100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Is het lomp dat ik altijd aan deze tekst moet denken als het gaat om het zien van wijsheid in het beknotten van de evangelieprediking?:
Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij [daar] niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.
Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij eet de huizen der weduwen op, en [dat] onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.
Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij omreist zee en land, om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der helle, tweemaal meer dan gij [zijt].
Ander

Bericht door Ander »

freek schreef: Jaja, als men op dit forum de woorden van Paulus over de hoofdbedekking plaatst in het licht van zijn tijd, begin je te steigeren, maar als de ruimte van de puriteinen je niet aanstaat moet dat ineens gezien worden in het licht van hun tijd. Zo lust ik er nog wel een paar.
Dit heet appels met peren vergelijken. Paulus = Gods Woord, Boston is een puritein die in zijn tijd en onder de omstandigheden van die tijd de woorden Gods predikte.

Wie steigert hier nou....
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef:Is het lomp dat ik altijd aan deze tekst moet denken als het gaat om het zien van wijsheid in het beknotten van de evangelieprediking?:
Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij [daar] niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.
Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij eet de huizen der weduwen op, en [dat] onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.
Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden, want gij omreist zee en land, om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der helle, tweemaal meer dan gij [zijt].
Ga in de leer bij Luther, de rechtvaardiging door het geloof en niet door de werken.... Een iets andere betekenis.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:dat mij typisch Mallaniaans aandoet
Erasmiaan schreef:Toch heeft ds. Mallan een punt
Leuk!! Het was hem nou eens lekker niet, geenszins...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:Ga in de leer bij Luther, de rechtvaardiging door het geloof en niet door de werken.... Een iets andere betekenis.
Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten: Was het niet Luther die moest leren dat hij niet verzoend kon worden door de droefheid naar God en dat zijn geestelijke gesteldheid niets in de kernzaak uitmaakt en geen ene stuiver waard was?
De rechtvaardigheid is uit het geloof dat door de Heilige Geest uitgestort wordt waar Jezus in gewoon Nederlands, zonder enig voorhangsel, als de koperen slang verhoogt wordt en waar de luisteraar leert opzien en hopen op deze Zaligmaker. En als een luisteraar niet mag opzien en hopen op deze Zaligmaker, dan mag je me 100% remonstrant noemen en zal ik die naam met trots dragen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Kaw schreef:En als een luisteraar niet mag opzien en hopen op deze Zaligmaker, dan mag je me 100% remonstrant noemen en zal ik die naam met trots dragen.
Gereformeerd is dat de luisteraar moet opzien, de Dortse Leerregels hebben het over een bevel tot geloof en bekering. Anders is ongeloof geen zonde meer. Dat heeft verder niets met remonstrants te maken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

J.C. Philpot schreef:
Kaw schreef:En als een luisteraar niet mag opzien en hopen op deze Zaligmaker, dan mag je me 100% remonstrant noemen en zal ik die naam met trots dragen.
Gereformeerd is dat de luisteraar moet opzien, de Dortse Leerregels hebben het over een bevel tot geloof en bekering. Anders is ongeloof geen zonde meer. Dat heeft verder niets met remonstrants te maken.
Nou nog beter :mrgreen:
Natuurlijk ben ik er mee eens. Ik vraag me af of het uberhaupt mag in de GG of GGiN in verband met de immer aanwezige kans op remonstrantisme. Snap je?
Er moet trouwens wel een koperen slang zijn om naar op te zien :roll: Anders heb je natuurlijk niets om op te hopen.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Ds Mallan cs prediken een 'verhulde' Christus. De glans van de rijkdom van Christus offer wordt verduisterd door de schaduw van een overgeaccentueerde uitverkiezingsprediking.

99% van de afscheidingen in de gereformeerde gemeentes na 1907, zijn terug tevoeren op of de ruimte van de prediking of op persoonlijk vetes. Dat er achteraf een dogmatische reden op wordt geplakt is voor de rechtvaardiging van de scheuring.

