Praktiserende homo's bij Christen Unie

Unionist

Bericht door Unionist »

Je draaft behoorlijk door, Tiberius.

En daarbij spreek je grote oordelen uit over je medechristenen.

Dat is ook niet BIjbels.

Pot en ketel, weet je wel.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In welk opzicht draaf ik dan door?
Of anders gevraagd: waar zie jij nog een principieel verschil tussen CU en CDA?
BJD

Bericht door BJD »

Het lijkt er op dat wat ik in mijn openingsposting plaatste bewaarheid wordt. CU kan niet hardop uitspreken wat ze zou willen gezien haar positie in de coalitie. Schenk gewoon klare wijn... Dit komt een beetje over op mij als God te vriend houden alsmede de nederlandse bevolking.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:In welk opzicht draaf ik dan door?
Of anders gevraagd: waar zie jij nog een principieel verschil tussen CU en CDA?
Als ik twee aziaten zie, dan kan ik op zijn hoogst schatten wie er uit China komt en wie er uit Japan komt, terwijl de aziaten ontzettend grote verschillen zien.
Als jij als SGP'er kijkt naar mensen in een broek, dan zie jij één grote eenheidsmassa, terwijl ik op straat de GKV'ers met een broek er zo uit pik of evangelischen, want die zien er net weer anders uit. Ik zie nog niet het verschil tussen de kleding van de GG en de OGG(iN). Mijn vriendin ziet die subtiele verschillen wel.
Wat ik duidelijk wil maken is als jij van uiterst rechts pure SGP kijkt naar de CU en de CDA, dan zie jij weinig verschillen. Rouvoet lijkt zelfs qua uiterlijk en handelen wel op Balkenende. Maar er is een wereld van verschil. Ik ben het met je eens als je zegt dat de CU op het oog zich niet profileerd als orthodox christelijke partij en dat neem ik hun kwalijk. Rouvoet had die mevrouw niet publiekelijk af moeten vallen en hij had haar standpunt genuanceerd moeten verdedigen. Maar daarom is de CU haar standpunten niet verloren! De CU is in de slangenkuil van Den Haag gestapt om met lef mee te regeren. Één misstap en ze worden gebeten door de media of door de coalitie (vooral PvdA). Rouvoet moet dus heel voorzichtig handelen. De SGP hoeft dat niet, net als de SP en de VVD. Die kunnen lekker keihard schreeuwen dat het kabinet het niet goed doet. Dat doet de SGP dus nu ook en mikt vooral op hun grootste concurrent. En jij doet met plezier mee zo lijkt het wel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Als jij als SGP'er kijkt naar ...
Ik ben geen SGP'er.
Kaw schreef:De SGP hoeft dat niet, net als de SP en de VVD. Die kunnen lekker keihard schreeuwen dat het kabinet het niet goed doet. Dat doet de SGP dus nu ook en mikt vooral op hun grootste concurrent. En jij doet met plezier mee zo lijkt het wel.
Niet met plezier. Ook de SGP doet dat niet.
De verwachtingen waren (in ieder geval wat mij betreft) redelijk hoog gespannen over een partij als de CU in de regering. Helaas geven ze juist op principieel vlak blijk van hele slappe knieën.
Waarom schenken ze geen klare wijn?

Even voor de duidelijkheid: over de politieke blunders van de CU heb ik het nu niet, alleen maar over het vasthouden aan de Bijbel.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Er is gewoon verdeeldheid over dit punt. De ene helft van CU'ers heeft geen moeite met homoseksualiteit, de andere helft ziet het als een zonde. Juist omdat ze het als zonde zien, is deze verdeeldheid zo veel meer explosiever dan bijvoorbeeld een punt als de maximumsnelheid.

