Alweer......de hoed voor de vrouw!

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

helma schreef:ik pleit voor lang haar en een hoofddoekje
ben tegen dure hoeden, kan nooit Gods bedoeling geweest zijn
Als het hoofddoekje ingevoerd wordt ben ik de eerste die hem gaat dragen (op vakantie doe ik het al)
Moet het hoofddoekje nog ingevoerd worden dan?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
plebe schreef:Klopt! Het haar van de vrouw volstaat!
Het hele hoedengebeuren is slechts een subculturele middelmatigheid!
refo schreef:En tegen de Romeinen zegt hij weer: Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

Dus waarom nu weer wel zo'n halszaak gemaakt van een hoedje?

En verder: om der engelen wil. Wat is dat dan?
Lees maar eens wat alle betrouwbare verklaarders over dit tekstgedeelte hebben gezegd. Zeer duidelijk niet dat lang haar volstaat als bedekking. Allen, Calvijn, Matthew Henry en Dächsel concluderen dat de vrouw dus in de erediensten een hoofddeksel op moeten. Dit is dus behalve Bijbels ook voluit reformatorisch.

Wat de engelen betreft: ook de engelen staan gereed om Christus als hun hoofd te dienen, zo moet ook de vrouw de man dienen, aldus Calvijn.
10) iets op het
Namelijk enig deksel, als daar is het lang haar, 1 Cor. 11:14, of een hoed, sluier, of dergelijke, 1 Cor. 11:7, gelijk de heidenen hunne afgoden met gedekte hoofden plachten te dienen. Zie Vergil. Aen. 3, Sueton. in Vitell.

:P
Lassie

Bericht door Lassie »

elbert schreef:
Als het hoofddoekje ingevoerd wordt ben ik de eerste die hem gaat dragen (op vakantie doe ik het al)
Moet het hoofddoekje nog ingevoerd worden dan?
denk het niet!

Gewoon doen Helma.

In mijn vorige gemeente zag je in het begin ook maar 1 en nu zie je er veel meer. Er moet een ermee beginnen. :wink:
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:1. Het advies van ds. de Heer kan ik alleen maar overnemen: Een simpele hoed, geen compleet vogelnest. En al is het niet omdat je er zelf het nut van inziet, dan maar omwille van de zwakkere broeder

2. Het hoed-gebod is m.i. uit de context gehaald waarin Paulus het schrijft. Het was namelijk in die tijd een schande voor een vrouw om zonder hoofddoek over straat te gaan. Als getrouwde vrouw deed je zoiets niet, dat was hoogst ongepast. Net als veel moslimvrouwen vandaag de dag doen. Well, nu waren er in de vroeg-christelijke kerk mensen die meenden dat ze, door de vrijheid in Christus, opeens al hun gebruiken overboord mochten zetten, om eens ff lekker rebels vrij te zijn van alle regels. Well, in die context schrijft Paulus dat het een vrouw niet past om met ongedekt hoofd de eredienst bij te wonen. Het principieel toepassen van wat Paulus hier schrijft, betekend dus dat dat hoedje/hoofddoek altijd op moet, en niet alleen in de kerk!

En voor degenen die nu denken dat ik afschaffen van het hoedje bepleit, die dient te bedenken wat Paulus hier schrijft. Hij schrijft dat onze christelijke vrijheid geen argument is om rebels alle regels der traditie van ons te werpen. Dus: hoe we de tekst ook lezen, het hoedje blijft geboden....
En als je nu in een gemeente zit waar een hoed helemaal niet gebruikelijk is?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Matthew Henry zegt ook niet expliciet dat een vrouw een hoed of een hoofddoek op moet hebben in de kerk. Hij stelt dat de vrouw en de man ongelijk geschapen zijn en dat de vrouw niet als een man in de kerk moet komen.
"Judge in yourselves—consult your own reason, hearken to what nature suggests—is it comely for a woman to pray to God uncovered? Should there not be a distinction kept up between the sexes in wearing their hair, since nature has made one? Is it not a distinction which nature has kept up among all civilized nations? The woman's hair is a natural covering; to wear it long is a glory to her."
memento

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:
memento schreef:1. Het advies van ds. de Heer kan ik alleen maar overnemen: Een simpele hoed, geen compleet vogelnest. En al is het niet omdat je er zelf het nut van inziet, dan maar omwille van de zwakkere broeder

2. Het hoed-gebod is m.i. uit de context gehaald waarin Paulus het schrijft. Het was namelijk in die tijd een schande voor een vrouw om zonder hoofddoek over straat te gaan. Als getrouwde vrouw deed je zoiets niet, dat was hoogst ongepast. Net als veel moslimvrouwen vandaag de dag doen. Well, nu waren er in de vroeg-christelijke kerk mensen die meenden dat ze, door de vrijheid in Christus, opeens al hun gebruiken overboord mochten zetten, om eens ff lekker rebels vrij te zijn van alle regels. Well, in die context schrijft Paulus dat het een vrouw niet past om met ongedekt hoofd de eredienst bij te wonen. Het principieel toepassen van wat Paulus hier schrijft, betekend dus dat dat hoedje/hoofddoek altijd op moet, en niet alleen in de kerk!