Het grote euvel van deze dagen is dat men of dogmatisch of evangelisch preekt, maar de oude bevindelijke gereformeerde prediking is bijna niet meer te vinden
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

entiteitxx schreef:Het grote euvel van deze dagen is dat men of dogmatisch of evangelisch preekt, maar de oude bevindelijke gereformeerde prediking is bijna niet meer te vinden
Evangelische prediking, dat is toch smullen? Hoe moeten we bijv. de prediking van Spurgeon anders omschrijven?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

entiteitxx schreef:Ds Mallan cs prediken een 'verhulde' Christus. De glans van de rijkdom van Christus offer wordt verduisterd door de schaduw van een overgeaccentueerde uitverkiezingsprediking.

99% van de afscheidingen in de gereformeerde gemeentes na 1907, zijn terug tevoeren op of de ruimte van de prediking of op persoonlijk vetes. Dat er achteraf een dogmatische reden op wordt geplakt is voor de rechtvaardiging van de scheuring.

Het grote euvel van deze dagen is dat men of dogmatisch of evangelisch preekt, maar de oude bevindelijke gereformeerde prediking is bijna niet meer te vinden
Zucht. Weer een die precies weet hoe het moet en hoe het zit, en die het euvel kan duiden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
entiteitxx schreef:Ds Mallan cs prediken een 'verhulde' Christus. De glans van de rijkdom van Christus offer wordt verduisterd door de schaduw van een overgeaccentueerde uitverkiezingsprediking.

Zucht. Weer een die precies weet hoe het moet en hoe het zit, en die het euvel kan duiden.
Seperatisme Erasmiaan :mrgreen: Daar ben je volgens mij zelf ook niet vies van.
refo

Bericht door refo »

entiteitxx schreef:
Het grote euvel van deze dagen is dat men of dogmatisch of evangelisch preekt, maar de oude --- gereformeerde prediking is bijna niet meer te vinden
Helemaal waar als je één woordje weghaalt. Bevindelijk is namelijk niet echt oud, hoewel het langzamerhand wel oud aan het worden is. Prediking hoeft alleen gereformeerd te zijn (2 Sola's). Iedere andere toevoeging (oud, bevindelijk) geeft er een verkeerde smaak aan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef:
Ander schreef:Ga in de leer bij Luther, de rechtvaardiging door het geloof en niet door de werken.... Een iets andere betekenis.
Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten: Was het niet Luther die moest leren dat hij niet verzoend kon worden door de droefheid naar God en dat zijn geestelijke gesteldheid niets in de kernzaak uitmaakt en geen ene stuiver waard was?
De rechtvaardigheid is uit het geloof dat door de Heilige Geest uitgestort wordt waar Jezus in gewoon Nederlands, zonder enig voorhangsel, als de koperen slang verhoogt wordt en waar de luisteraar leert opzien en hopen op deze Zaligmaker. En als een luisteraar niet mag opzien en hopen op deze Zaligmaker, dan mag je me 100% remonstrant noemen en zal ik die naam met trots dragen.
Ik snap het kaatsen niet. Ik ben het hier 100% mee eens. Zo erg ben ik nou ook weer niet hoor... :(
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:Ik ben het hier 100% mee eens. Zo erg ben ik nou ook weer niet hoor... :(
Gelukkig :D
Maar ervaar je dan niet een soort van verschil in je mening en de prediking waar je onder verkeerd?
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef:
Ander schreef:Ik ben het hier 100% mee eens. Zo erg ben ik nou ook weer niet hoor... :(
Gelukkig :D
Maar ervaar je dan niet een soort van verschil in je mening en de prediking waar je onder verkeerd?
Nee. Dat is overigens wel 'in' hè, om het niet met de prediking eens te zijn. Ik ben denk ik gewoon ouderwets.
Gesloten