Wat me een beetje stoort is dat Rouvoet e.a. zwakke knieen verweten wordt. Alsof de partij zich vooral door externe druk vaag opstelt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan het punt dat over homoseksualeit ook onder bijbelgetrouwe Christenen heel verschillend gedacht wordt.
Ariene

Bericht door Ariene »

CU zet commissie op 'homokwestie'
door onze redacteur Rinder Sekeris
De commissie Representatie ChristenUnie, die zich (onder meer) over de positie van homo’s binnen de partij buigt, kan rekenen op instemming van de ChristenUnie-leden. Zij zijn het eens met de partijtop, die vindt dat de netelige kwestie uiterst zorgvuldig moet worden behandeld.
ZWOLLE – Arie Slob heeft volgens eigen zeggen nu ook zelf ervaren wat een ‘hete herfst’ is. Terwijl hij met collega-fractievoorzitters aan het eilandhoppen was op de Antillen, barstte ‘thuis’ in alle hevigheid de discussie los over de positie van homoseksuelen binnen de ChristenUnie. Slob noemde het zaterdag in zijn toespraak tot 700 partijgenoten op het partijcongres in Zwolle ,,een dure plicht om met uiterste zorgvuldigheid te spreken en te handelen’’, vooral waar het ,,mensen in hun wezen raakt’’. ,,Juist als christenen weten we toch hoe hard het ons kan raken als er achteloos wordt omgesprongen met wat zó wezenlijk voor ons is.’’ Slob zei ook dat het hem ,,diep raakt’’ als er wordt gesuggereerd ,,dat we vanwege onze regeringsdeelname ineens met de hand op de mond moeten praten en minder Bijbelvast worden’’.

Tijdens het congres werd kort gesproken over de procedure rond de beladen discussie. Het partijbestuur kreeg daarbij instemming van de leden voor het instellen van een commissie Representatie ChristenUnie onder voorzitterschap van oud- GPV-voorzitter Janco Cnossen. De commissie zal uit acht leden bestaan, waarvan er vier inmiddels bekend zijn. Naast Cnossen zijn dat Alie Hoek-van Kooten, voormalig RPF-leider Meindert Leerling en een vertegenwoordiger van de christelijke homobelangengroep ContrariO.

Applaus voor Lont
Het Amsterdamse deelraadslid Yvette Lont, die de discussie rond de positie van homoseksuelen aanzwengelde, oogstte applaus met haar oproep dat de partij ,,een zoutend zout’’ moet blijven. ,,Anders kunnen we het woord ‘christelijk’ wel weghalen’’, aldus Lont, die ervan overtuigd is ,,dat dit onderwerp bij God hoog op de agenda staat’’.

Oud-directeur Henk van Rhee van het ChristenUnie-partijkantoor ging tijdens zijn afscheidspraatje eveneens in op de kwestie, die hij betitelde als ,,een hype die iets van een hetze krijgt’’.

,,Dit gaat over de vrijheid van vereniging en vergadering. Dat mogen we best wat aanzetten. Bij de VVD is toch ook geen positie voor een orthodoxe dominee denkbaar?’’ Van Rhee trok een vergelijking met de Bijbelse figuur Daniël: ,,Ze konden niets tegen hem vinden, behalve op één punt, zijn godsdienst.’’

Lont sprak haar teleurstelling uit over de houding van de ChristenUnie-top. Zij heeft ,,steun gemist’’ toen zij werd overladen met kritiek om haar opvattingen. Die steun kreeg zij ’s middags wel van André Rouvoet, maar toen had zij het congres inmiddels verlaten. De partijleider en vicepremier stelde in zijn toespraak dat ,,iemand met een standpunt dat afwijkt van de algemene opinie’’ niet hoort te worden uitgescholden en bedreigd. ,,Dat zijn de mores van de straat, niet van een volwassen en beschaafde samenleving. Als er geen ruimte is voor opvattingen die afwijken van wat de meerderheid vindt, zijn we ver verwijderd van de essentie van democratie.’’ Democratie, aldus Rouvoet, betekent ruimte voor een verscheidenheid aan opvattingen. ,,Dus ook voor Bijbels gemotiveerde standpunten over zaken die te maken hebben met het leven of met huwelijk en relaties.’’
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:Wat me een beetje stoort is dat Rouvoet e.a. zwakke knieen verweten wordt. Alsof de partij zich vooral door externe druk vaag opstelt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan het punt dat over homoseksualeit ook onder bijbelgetrouwe Christenen heel verschillend gedacht wordt.
Ik ken geen christen, die de homoseksuele praxis goedkeurt. Dat weet Rouvoet ook heel goed.
Vandaar dat ik hem 2 tongen en slappe knieën verwijt.

