:8
's Avonds over de christelijke blijdschap n.a.v. Filippenzen 4.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Jacob bij Pniel:
Het leven van het geloof op de beloften
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Rochus

Bericht door Rochus »

Volwassendoop <=> kinderdoop

De vraag wordt meestal verkeerd gesteld. Heb je al eens nagedacht of het terecht is om de jonge kinderen, hoewel zij deze dingen niet verstaan, het eeuwig verbond der genade met God te onthouden? God werkt in de geslachten.

Mark. 9.

Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven zal verliezen, om Mijnentwil en om des Evangelies wil, die zal hetzelve behouden.

Het geluk van een verloren leven
1. Het leven verliezen buiten Jezus
2. Het leven verliezen in Jezus
3. Het leven behouden in Jezus
helma

Bericht door helma »

's mo: Jacob bij Pniël
de worsteling van Jacob, de naam van Jacob, Het aangezicht van God.

's mi: De oude halstarrige profeet (1 Kon. 13)
vs.13. de opdracht om de ezel te zadelen en op weg gaan
vs 27: de opdracht om de ezel te zadelen en op weg gaan
Lassie

Bericht door Lassie »

Over de doop. (Dood en Leven).
uitgeworpen

helma schreef:'s mo: Jacob bij Pniël

Preekte jouw ds ook over Jacob?
Wat zei hij ovr de naam: jacob?
helma

Bericht door helma »

uitgeworpen schreef:
helma schreef:'s mo: Jacob bij Pniël

Preekte jouw ds ook over Jacob?
Wat zei hij ovr de naam: jacob?

Sorry, ik weet lang niet alles meer, was erg moe.

Hoe is uw naam? vraagt de Heere. En Hij weet alles. jacob kan niet komen met: ik ben een zoon van Izak. Weet U wel...Nee, voor God staan we alleen met onszelf, met onze naam van schuldenaar, zondaar. Ik ben Jacob, ben mijn weg met list en bedrog gegaan.
God vraagt naar onze naam...wie ben je tegenover de Heere?
Besef je dat je een zondaar bent? Dat je de dood hebt verdiend? Dat je, met jacob, niets in jezelf ziet om te pleiten?
Maar je kan tóch niet loslaten? Omdat je geleerd hebt dat Gods zegen onmisbaar is? Dat in Christus Zijn beloften Ja en Amen zijn?

En dan krijgt Jacob een nieuwe naam. Israël. Vorstelijk gedragen. God ziet geen zonden meer in Zijn Jacob. Hij heeft Jacob liefgehad met een eeuwige liefde. Jacob een vorst vanwege de Vorst des Levens. Strijder voor en van God.
Maar Israël; Ik zal voor u strijden. Je kunt Ezau ontmoeten Het komt goed.
Dan kan Jacob verder, wandelend in het licht. kreupel. Maar wat geeft het? De God van het licht zal met hem zijn
uitgeworpen

Onze ds had een heel ander invulling.
De Man met wie J. worstelt vraagt: Laat Mij weten hoe je heet. Sommigen lezen: Zeg me je oude naam, dan ziet 'Jacob' ziet op oude mens.
Jacob betekent niet Bedrieger, maar in het H. staat er: doorzetten, vasthouder. Jacob is zijn verbondsnaam. Jacob, ziet op het verbond van God met Abr. en izak.
Je doet je naam eer aan, zegt de Man eigenlijk.

Waarom wint Jacob?
Hij gedraagt zich als een vorst in de strijd met een zwijgend God. Je hebt je als een vorst gedragen. God zegt: 'Geen kwaad woord over Jacob. Hij krijgt ereen nieuwe naam bij: Overwinnaar.'

Kern: houdt je vast aan mijn belofte zelfs als Ezau ( vul zelf maar in)eraan komt om je te doden. De Heere wilde Jacob leren zich vast te klemmen aan het Woord. Niet door bedriegerij of geniepigheidjes wordt Ezau overwonnen maar door het geloof in Hem.
Jacob oefent hier: op God te hopen, ondanks tegenstand. Niet door kracht, noch door geweld maar door Mijn geest zal het geschieden.
Door zich vast te klemmern aan Hem, de verbondsGod.

De dominee bracht het zo: Gods kind vraagt: Hoe wilt u dat ik me gedraag in confrontatie met beproeving, teleurstelling etc.
Antw: Laat niet los. Klem je vast aan het Woord ook als je de dood in de ogen kijkt, op wat voor manier dan ook.
Niets anders overhouden dan Christus alleen.
We moeten leren eigen kracht te verachten. Zijn kracht wordt in jouw zwakheid volbracht.

God is het verplicht aan Zijn eigen Woord, Hij zal horen. Die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen. Val Hem lastig met Zijn eigen
Woord.
Wie zo, door de heilige Geest, Christus lastig valt zal niet beschaamd worden. De grote Israel zal je niet ongezegend laten vertrekken wanneer je Hem zo, door geloof, maant op Zijn eigen Woord.
Rochus

Bericht door Rochus »

Erg mooi. Nergens achter verschuilen. Wij moeten persoonlijk voor God komen. En dan alles loslaten, alles wordt afgenomen om Zijn zegen te ontvangen: De gerechtigheid en het eeuwige leven.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

De eerste dankdagpreek ging over 1 Thessalonicenzen 5 vers 18
Dank God in alles want dit is de wil van God in Jezus Christus over u.

Echte dankbaarheid, is meer dan wat gebeden doen om God te danken. Het gaat ook verder dan alleen maar een dankdag.
Het naar de kerk gaan op die dag.
Danken is de grondhouding van een Christen, hij dankt God in alle omstandigheden. Hij dankt de Gever.
Die wil ook leven in dankbaarheid.

Zie ook H.C. zondag 32.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
helma

Bericht door helma »

'smorgens "deze is het" 1 Samuel 16: 12b

God Zelf die David aanwijst, want Hij kende het hart van David.

De lijn doortrekken naar grote Davidszoon.
Het gaat in david om Christus
Aangewezen, gezalfd met olie (Heilige Geest) )zondag 12'
Jezus van nazareth, door God gekozen Koning. Niet geacht. Wij kijken naar een Eliab - verkijken ons op de buitenkant. Maar de minste wordt gekozen. De Minste, de Man der smarten. Je ziet alleen heerlijkheid in hem als je kijken leert met geopende ogen. Anders zoek je het overal verkeerd, deze is het niet, deze is het niet. waar moet ik zulk een Verlosser zoeken? Gods keus! Déze is het! Zijn eigen Zoon in de wereld gegeven. Joh. de Doper wijst Hem aan: Deze is het! Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. Pilatus wijst Hem aan: Deze is het. Ziet uw Koning!(Gods boodschap!) Gods keus!
Samuel kende het hart van david niet, God wel. Hij had een herdershart. David heeft veel geleerd bij de schapen. Hij begeerde om wat voor de schapen te zijn. Hij voelde zich verantwoordelijk voor de schapen. Goede weidegrond, voedsel, veiligheid, rust, drinken. het dwaalzieke schaap zocht hij op, het gewonde verbondt hij, het gebrokene heelde hij, het zwakke droeg hij. met gevaar voor zijn leven vocht hij tegen een leeuw en een beer. Dat was zijn taak, met risico voor zichzelf; terwille van een lam. Met bekwaamheid en getrouwheid voerde hij zijn taak uit. Gods herdershart was zijn voorbeeld (Psalm 23) Van God geleerd, Zijn zorg ondervonden. God zag Zijn eigen werk in David; Dit is Mijn keus, deze is het. Man van Mijn hart.
Wat een rijk beeld van Christus! Zien we in hem alles rijker! Déze is het! Zijn hart was geschikt voor het grote werk, een Herdershart. Helemaal geschikt, bekwaam gemaakt door Heilige Geest om Profeet Priester en Koning te zijn. Maar Hij moets méér doen, David bleef gespaard in de ontmoeting met beer en leeuw, Christus moets strijden tegen de briesende leeuw en het kostte Hem Zijn leven. De prijs was Zijn bloed. Maar Hij doet het omdat Hij een Herdershart heeft!Uiterst getrouw. Nooit een schaap zal uit Zijn hand gerukt worden. Geen schaap verliest Hij uit het oog. Al is het verward, verloren, gewond. Hij zoekt het op , Hij draagt het op Zijn schouders. Hij dráagt het, Hij heelt de wonden. Zij zijn Zijn álles, Zijn eigendom. Met Zijn bloed gekocht. Geen herder is zo geschikt als deze Herder. Déze is het! Zoek het niet langer buiten Hem. Staar je niet blind op een Eliab, zoek het niet bij een Abinadab. Niet in je eiegen vroomheid! Je hebt een verlosser nodig! Wie Mij vindt, vindt het Leven. Ben je verwond en gekneusd? Deze is het! Weet je de weg niet? Deze is het! Hij is een Koning, Hij leidt met een stok en een staf. hij geeft je een plek waar je geestelijk voedsel en rust kan vinden. Deze is het! Een verlosser! Ben je in de klauwen van de leeuw, ga je gebukt onder zijn influisteringen? Je hebt een Verlosser nodig! Deze is het! Mijn geliefde Zoon in welke Ik Mijn welbehagen heb, Hoort Hem!

Wat doen we met het Woord? Deze is het!? Kun je er niets mee? Heb je geen besef dat je deze Herder nodig hebt? Dan kom je er toch een keer achter ( te laat?) tot de ontdekking dat je je vergist hebt. Nú klinkt nog de nodiging, dán niet meer. Dan is het: Deze wás het! Je hebt van hem gehoord, van Zijn hart, van Zijn liefde, Zijn bereidwilligheid. Nou is de deur dicht! Eeuwig!

Nú kan het nog. Het Evangeliewoord; Deze is het! klinkt niet voor niets. Sta op en vlucht tot Hém! Smeek Hem: Weest U het ook voor mij!?

´s mi; Zondag 33 De waarachtige bekering.
Ook een indrukwekkende preek.

Veel meegekregen deze zondag.
Gesloten