Excuses aanbieden
Excuses aanbieden
Zojuist was ik even aan het zoeken in de Forums.
Er viel mij nl. al postend wat op.
Terwijl er veel verschillende meningen worden gedeeld, en dit soms ook weleens best pittig gaat zijn er weinig posters die eens een keer hun excuus aanbieden voor bepaalde postings, formuleringen e.d.
Nu vroeg ik me af hoe jullie dat ervaren.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je excuses aanbieden uiteindelijk heel veel vrede geeft.
We moeten vaak eerst door het stof, maar dan is het resultaat het waard toch?
Misschien gebeurt het wel via pb's maar is het niet net zo eerlijk om het open te doen?
Terwijl er veel verschillende meningen worden gedeeld, en dit soms ook weleens best pittig gaat zijn er weinig posters die eens een keer hun excuus aanbieden voor bepaalde postings, formuleringen e.d.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je excuses aanbieden uiteindelijk heel veel vrede geeft.
Misschien gebeurt het wel via pb's maar is het niet net zo eerlijk om het open te doen?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
-
Re: Excuses aanbieden
Wanneer iemand niet aanvoelt dat hij een ander pijn doet, zal hij ook geen excuses aanbieden.Ariene schreef:Zojuist was ik even aan het zoeken in de Forums.

Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
-
Dit topic is een weinig subtiele manier om Freek te bewegen z'n excuses aan te bieden aan Lassie. Maar wees niet bang, ik heb er eens een nachtje over geslapen, en heb besloten om nederig mijn excuses aan te bieden. De insinuatie van mij was niet terecht. Neemt niet weg dat ik de opmerking een afgrijselijke generalisatie vond, juist door z'n subtiliteit ('het verbaast me niks'...), en met in het achterhoofd haar opmerking in het topic over ds. Hofman, kwam ik met deze opmerking. Ik kan er nu eenmaal niet zo goed tegen als mensen buiten 'ons kringetje' menen te weten wat er loos is met 'ons'. Dat kunnen we heel goed zelf bepalen, daarbij gesteund door OPBOUWENDE kritiek van buitenaf.
-
??? ik had jen niet op het oog, Freekfreek schreef:Dit topic is een weinig subtiele manier om Freek te bewegen z'n excuses aan te bieden aan Lassie. Maar wees niet bang, ik heb er eens een nachtje over geslapen, en heb besloten om nederig mijn excuses aan te bieden. De insinuatie van mij was niet terecht. Neemt niet weg dat ik de opmerking een afgrijselijke generalisatie vond, juist door z'n subtiliteit ('het verbaast me niks'...), en met in het achterhoofd haar opmerking in het topic over ds. Hofman, kwam ik met deze opmerking. Ik kan er nu eenmaal niet zo goed tegen als mensen buiten 'ons kringetje' menen te weten wat er loos is met 'ons'. Dat kunnen we heel goed zelf bepalen, daarbij gesteund door OPBOUWENDE kritiek van buitenaf.

Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Nu ben je weer bezig met dingen te zeggen die kant nog wal raken en totaal niet waar zijn.freek schreef:Dit topic is een weinig subtiele manier om Freek te bewegen z'n excuses aan te bieden aan Lassie. Maar wees niet bang, ik heb er eens een nachtje over geslapen, en heb besloten om nederig mijn excuses aan te bieden. De insinuatie van mij was niet terecht. Neemt niet weg dat ik de opmerking een afgrijselijke generalisatie vond, juist door z'n subtiliteit ('het verbaast me niks'...), en met in het achterhoofd haar opmerking in het topic over ds. Hofman, kwam ik met deze opmerking. Ik kan er nu eenmaal niet zo goed tegen als mensen buiten 'ons kringetje' menen te weten wat er loos is met 'ons'. Dat kunnen we heel goed zelf bepalen, daarbij gesteund door OPBOUWENDE kritiek van buitenaf.
'ons kringetje' menen te weten wat er loos is met 'ons'. Vindt ik zo'n jammerlijke uitspraak. Je gaat uitspraken verzinnen die helemaal niet kloppen.
In het topic van Ds. Hofman heb ik verteld dat ik gewoon een nare smaak krijg van topic's/discussies (zowel op een forum als buiten een/het forum) over overleden mensen. Dit heeft niks te maken met een kerkgenootschap. Dit is in het algemeen!
Erg jammer Freek! Je mag gerust weten dat het tot nu toe nog steeds door m'n hoofd speelt. (het hele weekend en nog steeds). Het verbaasd me enorm dat ik nog steeds niks van je gehoord heb. En dat je er nog al laconiek over doet.
Het spijt me heel erg, maar op een forum kunnen dingen nu eenmaal wat anders overkomen dan ze bedoeld zijn. Ik krijg ook wel eens kritiek op postings die door anderen helemaal verkeerd worden opgevat. Als je daar niet tegen kunt - en daar lijkt het op - dan kun je beter niet actief zijn op een forum. Meer kan ik er ook niet van maken. Ik ga er niet verder over discussieren. Ik heb m'n gemeende excuses aangeboden, en daar houd ik het bij.Erg jammer Freek! Je mag gerust weten dat het tot nu toe nog steeds door m'n hoofd speelt. (het hele weekend en nog steeds). Het verbaasd me enorm dat ik nog steeds niks van je gehoord heb. En dat je er nog al laconiek over doet.
Kom op mensen, reageer ook weer niet tè overtrokken op dingen die op een internetforum worden gezegd. Het kan daar nu eenmaal anders aan toegaan dan in de 'grote-mensen-wereld'. Volgens mij zou ook de helft van alle problemen op de wereld er niet zijn als me met z'n allen niet zulke lange tenen zouden hebben.
- Wilma van den Berg
Jongere schreef:Kom op mensen, reageer ook weer niet tè overtrokken op dingen die op een internetforum worden gezegd. Het kan daar nu eenmaal anders aan toegaan dan in de 'grote-mensen-wereld'. Volgens mij zou ook de helft van alle problemen op de wereld er niet zijn als me met z'n allen niet zulke lange tenen zouden hebben.

:!:
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
freek,freek schreef:Dit topic is een weinig subtiele manier om Freek te bewegen z'n excuses aan te bieden aan Lassie. Maar wees niet bang, ik heb er eens een nachtje over geslapen, en heb besloten om nederig mijn excuses aan te bieden. De insinuatie van mij was niet terecht. Neemt niet weg dat ik de opmerking een afgrijselijke generalisatie vond, juist door z'n subtiliteit ('het verbaast me niks'...), en met in het achterhoofd haar opmerking in het topic over ds. Hofman, kwam ik met deze opmerking. Ik kan er nu eenmaal niet zo goed tegen als mensen buiten 'ons kringetje' menen te weten wat er loos is met 'ons'. Dat kunnen we heel goed zelf bepalen, daarbij gesteund door OPBOUWENDE kritiek van buitenaf.
Dat jij de door deze topic aangesproken voelt zegt genoeg over jezelf.
Ik heb de hele discussie tussen jou en Lassie niet gevolgd.
Ik ben hem enkel gestart omdat het me opvalt dat ook christenen het zo moeilijk vinden om te buigen voor een ander, terwijl de bijbel er toch duidelijk in is:
Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
En uit eigen ervaring weet ik, dat wanneer je iemand oprecht je excuses aanbied, de Heere het ook wil zegenen.
We lezen dat ook in onderstaande teksten:
En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen......
Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- JolandaOudshoorn
Maar kan het ook zo zijn dat kritiek, die wel liefdevol en opbouwend bedoeld is, niet zo wordt ervaren? Dat er iets te snel wordt gezegd: Jij bent van buitenaf, waar bemoei je je mee? En is het niet zo dat mensen van buitenaf vaak beter fouten zien, omdat zij het niet zo gewend zijn en de fouten dus eerder zien dan mensen die daar midden in zitten, omdat zij er al zo gewend aan zijn dat het zo gaat, dat ze niet meer zien dat het niet goed gaat? (dat geldt voor kritiek op rechtse kerkverbanden van de wat minder rechtse mensen hier maar net zo goed voor kritiek van rechtse mensen op minder rechtse kerkverbanden).freek schreef:Dit topic is een weinig subtiele manier om Freek te bewegen z'n excuses aan te bieden aan Lassie. Maar wees niet bang, ik heb er eens een nachtje over geslapen, en heb besloten om nederig mijn excuses aan te bieden. De insinuatie van mij was niet terecht. Neemt niet weg dat ik de opmerking een afgrijselijke generalisatie vond, juist door z'n subtiliteit ('het verbaast me niks'...), en met in het achterhoofd haar opmerking in het topic over ds. Hofman, kwam ik met deze opmerking. Ik kan er nu eenmaal niet zo goed tegen als mensen buiten 'ons kringetje' menen te weten wat er loos is met 'ons'. Dat kunnen we heel goed zelf bepalen, daarbij gesteund door OPBOUWENDE kritiek van buitenaf.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."