Wat was jouw belijdenistekst (voorzover je dat nog weet?)

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

entiteitxx schreef:
mentos schreef:Ik heb nog geen belijdenis gedaan... en heb dus ook geen belijdenistekst... Hoe oud moet je eigenlijk zijn om belijdenis te mogen doen?
Als je volwassen bent, vanaf 18 jaar dus mag je belijdenis doen.

Sommigen zeggen dat je eerst bekeerd moet zijn voordat je belijdenis kan doen.

Bovendien is het een goed moment om je te bezinnen op de vraag of je wel thuis hoort in de kerk waar je bent opgegroeid.
Dat is niet de traditionele visie, dat je 18 moet zijn. Je moet de jaren der onderscheid bereikt hebben. Voor sommigen is dat 12, anderen komen er nooit....

Verder, natuurlijk moet je geloof hebben, voordat je zulks kunt belijden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

ja, uiteindelijk kun je pas belijdenis doen als je gelooft, als je de vragen die je moet beantwoorden tot je in laat dringen.......
helaas is in onze cultuur vaak de lft bepalend, of dat er gedoopt moet worden,
armoede van de tijd dus........
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Bert Mulder schreef:
entiteitxx schreef:
mentos schreef:Ik heb nog geen belijdenis gedaan... en heb dus ook geen belijdenistekst... Hoe oud moet je eigenlijk zijn om belijdenis te mogen doen?
Als je volwassen bent, vanaf 18 jaar dus mag je belijdenis doen.

Sommigen zeggen dat je eerst bekeerd moet zijn voordat je belijdenis kan doen.

Bovendien is het een goed moment om je te bezinnen op de vraag of je wel thuis hoort in de kerk waar je bent opgegroeid.
Dat is niet de traditionele visie, dat je 18 moet zijn. Je moet de jaren der onderscheid bereikt hebben. Voor sommigen is dat 12, anderen komen er nooit....

Verder, natuurlijk moet je geloof hebben, voordat je zulks kunt belijden.
Ik geef weer wat de praktijk is in de kerken van de gereformeerde gezindte. Ik vind het zelf niet boeiend of iemand belijdenis doet op zijn 14de of op zijn 30ste. Met dat laatste ben ik het niet eens, maar dat wist je al.
"............................................................."
Marco

Bericht door Marco »

entiteitxx schreef: Sommigen zeggen dat je eerst bekeerd moet zijn voordat je belijdenis kan doen.
Ik weet dat het eigenlijk een ander topic is, maar:
Kan je geloven zonder dat je bekeerd bent?

Volgens mij zeg je - direct of indirect - in álle kerken die zich op wat voor wijze 'hervormd' of 'gereformeerd' noemen toch ook 'ja' op de 3 formulieren van eenheid? Dus (ook) op vraag en antwoord 21 van de HC?
henriët

Bericht door henriët »

HC vraag en antw 21 zegt geeft aan dat het om een bekeerd persoongaat...dus dat betekent idd dat je gelovig moet zijn voor je belijdenis doet...
... maar ook mij vergeving der zonden......en zaligheid...van God geschonken, om Christus wil...
En mi is dat nou juist de armoede van deze tijd, als ik zie hoe gemakkelijk er belijdenis wordt (werd) gedaan. (sluit mezelf er helaas bij in) om welke reden dan ook, maar de enig geldige reden zou moeten zijn, je lid te weten van Zijn Kerk, en dat tegenover je aardse gemeente te mogen laten horen!
overigens is vraag 2 die beantwoord moet worden tgv belijdenis des geloofs nog eens een vraag die in dit opzicht goed overdacht moet worden... wanneer kun je daar ja op zeggen.... als je weten mag dat Zijn genade ook voor jou persoonlijk geldt, toch?
"Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?"

maar wellicht is het goed het 'aanhangsel'van ds Kersten in het boekje kort begrip van ds GH Kersten nog eens goed door te nemen..
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Hebr 12:1b,2a: laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is; ziende op de oversten Leidsman en Voleinder van het geloof, Jezus.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ichtus schreef:Hebr 12:1b,2a: laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is; ziende op de oversten Leidsman en Voleinder van het geloof, Jezus.
Mooie tekst voor die gelegenheid.

Maar de praktijk, dat lopen van die loopbaan, wat kunnen we daarin onszelf roemen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

henriët schreef:
maar wellicht is het goed het 'aanhangsel'van ds Kersten in het boekje kort begrip van ds GH Kersten nog eens goed door te nemen..
Voor de mensen die het boekje niet hebben: wat staat daar, kort samengevat??
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
henriët schreef:
Voor de mensen die het boekje niet hebben: wat staat daar, kort samengevat??
Dat is niet goed anders samen te vatten dan dat dit "Kort begrip" naar mijn inzicht geheel gestoeld is op "Hellenbroek" en de HC.
Zo rijk, zo eenvoudig.

Neem en lees.......
henriët

Bericht door henriët »

t is bij :"de banier"nog verkrijgbaar hoor.... :wink:
jvdg

Bericht door jvdg »

henriët schreef:t is bij :"de banier"nog verkrijgbaar hoor.... :wink:
Tuurlijk, dit is met recht een "evergreen".
freek

Bericht door freek »

henriët schreef:ja, uiteindelijk kun je pas belijdenis doen als je gelooft, als je de vragen die je moet beantwoorden tot je in laat dringen.......
Idd. 't Is niet voor niks zo'n dorre en dooie boel in de kerk.
jvdg

Bericht door jvdg »

freek schreef:
henriët schreef:ja, uiteindelijk kun je pas belijdenis doen als je gelooft, als je de vragen die je moet beantwoorden tot je in laat dringen.......
Is dat niet ook jouw, mijn, onze schuld....?
Eiger

Bericht door Eiger »

freek schreef:
Vraag: wat draag jij er toe bij, dat het "beter" wordt?
henriët

Bericht door henriët »

ja, dat is idd een goede vraag ja.... (wordt vervolgd)
Plaats reactie