Sint Maarten
St. Maarten was een goede sint. Wist je dat Maarten Luther naar hem vernoemd was? Dus we moeten deze Maarten ook maar in ere houden!Oorspronkelijk gepost door Adorote
Blijkt wel weer dat de kennis rond om St.Maarten weer van een gehalte is,van maakt het maar belachelijk.
Kerkgeschiedenis is niet het sterkste punt hier op dit forum.
:u:u:u
Oorspronkelijk gepost door Adorote
Blijkt wel weer dat de kennis rond om St.Maarten weer van een gehalte is,van maakt het maar belachelijk.
staat ut in du Bijbel?!:pu
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Vroeger in de Noordoostpolder deed ik er ook aan mee. En ik herinner me dat liedje heel anders:
Sinte sinte Maarten
De koeien hebben staarten
De koeien hebben horens
Daar zijn ze mee geboren
Die laatste regel is natuurlijk onwaar (gelukkig voor de moederkoe
), maar van de rokjes herinner ik me niets. Vast een versie uit de 'refogordel' van Nederland...
En:
Hier woon vast een rijke man
Die ons wel wat geven kan
(....)
Tenslotte, Lecram, als ik het me goed herinner bij ons de moeder de dikzak en de vader de krokodil, en de laatste regel:
... die beet m'n moeder in de bil
In Zeeland (Kapelle) noch Leiden (de plaatsen waar ik sindsdien gewoond heb) wordt er iets aan St. Maarten gedaan. Weet iemand iets over de geografische spreiding van dit verschijnsel?
Sinte sinte Maarten
De koeien hebben horens
Daar zijn ze mee geboren
Die laatste regel is natuurlijk onwaar (gelukkig voor de moederkoe

En:
Hier woon vast een rijke man
Die ons wel wat geven kan
(....)
Tenslotte, Lecram, als ik het me goed herinner bij ons de moeder de dikzak en de vader de krokodil, en de laatste regel:
... die beet m'n moeder in de bil
In Zeeland (Kapelle) noch Leiden (de plaatsen waar ik sindsdien gewoond heb) wordt er iets aan St. Maarten gedaan. Weet iemand iets over de geografische spreiding van dit verschijnsel?
Even off-topic: Dit doet me denken aan een versie van het Wilhelmus dat ik eens tegenkwam:Oorspronkelijk gepost door Lecram
Sinter Maarten mik mak
Mijn vader is een dikzak
mijn moeder is een krokodil
....... (en dan iets met 'bil')
Wilhelmus van Nassauwe,
en dan komt hier iets met bloed,
die tekst, die kan ik niet onthouwen
die wijs gaat redelijk goed
een-goed-volkslied, zonder franje
dat heb ik snel geleerd
"wij ho-ou-ou-ou-den van Oranje"
klinkt wel goed, maar't is verkeerd.
Oorspronkelijk gepost door UnionistEven off-topic: Dit doet me denken aan een versie van het Wilhelmus dat ik eens tegenkwam:Oorspronkelijk gepost door Lecram
Sinter Maarten mik mak
Mijn vader is een dikzak
Wilhelmus van Nassauwe,
dat heb ik snel geleerd
:,:,:,:,:,:,
De verloedering slaat zelfs hier op 't forum behoorlijk toe :buOorspronkelijk gepost door UnionistEven off-topic: Dit doet me denken aan een versie van het Wilhelmus dat ik eens tegenkwam:Oorspronkelijk gepost door Lecram
Sinter Maarten mik mak
Mijn vader is een dikzak
Wilhelmus van Nassauwe,
dat heb ik snel geleerd
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Zucht: Lieve Daphne, kerkgeschiedenis staat niet in de bijbel.Oorspronkelijk gepost door DaphneOorspronkelijk gepost door Adorote
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Jij hebt "Handelingen der Apostelen" uit je Bijbel geknipt?Oorspronkelijk gepost door EgbertZucht: Lieve Daphne, kerkgeschiedenis staat niet in de bijbel.Oorspronkelijk gepost door DaphneOorspronkelijk gepost door Adorote
Wij zongen het altijd een heel refo-verantwoord liedje met Sint Maarten:
Sint Maarten, Sint Maarten
De meisjes hebben rokjes aan
De jongens hebben sokjes aan (ik hoop wel meer dan dat)
Daar komt Sint Martinus aan.
Maar goed, dat was 20 jaar geleden, in Leeuwarden, hier in Arnhem hebben we gelukkig geen sint maarten
Sint Maarten, Sint Maarten
De meisjes hebben rokjes aan
De jongens hebben sokjes aan (ik hoop wel meer dan dat)
Daar komt Sint Martinus aan.
Maar goed, dat was 20 jaar geleden, in Leeuwarden, hier in Arnhem hebben we gelukkig geen sint maarten

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."