Boedhistisch gebed (?)

Plaats reactie
jvdg

Boedhistisch gebed (?)

Bericht door jvdg »

Langdurig gebed voor Willem-Alexander en Máxima

DI 30 okt 2007 | 11.25
Boeddhistische monniken in het Tango-klooster bij de Bhutaanse hoofdstad Thimphu heben dinsdagochtend uitvoerig en langdurig gebeden voor het welzijn van prins Willem-Alexander en prinses Máxima. Ook voor de relatie tussen Bhutan en Nederland werd gebeden in het overigens al bestaande gebed.

Het paar bezocht het klooster na een wandeling van drie kwartier over een zeer steil en rotsachtig pad naar de vestigingsplaats op de rots met de naam Paardenhoofd. Daar lijkt de rots namelijk nogal op.

Prins en prinses hadden er ook een besloten ontmoeting met de tiener Gyelse Jigme Tenzin Wanpo. Gyelse wordt al sinds zijn tweede gezien als een reïncarnatie van Bhoedda.

Bron: ANP

Afgezien van het feit of er Boeddhistische gebeden bestaan, hoe moet een protestants/rooms echtpaar met zo'n ceremonie omgaan?

Als een gewoon meemaken van de cultuur van het gastland?
jvdg

Bericht door jvdg »

Het bevreemdt mij dat niemand op dit topic reageert.

Vinden wij het logisch c.q. normaal dat onze koningklijke afgevaardigden dit alles zonder commentaar accepteren?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

tja, ik zie het ook wel een beetje als cultuur van dat gastland. En als je daar als prinselijk echtpaar naar toe gaat....
eerlijk gezegd vind ik alleen maar dat we een voorbeeld kunnen nemen aan die monniken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vlinder

Bericht door vlinder »

Aan de ene kant: Als jij op vakantie zou zijn en je merkt dat er monniken voor je bidden. Zou je ze laten stoppen? Ook als je ziet dat ze er heel erg door gekwetst zouden worden?

Aan de andere kant: Paulus en Barnabas dwongen de mensen ook te stoppen met hen te aanbidden.

Waarom ik niet reageerde? Wil je een bot antwoord?
Kan mij het koningshuis schelen! Het doet me niks meer. Ze doen zo'n beetje alles wat niet echt Christelijk is...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
freek

Bericht door freek »

jvdg schreef:Het bevreemdt mij dat niemand op dit topic reageert.

Vinden wij het logisch c.q. normaal dat onze koningklijke afgevaardigden dit alles zonder commentaar accepteren?
Het bevreemdt mij dat jij hiervan opkijkt. Als je de optimistische opvatting dat we nog een erg christelijk koningshuis hebben terzijde schuift, dan wordt het inderdaad veel logischer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is tekenend voor de half- en tweeslachtigheid van het koningshuis op religieus gebied: de ene week hun kind laten dopen in een hervormde gemeente en de volgende week toelaten dat een paar monniken een lokaal verfoeisel voor hen aanbidden.

Overigens geeft de terecht door Jvdg gebruikte term "protestants/rooms echtpaar" deze tweeslachtigheid al aan.

Verder: Boeddhistische gebeden bestaan natuurlijk niet. Het eerste kenmerk van het gebed dat de HC noemt is dat wij alleen den enigen waren God, Die Zich in Zijn Woord ons geopenbaard heeft, om al hetgeen dat Hij ons geboden heeft te bidden, van harte aanroepen

Ik ben het met Vlinder eens: zo snel mogelijk een punt zetten achter de speciale status van het koningshuis. Dat scheelt ook veel kosten!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:Aan de ene kant: Als jij op vakantie zou zijn en je merkt dat er monniken voor je bidden. Zou je ze laten stoppen? Ook als je ziet dat ze er heel erg door gekwetst zouden worden?

Aan de andere kant: Paulus en Barnabas dwongen de mensen ook te stoppen met hen te aanbidden.

Kan mij het koningshuis schelen! Het doet me niks meer. Ze doen zo'n beetje alles wat niet echt Christelijk is...
Toen ze hen aanbaden...Maxima en Willem-Alexander werden niet aanbeden. En ja, dat het koningshuis dingen doen die verkeerd zijn...zouden ze ons gebed dan nog harder nodig hebben?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lizzy

Bericht door Lizzy »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:Aan de ene kant: Als jij op vakantie zou zijn en je merkt dat er monniken voor je bidden. Zou je ze laten stoppen? Ook als je ziet dat ze er heel erg door gekwetst zouden worden?

Toen ze hen aanbaden...Maxima en Willem-Alexander werden niet aanbeden. En ja, dat het koningshuis dingen doen die verkeerd zijn...zouden ze ons gebed dan nog harder nodig hebben?
Helemaal waar Jolanda....

Erg als het koningshuis je niets meer kan schelen.....ondanks dat ze niet leven zoals we het graag zouden zien moet er toch respect en eerbied blijven, dat heeft God bevolen in zijn Woord. Het vijfde gebod zegt hier ook wat van...

