„De Heere stuurde welbewust de watervloedâ€
Waren het de natuurgoden ook niet die straffen uitdelen in de natuurgodsdiensten?!
Ik vind het zeer moedig om het zo te kunnen zeggen dat dit Gods bestraffende hand is! Ik zou het niet durven zeggen...
Misschien is het wat die dominee ook wel zegt wel reeel
Ik geloof wel degelijk dat God de wateren in Zijn Hand heeft, maar k geloof ook dat er een duivel is die niets liever wil dan de mensheid vernietigen en het pijn doen. De duivel wil niets liever dan dat wij vragen stellen zoals: 'Waar is de genade van de Heere God' 'Waarom straft God ons...?' 'Waarom heeft Hij dit gedaan?!' 'Waarom stopte God de wateren niet?!' 'Als God zo machtig is... waarom spaarde Hij de mensen dan niet?'
'Als God een God van liefde is... waar is Hij dan nu?!' Etc. Veel christenen (en natuurlijk ook niet christenen) vinden deze vragen heel erg moeilijk! In principe treft deze ramp de gehele wereld. De verleiding om aan deze vragen toe te geven en te denken: 'Ach... God bestaat toch niet anders zou Hij de mensen wel gespaard hebben' is veel best veel mensen een enorme verleiding....
Ik vind het zeer moedig om het zo te kunnen zeggen dat dit Gods bestraffende hand is! Ik zou het niet durven zeggen...
Misschien is het wat die dominee ook wel zegt wel reeel
Maartoch blijft er een spanningspunt hangen.Mensen willen dat vaak niet onder ogen zien. Maar behalve dat God barmhartig is, is Hij ook rechtvaardig. Hij kan de zonde niet gedogen. En die straft Hij. Dat moeten we niet willen ontkennen. De christenen hier doen dat nauwelijks. Terwijl toeristen, die christen zijn, daar wel vraagtekens bij zetten. Buitenlanders zeggen dat we de vraag naar Gods bedoeling met deze ramp maar moeten laten liggen. Het lijkt wel of ze daar niet meer aan willen, omdat zij alleen maar van Gods liefde willen weten. En dan nog een heel bepaald soort liefde. Want een vader die alleen maar aardig is voor zijn kinderen en hen nooit straft, is geen echte vader.
Ik geloof wel degelijk dat God de wateren in Zijn Hand heeft, maar k geloof ook dat er een duivel is die niets liever wil dan de mensheid vernietigen en het pijn doen. De duivel wil niets liever dan dat wij vragen stellen zoals: 'Waar is de genade van de Heere God' 'Waarom straft God ons...?' 'Waarom heeft Hij dit gedaan?!' 'Waarom stopte God de wateren niet?!' 'Als God zo machtig is... waarom spaarde Hij de mensen dan niet?'
'Als God een God van liefde is... waar is Hij dan nu?!' Etc. Veel christenen (en natuurlijk ook niet christenen) vinden deze vragen heel erg moeilijk! In principe treft deze ramp de gehele wereld. De verleiding om aan deze vragen toe te geven en te denken: 'Ach... God bestaat toch niet anders zou Hij de mensen wel gespaard hebben' is veel best veel mensen een enorme verleiding....
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Denk eens aan de zondvloed, Zou dat het werk van de duivel geweest zijn?
Zeker weten van niet, het was Gods toorn over de wereld.
Afgelopen zondag zei bij ons de dominee dat in Thailand b.v. de hele sexindustrie vernietigd was. Europese mannen die meisjes bezoeken van 8 jaar en iets ouder.
Dat we hier in dit alles Gods straffende hand mogen zien, denk ik van wel.
Laat dit een waarschuwing zijn voor ons, wij zijn nog gespaard gebleven terwijl onze zonden net zo erg zijn.
Neemt niet weg dat we de overlevenden moeten bij staan en helpen zoveel het maar mogelijk is.We moeten maar oppassen dat we niet in de straffende hand des Heeren altijd de duivel gaan zien.
De Heere kan ook een toornend God zijn, zoals hij menigmaal heeft getoond aan het volk van Israël.
[Aangepast op 3/1/05 door Jelle]
Afgelopen zondag zei bij ons de dominee dat in Thailand b.v. de hele sexindustrie vernietigd was. Europese mannen die meisjes bezoeken van 8 jaar en iets ouder.
Laat dit een waarschuwing zijn voor ons, wij zijn nog gespaard gebleven terwijl onze zonden net zo erg zijn.
