Restaureer je de molen of bouw je een nieuw gemaal? En wat zijn de overwegingen daarbij? Restaureer je de molen omdat die beter is dan een nieuw gemaal, of goedkoper om dat uit te voeren? Of kies je om diezelfde redenen voor een nieuw gemaal?entiteitxx schreef:Het gaat ook om de kwaliteit van restauratie, en daar zijn zeker vraagtekens bij te zetten. Er zijn vele restauraties aan monumenten gedaan, en voor het grote publiek aantrekkelijker gemaakt, maar bijna altijd ten koste van authenticiteit en wezenlijkheid; ik vind dat al jammer bij bijv een molen, en hoe onmetelijk ver gaat de waarde van de SV een molen of ander gebouw of geschrift te boven.Ariene schreef:Ik vraag me ten diepste ook af wat de onderliggende reden van alle tegenstand is....
De SV is een monument!
Maar monumenten moeten weleens worden gerestaureert...
Dus de onderliggende reden van tegenstand is oa de kwaliteit van restauratie en de beperkte kerkelijke breedheid van de restaurateurs
Natuurlijk is de waarde van een bijbelvertaling veel groter dan die van een molen. Maar het is geen monument. Het is een stuk gereedschap. Een vertaling is de toegang tot Gods Woord. De keus voor een vertaling moet dan ook weloverwogen en op grond van de juiste argumenten genomen worden. Kiezen voor de HSV puur omdat die op de SV is gebouwd hoort daar niet bij. Afwijzen van andere vertalingen omdat die geen SV zijn of heten ook niet.
En dan kan het trouwens best zijn dat je dan nog steeds kiest voor de (H)SV. Al denk ik zelf dat de SV teveel verouderd is om hem voor een aantal doeleinden zonder problemen te blijven gebruiken..