Ze doen inderdaad niet echt christelijk, maarja dat is de laatste jaren toch ver te zoeken bij het koningshuis.....
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef:
Ik ben het met Vlinder eens: zo snel mogelijk een punt zetten achter de speciale status van het koningshuis. Dat scheelt ook veel kosten!
Een zeer ongenuanceerde opvatting.

Als lid van het koningshuis kun je nu eenmaal niet mensen bruskeren door hen iets te verbieden te doen vanwege je eigen religieuze opvattingen. Naast hun eigen opvattingen hebben zij ook rekening te houden met de belangen van Nederland. Jullie vergeten dat zij daar niet zichzelf vertegenwoordigen, maar de Staat der Nederlanden.

Maar zoals vaak staan de beste stuurlui aan de wal.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
Tiberius schreef:
Een zeer ongenuanceerde opvatting.

Waarom is dit ongenuanceerd?

Mijn opvatting staat overigens los van dit incident. Ik zie geen enkele meerwaarde of nut in het kunstmatig in stand houden van het koningshuis. Of jij wel?
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef:
Mijn opvatting staat overigens los van dit incident. Ik zie geen enkele meerwaarde of nut in het kunstmatig in stand houden van het koningshuis. Of jij wel?
Ik krijg de indruk dat jij het nut van het koningshuis laat afhangen van hun religieuze opvattingen. Althans, dat is mijn interpretatie van jouw eerdere reactie.

Het koningshuis dient de Staat der Nederlanden te vertegenwoordigen en niet een bepaalde religieuze stroming. Gezien het feit dat onze staat religie-neutraal is, in ieder geval dat zou moeten zijn, kan het koningshuis, of een vertegenwoordiger daarvan, zich niet mengen in een religieus dispuut.

Ik ben verder van mening dat het koninghuis uitermate geschikt is om de staat te vertegenwoordigen en te dienen als samenbindende factor. Anderzijds voel ik meer voor een democratisch gekozen staatshoofd, echter zolang de Oranjes hun taak met verve uitvoeren zie ik geen reden het koningshuis af te schaffen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:Ik krijg de indruk dat jij het nut van het koningshuis laat afhangen van hun religieuze opvattingen. Althans, dat is mijn interpretatie van jouw eerdere reactie.
Ok.
Nee, dat is dus niet het geval. Ik ben sowieso voor acute afschaffing van het koningshuis, los van dit incident.
Daar wil ik mijn vrije Koninginnedag wel voor inleveren.
vlinder

Bericht door vlinder »

Lizzy schreef:
JolandaOudshoorn schreef:

Helemaal waar Jolanda....

Erg als het koningshuis je niets meer kan schelen.....ondanks dat ze niet leven zoals we het graag zouden zien moet er toch respect en eerbied blijven, dat heeft God bevolen in zijn Woord. Het vijfde gebod zegt hier ook wat van...

Ze doen inderdaad niet echt christelijk, maarja dat is de laatste jaren toch ver te zoeken bij het koningshuis.....
Lizzy, ik ben het niet met je eens.
Er staat dat de Overheid het zwaard niet tevergeefs draagd en ik schaar de overheid ook onder het 5e gebod. In Nederland is dat zeker niet het vorstenhuis, maar in Nederland is dat het kabinet. Zolang de koningin eigenlijk niets te zeggen heeft vind ik haar niet de overheid dus ik ben het absoluut niet met je eens. Wel respecteer ik ze als persoon ( voor zover ze respect verdienen) maar als functie doet het me helemaal niets. Ik heb meer respect voor de regering die ons land vertegenwoordigd in de vorm van ministers en dát schaar ik onder overheid. Het vorstenhuis is in Nederland puur voor de vorm.....bezoekjes brengen, leuke hoedjes op, beetje zwaaien.....( waar is dat spuugemoticon??) :| ( je hoeft niet te zeggen dat ik negatief denk hoor :mrgreen:
vlinder

Bericht door vlinder »

Tiberius schreef:
cosmo schreef:Ik krijg de indruk dat jij het nut van het koningshuis laat afhangen van hun religieuze opvattingen. Althans, dat is mijn interpretatie van jouw eerdere reactie.
Ok.
Nee, dat is dus niet het geval. Ik ben sowieso voor acute afschaffing van het koningshuis, los van dit incident.
Daar wil ik mijn vrije Koninginnedag wel voor inleveren.
Helemaal met je eens! ( memento ook :mrgreen: )
Wat ik ook altijd zo vaag vind: Een minister wordt helemaal afgemaakt op een ondoordachte zin. Maar de koningin is onschendbaar! Ook zo raar. Ze moet toch zelf verantwoordelijk zijn voor haar fouten, alles staat nota bene op papier. Als zij iets geks zegt is JP daar verantwoordelijk voor. Vaag gedoe.
Plaats reactie