Neemt niet weg dat we de overlevenden moeten bij staan en helpen zoveel het maar mogelijk is.We moeten maar oppassen dat we niet in de straffende hand des Heeren altijd de duivel gaan zien.
De Heere kan ook een toornend God zijn, zoals hij menigmaal heeft getoond aan het volk van Israël.
Oke, tuurlijk KAN het Gods hand zijn! Ik moest er ook wel aan denken toen ik die beelden zag... maar het werk van de duivel wordt zo snel in een hoekje geveegd! Waarom wordt daar nooit over gesproken?! Misschien was het idd wel Gods hand die de wateren heeft gestimuleerd (klein kunstje voor God) Maar wat ik schreef, de duivel spint hier ook zn garen bij!Oorspronkelijk gepost door Jelle
Denk eens aan de zondvloed, Zou dat het werk van de duivel geweest zijn?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Het lijkt me dat de ds. verkeerd geinformeerd is. De sexindustrie is in Thailand vooral geconcentreerd in en rond de hoofdstad Bangkok en die is niet getroffen. De ramp heeft zich in Thailand voltrokken langs de westkust, waar voornamelijk badgasten naar toe trekken.Oorspronkelijk gepost door Jelle
...
...
De sexindustrie in Thailand is overigens inderdaad een gruwelijk iets, waar vele meisjes en vrouwen het slachtoffer van zijn geworden.
Na de zondvloed beloofde God nooit meer water te sturen, dus daar moeten we niet aan refereren.
Verder geloof ik dat Jezus ook voor de zonden in dat deel van de wereld gestorven is en dat die heus niet zoveel erger zijn dan de onze
Ik zie dit niet als Gods werk, maar satan , die ons dat wil laten geloven
Verder geloof ik dat Jezus ook voor de zonden in dat deel van de wereld gestorven is en dat die heus niet zoveel erger zijn dan de onze
Ik zie dit niet als Gods werk, maar satan , die ons dat wil laten geloven
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
En toch geloof ik wel dat dit een oordeel is.
We doen net alsof God enkel liefde is en daarom zulke dingen niet kan doen.
Door de zonde hebben wij tijdelijke en eeuwige straffen verdiend mensen. We mogen dit zien als een tijdelijke straf en als een roepstem om ons te bekeren tot Hem.
In deze ramp blijkt wel weer hoe nietig de mens is en wat een almachtig en rechtvaardig God we hebben. God laat Zich niet bespotten. Wij (wereld) hebben God verlaten in het paradijs en hebben daarom smart op smart te vrezen.
Zou de duivel zoiets niet kunnen doen?
Jawel, maar alleen onder de toelating Gods. De duivel ligt er onder mensen. Zijn kop is vermozeld en roert enkel nog maar met zijn staart. Als God had gewild dat dit niet gebeurde, dan was het ook niet gebeurd. De duivel kan alleen iets doen, als God het toelaat.
En ik geloof eerlijk gezegd niet dat de duivel goddeloze plaatsen vernietigd door natuurrampen. Dit zijn juist plekken waar hij miljoenen mensen kan verleiden tot zonden.
De duivel probeert alleen Gods Kerk op aarde te vernietigen. De goddeloze dode wereld heeft hij toch al.
(zo denk ik er over. misschien dat een ander er een andere/betere gedachtte overheeft)
Door de zonde hebben wij tijdelijke en eeuwige straffen verdiend mensen. We mogen dit zien als een tijdelijke straf en als een roepstem om ons te bekeren tot Hem.
In deze ramp blijkt wel weer hoe nietig de mens is en wat een almachtig en rechtvaardig God we hebben. God laat Zich niet bespotten. Wij (wereld) hebben God verlaten in het paradijs en hebben daarom smart op smart te vrezen.
Jawel, maar alleen onder de toelating Gods. De duivel ligt er onder mensen. Zijn kop is vermozeld en roert enkel nog maar met zijn staart. Als God had gewild dat dit niet gebeurde, dan was het ook niet gebeurd. De duivel kan alleen iets doen, als God het toelaat.
En ik geloof eerlijk gezegd niet dat de duivel goddeloze plaatsen vernietigd door natuurrampen. Dit zijn juist plekken waar hij miljoenen mensen kan verleiden tot zonden.
De duivel probeert alleen Gods Kerk op aarde te vernietigen. De goddeloze dode wereld heeft hij toch al.
