Kerkganger soms nukkig kind

Plaats reactie
Ariene

Kerkganger soms nukkig kind

Bericht door Ariene »

Ik heb hier een stukje gelicht uit een artikel van het ND.
Nee, dan de hedendaagse generatie gelovigen. Die lijkt toch mondiger dan de vorige, en niet bang zich te uiten? Toch zitten ook hier volgens Paas onmondige christenen tussen. ,,Volgens mij zitten die veel onder de hoger opgeleiden.''

Hij doelt op mensen die bij elke preek denken: 'ja, dat zeg je nu wel, maar...' ,,Mensen die het altijd van zich afhouden, een beetje cynisch voor zich uit zitten te kijken, enzovoort. Daarna onder de koffie grapjes maken, maar het nooit dichtbij laten komen. Nooit zelf de Bijbel pakken, zelf in gesprek gaan met medegelovigen.''

Paas ergert zich daaraan. ,,Nou, dan bakt die dominee er niks van. Wat dan nog? Je bent er toch zelf bij? Kom uit je luie kerkbank en doe wat. Ga desnoods naar een ontwikkelingsland en ga mensen helpen. Maak studie, denk na, zoek die dominee op en ga met hem of haar praten. Neem geen genoegen met slappe antwoorden. Maak slechte preken nooit tot een excuus om Jezus niet te volgen.''

Deze mensen nemen volgens Paas niet zelf de verantwoording voor het heil en het evangelie. ,,Ook zij laten het over aan de formele gezagsdragers. Het is gewoon een ander soort kind-houding. Niet het volgzame kind, maar het nukkige kind.''
Ben benieuwd naar jullie mening....

Het hele artikel is hier
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Rochus

Bericht door Rochus »

Interessant. Maar hoe ga je hier mee om. Wanneer we alleen naar de kerk gaan om preken te 'keuren' zijn we volgens mij verkeerd bezig. Zoals door dr. Paas gezegd is is het belangrijk dat er sprake is van een 'actief' geloven. Zelf de Bijbel ter hand nemen en haar doorspitten, en uit haar wijsheid lerend. Het hoeft niet alleen van een dominee te komen. Hij is ook niet eindverantwoordelijk voor ons leven. Dat zijn we zelf.
Maar hoe dient bijbelstudie geleidt te worden? Kunnen christenen zelf bijbelstudie houden of is het noodzakelijk dat er een ambtsdrager aanwezig is?
Hoeveel waarde hechten we aan het ambt aller gelovigen? Met wie spreken wij nog eens over de preek? Hebben we niet de plicht om elkaar op te bouwen in het allerheiligst geloof?
Petervkjr

Bericht door Petervkjr »

Ach, en hoe kun je soms jezelf er in herkennen, als de Heere je niet bewaren zou voor die onverschilligheid.

Ik leg er mijn eigen hart maar naast...
Ariene

Bericht door Ariene »

Petervkjr schreef:Ach, en hoe kun je soms jezelf er in herkennen, als de Heere je niet bewaren zou voor die onverschilligheid.

Ik leg er mijn eigen hart maar naast...
en dan...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie