Afgewezen schreef:Marnix schreef:Afgewezen schreef:Marnix schreef:Als een gast in mijn kerk ofzo komt en zo kritiek levert zou ik daar blij mee zijn.
Da's gauw gezegd, maar als een gasprediker jullie preekstoel zou gebruiken om de GKV eens even onder kritiek te zetten (en dan niet één keer, maar met de regelmaat van de klok), wat zou er dan gebeuren, denk je?
Ik zou het goed vinden... Dat lang niet iedereen daar blij mee zou zijn kan heel goed kloppen. Maar wat je nu geeft is slechts een logische verklaring voor je reactie (zo reageren heel veel mensen toch) maar daarmee is nog niet gezegd dat zo'n reactie ook goed is. Mensen kunnen nou eenmaal niet goed tegen kritiek, ook niet als het goed bedoelde en misschien zelfs goede kritiek is. Stel, iemand zou waarschuwen tegen verbondsautomatisme en zeggen dat dat veel te veel aanwezig is in de GKV en dat mensen veel te automatisch aan het avondmaal aangaan. Dan zou er ongetwijfeld een hoop kritiek komen. Maar heeft die man dan geen gelijk? Ik denk het wel. Dus in plaats van kritiek te leveren kunnen we dan beter het ter harte nemen en er wat mee doen.
Je voorbeeld is heel verduidelijkend

Ik denk dat je kerkenraad er anders over zou denken (en terecht).
Nogmaals, het is geen kwestie van 'niet tegen kritiek kunnen', het is een kwestie van verhoudingen. Jouw positie op dit forum is een andere dan die van mij, zo liggen de zaken nu eenmaal. Ik behoor tot de doelgroep, jij niet.
Mag jij dan geen kritische vragen stellen? Zeker wel, maar vanuit een bepaalde positie. Dat laatste mis ik bij jou.
Ik denk dat ze best tegen die kritiek kunnen hoor. En dat men zeker niet zomaar die kritiek weg zullen wuiven...
Hoe vul je het "wel kritische vragen stellen maar vanuit een andere positie" dan in? Ik kan me geen voorstelling maken... ik zeg gewoon eerlijk welke vragen en vraagtekens ik bij bepaalde zaken heb. Hoe kan ik dat als gast dan beter doen?
Daarnaast meen ik dat we allemaal afhankelijk zijn van Christus verlossing... en dat Christus nergens een dergelijk onderscheid van "gast zijn of geen gast zijn" maakt, behalve in deze, dat je de ander uitnemender moet achten als jezelf en je naaste en dus ook gasten niet in een mindere positie mag toedelen. Dat idee krijg ik een beetje: Als gast heb je bepaalde privileges niet dus moet je die kritische toon flink afzwakken of helemaal achterwege laten. Overigens denk ik niet dat het hier aan ligt, want als ik wel in de doelgroep had gezeten was er echt niet anders op gereageerd. Afkomst verandert niets aan inhoud, de inhoud klopt of klopt niet, daar gaat het om.