(De term "bijbelgetrouw christen" is m.i. overigens een pleonasme).
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Zosinus schreef:Wat me een beetje stoort is dat Rouvoet e.a. zwakke knieen verweten wordt. Alsof de partij zich vooral door externe druk vaag opstelt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan het punt dat over homoseksualeit ook onder bijbelgetrouwe Christenen heel verschillend gedacht wordt.
Ik ken geen christen, die de homoseksuele praxis goedkeurt. Dat weet Rouvoet ook heel goed.

Kan jij voor mij dan ergens zwart op wit laten zien dat Rouvoet het ergens goedkeurt?

(gewoon een vraag, geen beschuldiging...)
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:

Geheel met je eens. Ik vind het schokkend om te zien hoe 'bijbelgetrouwe' christenen zich uitspreken over homoseksualiteit. In de netwerk-uitzending vroeg de verslaggevever aan een CU'ers of een homoseksuele relatie moet kunnen. Het antwoord was na enig aarzelen: "Ja, in deze tijd wel". Hallo!! Wat is dat voor een flut-antwoord? De maatschappij kan dan wel veranderen (en die verandert zeker), maar God blijft echt wel dezelfde. Dat heeft Yvette Lont heel goed begrepen. Heel veel respect voor deze vrouw!
Zosinus

Bericht door Zosinus »

freek schreef:
Tiberius schreef:

Geheel met je eens. Ik vind het schokkend om te zien hoe 'bijbelgetrouwe' christenen zich uitspreken over homoseksualiteit. In de netwerk-uitzending vroeg de verslaggevever aan een CU'ers of een homoseksuele relatie moet kunnen. Het antwoord was na enig aarzelen: "Ja, in deze tijd wel". Hallo!! Wat is dat voor een flut-antwoord? De maatschappij kan dan wel veranderen (en die verandert zeker), maar God blijft echt wel dezelfde. Dat heeft Yvette Lont heel goed begrepen. Heel veel respect voor deze vrouw!
Misschien is homoseksualiteit wel te vergelijken met slavernij. Ook eeuwenlang door de kerk goedgekeurd. Het kan dus ook zijn dat de verschuiving die nu langzamerhand plaatsvindt voortkomt uit een zuiverdere lezing van de Schrift. Homoseksuele relaties in liefde en trouw komen in de Bijbel niet voor. Het is de vraag of je de verboden van Leviticus zo categorisch hierop kunt toepassen.

@Tiberius: Ik ken ze wel. Ik ben er zelf niet helemaal uit, maar ik neig er sterk toe om homoseksualiteit in liefde en trouw niet af te keuren.
Laatst gewijzigd door Zosinus op 19 nov 2007, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:
Tiberius schreef:

Kan jij voor mij dan ergens zwart op wit laten zien dat Rouvoet het ergens goedkeurt?

(gewoon een vraag, geen beschuldiging...)
Nee, dat zeg ik juist.
Want dat zou de door mij gewenste klare wijn zijn. :wink:

De CU gebruikt 2 soorten argumenten: 1 setje richting de wereld en 1 setje tegenover christenen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Toch niet alleen Leviticus?

Gen 19:
En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die deze nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.
En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die deze nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.

Richteren 1
Toen zij nu hun hart vrolijk maakten, ziet, zo omringden de mannen van die stad (mannen, die Belials kinderen waren) het huis, kloppende op de deur; en zij spraken tot den ouden man, den heer des huizes, zeggende: Breng den man, die in uw huis gekomen is, uit, opdat wij hem bekennen.
23 En de man, de heer des huizes, ging tot hen uit, en zeide tot hen: Niet, mijn broeders, doet toch zo kwalijk niet; naardien deze man in mijn huis gekomen is, zo doet zulke dwaasheid niet.

Romeinen 1
Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geeerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.
26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature;
27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.

1 Timotheus 1
Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen,
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:Ik ben er zelf niet helemaal uit, maar ik neig er sterk toe om homoseksualiteit in liefde en trouw niet af te keuren.
Dan moet je je afvragen of je je nog in alle eerlijkheid christen kan noemen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Zosinus schreef:Ik ben er zelf niet helemaal uit, maar ik neig er sterk toe om homoseksualiteit in liefde en trouw niet af te keuren.
Dan moet je je afvragen of je je nog in alle eerlijkheid christen kan noemen.
Nou moe. Alsof jij alles letterlijk neemt wat er in de Bijbel staat.

En dat de CU verschillende antwoorden geeft, is logisch. Want ze krijgen ook 2 verschillende vragen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie