Waar lees jij dat God de rustdag voor zichzelf opeist? Ik zie dat Hij die instelt als rustdag voor de mensen en waarop ze Hem kunnen dienen... maar God eist de dag niet puur voor zichzelf op maar geeft die ook als rustdag voor de mensen.... Jezus zegt niet: De sabbat is er gemaakt voor God maar de sabbat is er voor de mens. Dat moet je niet vergeten.Kislev schreef:Van de zeven dagen die in een week zitten hebben we er zes om ons werk te doen. Op 1 dag legt de Heere beslag en eist die voor zichzelf op. Hij zegt ons en degene die in ons huis leven en degene die onder je staan te rusten. Blijkbaar vraag Hij dan teveel?memento schreef:Een aantal punten:
1. Onder de nieuwe bedeling zijn wij vrij van de wet; we horen ze te houden uit dankbaarheid, niet uit slaafse vreze
2. De sabbath is gemaakt om de mensen, niet de mens om de sabbath. God geeft ons de rustdag niet omdat Hij het (eerbiedig gezegt) zo leuk vind als wij één dag per week Hem alle aandacht geven, maar om onszelf te beschermen tegen het dag-aan-dag doorhollen en onszelf zo kapot te maken
3. Kortom, m.i. is het houden van de zondag als rustdag een voorrecht, ipv een plicht. Wie zich druk maakt op deze dag, ipv uit te rusten van zijn dagelijkse arbeid door deze dag aan God te wijden, heeft vooral zichzelf ermee.
Op zondag vliegen of in een hotel?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
In ieder geval niet door allerhande wetten uit het O.T. één op één over te zetten naar deze tijd.Ariene schreef:
Hoe handel je volgens jouw naar de vrijheid van de wet?
Daarbij hoop ik dat je oog houd hiervoor;
Och, of wij Uw geboon volbrachten!
Gena, o hoogste Majesteit!
Gun door 't geloof in Christus krachten,
om die te doen uit dankbaarheid.
Jezus was vrij duidelijk over hetgeen wij dienen te betrachten.
Zoals?cosmo schreef:In ieder geval niet door allerhande wetten uit het O.T. één op één over te zetten naar deze tijd.Ariene schreef:
Hoe handel je volgens jouw naar de vrijheid van de wet?
Daarbij hoop ik dat je oog houd hiervoor;
Och, of wij Uw geboon volbrachten!
Gena, o hoogste Majesteit!
Gun door 't geloof in Christus krachten,
om die te doen uit dankbaarheid.
Jezus was vrij duidelijk over hetgeen wij dienen te betrachten.
Met betrekking tot deze topic.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?Marnix schreef:Waar lees jij dat God de rustdag voor zichzelf opeist? Ik zie dat Hij die instelt als rustdag voor de mensen en waarop ze Hem kunnen dienen... maar God eist de dag niet puur voor zichzelf op maar geeft die ook als rustdag voor de mensen.... Jezus zegt niet: De sabbat is er gemaakt voor God maar de sabbat is er voor de mens. Dat moet je niet vergeten.Kislev schreef:Van de zeven dagen die in een week zitten hebben we er zes om ons werk te doen. Op 1 dag legt de Heere beslag en eist die voor zichzelf op. Hij zegt ons en degene die in ons huis leven en degene die onder je staan te rusten. Blijkbaar vraag Hij dan teveel?memento schreef:Een aantal punten:
1. Onder de nieuwe bedeling zijn wij vrij van de wet; we horen ze te houden uit dankbaarheid, niet uit slaafse vreze
2. De sabbath is gemaakt om de mensen, niet de mens om de sabbath. God geeft ons de rustdag niet omdat Hij het (eerbiedig gezegt) zo leuk vind als wij één dag per week Hem alle aandacht geven, maar om onszelf te beschermen tegen het dag-aan-dag doorhollen en onszelf zo kapot te maken
3. Kortom, m.i. is het houden van de zondag als rustdag een voorrecht, ipv een plicht. Wie zich druk maakt op deze dag, ipv uit te rusten van zijn dagelijkse arbeid door deze dag aan God te wijden, heeft vooral zichzelf ermee.
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden a, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome b, om Gods Woord te horen c, de Sacramenten te gebruiken d, God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen f; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange
Ariene schreef: Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden a,
Ik lees nergens dat God ons beveelt om op zondag naar de kerk te gaan.
en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome b
Ook dat is geen bevel, je zou slechts een aansporing kunnen vinden in de bijbel.
cosmo schreef:Ariene schreef: Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden a,
Ik lees nergens dat God ons beveelt om op zondag naar de kerk te gaan.
en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome b
Ook dat is geen bevel, je zou slechts een aansporing kunnen vinden in de bijbel.
Als het antwoord op vraag 103 jou niet overtuigt, moet je maar wat verklaringen over deze zondag er op na slaan.
Tenzij je twijfelt aan de juistheid en waarheid van de HC.
Dat laatste zal wel niet, anders was je nl. geen RF-er.
Om eerlijk te zijjn heb ik het helemaal gehad met deze discussie!
Mijn man eist niet van mij dat ik zijn kleding wast, maar ik doe het omdat ik zielsveel van hem hou.
Hij eist ook niet dat ik samen met hem op vakantie ga, maar ik wil niets liever omdat ik graag bij hem ben.
Zo geld voor mij mijn leven met God.
Hij eist misschien niet alles, maar ik doe niets liever dan dicht bij Hem te zijn en te blijven.
En daarom is de zondag mij lief.
doordat ik een rust ervaar, doordat ik naar de kerk kan en omdat ik samen kan zijn met de gemeente.
Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic
Mijn man eist niet van mij dat ik zijn kleding wast, maar ik doe het omdat ik zielsveel van hem hou.
Hij eist ook niet dat ik samen met hem op vakantie ga, maar ik wil niets liever omdat ik graag bij hem ben.
Zo geld voor mij mijn leven met God.
Hij eist misschien niet alles, maar ik doe niets liever dan dicht bij Hem te zijn en te blijven.
En daarom is de zondag mij lief.
doordat ik een rust ervaar, doordat ik naar de kerk kan en omdat ik samen kan zijn met de gemeente.
Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic
Ik bedoelde waar in de Bijbel.Ariene schreef:Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?Marnix schreef:Waar lees jij dat God de rustdag voor zichzelf opeist? Ik zie dat Hij die instelt als rustdag voor de mensen en waarop ze Hem kunnen dienen... maar God eist de dag niet puur voor zichzelf op maar geeft die ook als rustdag voor de mensen.... Jezus zegt niet: De sabbat is er gemaakt voor God maar de sabbat is er voor de mens. Dat moet je niet vergeten.Kislev schreef:Van de zeven dagen die in een week zitten hebben we er zes om ons werk te doen. Op 1 dag legt de Heere beslag en eist die voor zichzelf op. Hij zegt ons en degene die in ons huis leven en degene die onder je staan te rusten. Blijkbaar vraag Hij dan teveel?memento schreef:Een aantal punten:
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden a, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome b, om Gods Woord te horen c, de Sacramenten te gebruiken d, God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen f; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."