Ik kan hier natuurlijk nog wel 100 vragen over stellen.Zonderling schreef:Ik postte eerder in dit topic dat ellendekennis ten dele ook reeds vóór de inwendige roeping / wedergeboorte gesteld moet worden. Dit is een ellendekennis en overtuiging die men 'voorbereidend' noemde. Op de Dordtse Synode werden deze voorbereidende overtuigingen echt niet alleen geleerd door de Engelsen (zoals vaak beweerd wordt), maar ook door andere afvaardigingen, en we vinden het ook bij de Leidse professoren in 1625 in hun Synopsis.entiteitxx schreef:de zonde waarlijk haten, is heel wat anders dan ellendekennis, dus die uitspraak is niet in strijd met wat Moerkerken leert.
Maar omdat aan de hand van de Verwerping der dwalingen van de DL tegengeworpen werd dat de overtuiging van zonde en het hongeren en dorsten uit de wedergeboorte voortvloeit, moeten we dit onderscheid maken. De zonde 'waarlijk te haten' en een 'droefheid naar God' te hebben behoort tot de wedergeboorte/heiligmaking, maar een overtuiging van zonde kan/zal ook aan de wedergeboorte vooraf gaan.
Entiteitxx, ik vind dit gezien het verloop van onze discussie een goede vraag. En antwoord daarop:Maar toch nog wat praktische (zzwart/wit)vragen.
1Als je de leer van Moerkerken zo onschriftuurlijk vindt (deze leer dekt in meer of mindere mate 95% van wat er in de GG gepreekt wordt), geloof je dan dat God er niet meer door werkt?
1. Ik houd mij verre van deze prediking omdat ik deze inderdaad onschriftuurlijk vind.
2. God kan ook door een minder zuivere prediking werken, en ik geloof zeker dat er in de GGem ware gelovigen zijn, misschien nog wel meer dan ik voor mogelijk houd.
3. Dat neemt niet weg, dat ik persoonlijk mij moet richten naar mijn geweten dat mij niet toelaat daar heen te gaan.
(Velen zullen dit een bizarre discussie vinden, maar dat zij dan zo. Ik ben nu graag open tegen je, je hebt mij min of meer begrepen en je stelt mij heel terechte vragen.)
Ik vind het bij de Reformatoren, oude schrijvers en ds. Paauwe. In het bijzonder ook bij de Schotse predikanten zoals Th. Boston en de Erskines.2. Jouw mening over DL , standen etc etc, waar vind je dat dan tegenwoordig?? , welke dominee? welke kerk?
Verder denk ik dat in de HHK sommige predikanten rechtzinniger zijn dan in de GGem en in theorie veel dichter hierbij staan (b.v. ds. P. de Vries e.a.), maar ik denk toch ook niet dat ik daar zijn moet (het waarom laat zich niet zomaar in een post beschrijven). Wel heb ik veel belangstelling voor de GGem omdat in deze kerk (in ieder geval vroeger) velen van Gods volk waren die niet meer meekonden in de Hervormde Kerk en mijn grootouders oorspronkelijk ook uit de GGem komen. Ik ben zelf thuislezend.
M.vr.gr.,
Zonderling
Mijn belangrijkste vraag is toch wel deze, wat gebeurt erin jouw visie met een mens die wel ellendekennis kent (in jouw visie voorafgaand aan de wedergeboorte) en die wordt weggenomen uit dit tijdelijk leven? Is deze zalig of niet? Zo ja, dan was deze mens toch wel wedergeboren, zo nee behoort ellendekennis in jouw visie dan tot de 'algemene genade' ?