(zo denk ik er over. misschien dat een ander er een andere/betere gedachtte overheeft)
ik weet niet of deze discussie zinnig is. Het zal je moeder, je kind of welke relatie dan ook maar zijn. Ik weet niet waarom. Ook niet waarom het daar zou moeten. Als wij hadden mogen kiezen waar dit zo mogen plaatsvinden hadden we wrs andere plekken in onze gedachte. Een ding zou je je m.i. af moeten vragen. Waarom ik niet?Oorspronkelijk gepost door Matthijs
ik heb eens goed over deze uitpraken van je nagedacht.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
God is liefde. Dat lijkt me buiten kijf staan. Jezus weende over jeruzalem. God wil onze ondergang niet maar dat we ons bekeren. En als we dat niet doen dan komt de straf. Dus degene die de straf het allermeest verdient heeft moet gewoon de reformatorische onbekeerde christen zijn. Er is geen grotere zonden dan het evangelie voor onwaarachtig houden. (en ja het moet ons allemaal gegeven en het hele riedeltje wat iedereen uit zijn hoofd kent inmiddels.)
Het beklemt me heel erg. Want stel nu dat wij onze vakanties eens zouden opofferen om daar te gaan evangeliseren. (of op andere manieren bijdragen wat in ons vermogen ligt.) Had we dan net als Jona de straf kunnen voorkomen? En wij hebben dat bewust niet gedaan. Zijn wij dan niet schuldig aan de dood van zovelen? Zit er geen bloed aan onze handen. Wij hebben ze het niet verteld van wet en evangelie.
Dan het andere wat mathijs schrijft.
Als de duivel dit had gedaan dan had hij wel de christenen aangepakt.
Heb jij daar een bijbelse onderbouwing voor? Het zou best kunnen dat je gelijk hebt. Maar we moeten dit wel kunnen funderen op de Schrift. En mogelijk kan dat wel hoor. Ik denk dat God Zijn volk in bescherming neemt. En dat daarom de duivel wel eens pakt wat niet beschermt is.
[Aangepast op 5/1/05 door jacob]
Zoals Jacob al zij is het een totaal zinloze discussie. We speculeren over de verborgen raad van God, en dat is zeer gevaarlijk.
Ik vind het al helemaal niet slim om dit stellige bericht op het forum te zetten. Op deze manier werk je een moderne vervolging inderdaad in de hand want voor diverse media is dit voer om christenen voor het blok te zetten. Lees bvb een colum van Rob Oudkerk in de Spits....
Ik vind het al helemaal niet slim om dit stellige bericht op het forum te zetten. Op deze manier werk je een moderne vervolging inderdaad in de hand want voor diverse media is dit voer om christenen voor het blok te zetten. Lees bvb een colum van Rob Oudkerk in de Spits....
De een heeft het over een straf van God de ander heeft het weer over een waarschuwing van God, dat we er elke keer weer worden bepaald bij het volgende: "Wees bereidt wat gij zult sterven".
Ik ben soms een beetje voorzichtig in uitspraken zoals wat nu wel of niet van God komt. (om maar niet op Gods Stoel te gaan zitten).
Ik ben soms een beetje voorzichtig in uitspraken zoals wat nu wel of niet van God komt. (om maar niet op Gods Stoel te gaan zitten).
't Klinkt allemaal wel mooi: verborgen raad. Maar wat is er nou zo verborgen aan? Er was een zeebeving met een tsunami, duidelijker kan niet. In 1953 was het in Nederland. In 2001 in New York en zo gebeurt er van alles. In het verhaal van Job roven de Sabeeërs. Wij weten dat de Satan erachter zat. Job zegt echter: de HEERE heeft genomen.
Niet wijzen naar grote zondaren. Wel wijzen naar grote zonden. Niet in je schulp kruipen: het is verborgen. ZOu er een kwaad zijn dat God niet doet? Dat de wereld niet kan begrijpen dat we er Gods hand in zien kun je niet kwalijk nemen. Die zien ook de zegeningen niet. Maar wij moeten overal Zijn hand zien. Zegenend en straffend. God zou toch volledig ongeloofwaardig zijn als Hij geboden gaf en niet strafte bij overrtreding?
Niet wijzen naar grote zondaren. Wel wijzen naar grote zonden. Niet in je schulp kruipen: het is verborgen. ZOu er een kwaad zijn dat God niet doet? Dat de wereld niet kan begrijpen dat we er Gods hand in zien kun je niet kwalijk nemen. Die zien ook de zegeningen niet. Maar wij moeten overal Zijn hand zien. Zegenend en straffend. God zou toch volledig ongeloofwaardig zijn als Hij geboden gaf en niet strafte bij overrtreding?