Waarheidsclaim

Plaats reactie
Adje

Waarheidsclaim

Bericht door Adje »

Hoe moeten we omgaan met de 'waarheidsclaim', die wij als christenen toch (menen te) bezitten?

Uiteraard niet opdringen, maar wat dan? Het wordt ECHT niet gepikt!
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Adje
Hoe moeten we omgaan met de 'waarheidsclaim', die wij als christenen toch (menen te) bezitten?

Uiteraard niet opdringen, maar wat dan? Het wordt ECHT niet gepikt!
Het is nog nooit gepikt, dus we hoeven niet raar op te kijken dat dat nu ook het geval is. Kijk maar naar de profeten en, niet in de laatste plaats, Jezus. Ook de apostelen zijn steeds verworpen.
Gewoon opkomen voor de waarheid en niet gaan zwalken. Door compromissen is de Ger. Kerk en een deel van de NH kerk zoals ze nu is. Leegloop en liefdeloosheid.
pa pinkelman

Bericht door pa pinkelman »

Hoi Adje,

Misschien nog een lezenswaardig boek over dit onderwerp. A. v.d Beek getiteld Ontmaskering.
Hierin beschrijft hij de houding van ons betreffende onze postmoderne cultuur en "waarheidsclaim".

Kort samengevat: ontmasker de leegheid en waarheidsloosheids van de cultuur en kom daarna met het evangelie, "De waarheid". Dit zal dan zelf verder zijn werking doen, wat God wil. Over de uitkomst hoeven wij ons verder geen zorgen te maken.

Vast wel bekend, maar hierbij enige informatie
- http://www.wapenveldonline.nl/recensies/wpv02139-41.htm

Met vriendelijke groet,
Pa Pinkelman
markverver

waarheidsclaim

Bericht door markverver »

ik weet niet of mensen geïnteresseerd zijn in waarheid, ik merk dat mensen liever een mening aannemen die goed voelt. Zodra je wat verder gaat nadenken over de implicaties van die meningen, haal je het fundament onder hun levensbeschouwing uit en dat doet (soms) pijn. Ik heb een website gemaakt over de waarheidsclaim op: http://www.waarheidsclaim.com De reacties daarop zijn erg positief, vooral bij niet-christenen.
Laatst gewijzigd door markverver op 26 okt 2007, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

De punt achter de link moet even weg, dan werkt die wel.

Interessante site! Niet alle argumenten lijken me op het eerste gezicht zo steekhoudend, maar ik heb het nog niet goed genoeg gelezen en wil niet muggenziften.
Een voorbeeldje:

9: Jezus is dus God.

Volgt uit punt 1 t/m 8.

10: Wat Jezus (die God is) leert, is altijd waar.

Volgt uit punt 9.

Uit filosofisch oogpunt (en zo probeer je met name te redeneren) is dit al geen vanzelfsprekende gevolgtrekking.

Maar goed, zoals gezegd is het zinniger als ik een keer reageer als ik tijd heb gehad het hele betoog te lezen.

PS. Welkom! Blijf posten en houd het niet bij alleen deze verwijzing naar je eigen site. :wink:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mag je veronderstellen dat het voldoende is dat Thomas Jezus God noemt?
Plaats reactie