En voor degenen die nu denken dat ik afschaffen van het hoedje bepleit, die dient te bedenken wat Paulus hier schrijft. Hij schrijft dat onze christelijke vrijheid geen argument is om rebels alle regels der traditie van ons te werpen. Dus: hoe we de tekst ook lezen, het hoedje blijft geboden....
En als je nu in een gemeente zit waar een hoed helemaal niet gebruikelijk is?
Dan moet je ook precies doen wat deze tekst ons leert; namelijk niet ingaan tegen wat de gewoonte is in deze, en dus ook niet gaan provoceren door wél een hoed op te doen.

Het idee hier, en op vele andere plaatsen, is dat een christen zich niet onnodig raar moet gaan gedragen, en rekening moet houden met de sociale context. Zo ook bv het eten van afgodenvlees, wat Paulus de Joden verbied (binnen de Joodse cultuur was dat 'not done'), terwijl hij op een andere plaats (als hij schrijft aan de heidenen) dit expliciet niet verbied, maar openlaat aan het oordeel van het geweten.
Aquilla

Bericht door Aquilla »

beste mensen, is er echt iemand die serieus meent dat ds De Heer een punt heeft? dus heel veel andere culturen leggen de Bijbel anders en dus verkeerd uit? waar zijn we nou helemaal mee bezig? Geloof in Jezus Christus (met of zonder hoed en lange haren; met of zonder TV; met of zonder kroegbezoek)!!!
Rens

Bericht door Rens »

@ Memento,

dus enerzijds moet je in de ene gemeente datgene doen wat geleerd wordt, en in een ándere4 gemeente weer niet omdat de gewoonte daar ánders is, en je daar dus géén hoed moet gaan dragen....

zeer merkwaardige opvatting moet ik zeggen.

óf je doet wat je geleerd wordt óf niet.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Idd, geloof in Jezus Christus, de rest doet er totaal niet toe. Ja, zo komen we er uiteindelijk wel, de vraag is alleen waar....
vlinder

Bericht door vlinder »

Je kan m.i. niet met de bijbel in je hand volhouden dat het de vrouwen geoorloofd is het haar kort te dragen.
Als de Heere in Zijn Woord zegt dat het lange haar tot eer is wie zijn wij dan om daar naar eigen inzicht over te willen oordelen.
Bij ons in de kerk zijn er 2 of 3 vrouwen die zo'n hoofddoekjes (modern) ophebben in plaats van een hoed. Soms krijg ik de neiging om dat ook te doen, maar voel me dan toch wat kaal. Heb zelf nog nooit een nieuwe winterhoed gekocht, wel ooit een mutsje wat ik nu nog steeds draag. Waarom moet je elk seizoen een nieuw slagschip? Omdat het niet bij je kleren staat? Tss...

Maar wat is de definitie van lang haar? Ik had haar tot halverwege mijn rug. Vrij lang. Ik werk in de zorg en een staart is dan niet afdoende, want bij wondverzorging zwiept die staart door die wond en bacteriën. Die knotwerken van sommigen vind ik ook niet echt een teken van soberheid, en ik ben daar niet handig in. Nu heb ik het afgeknipt tot mijn schouders. Wel helemaal vol dus niet opgeknipt. Is dat lang of is dat kort. Je kunt iets niet in centimeters uitdrukken denk ik!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je hebt lang haar wanneer ik kan zien dat je een vrouw bent. Je hebt een rok aan wanneer ik kan zien dat je een vrouw bent. Al die bijbelse argumenten over hoe een vrouw of man zich zou moeten kleden zijn terug te brengen tot de angst voor travestie. Een man moet er uitzien zoals hij is geschapen en een vrouw ook. Daarom hadden/hebben de Joodse mannen allen een baard en de vrouwen lang haar.
Als wij aan elke regel omtrent het uiterlijk in de bijbel willen voldoen, dan zullen alle mannen hun baard moeten laten staat. Tis nu gewoon inconsequent.
Rens

Bericht door Rens »

Kaw schreef: Als wij aan elke regel omtrent het uiterlijk in de bijbel willen voldoen, dan zullen alle mannen hun baard moeten laten staat.
tja, én allemaal lange gewaden m/v..................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Je kan m.i. niet met de bijbel in je hand volhouden dat het de vrouwen geoorloofd is het haar kort te dragen.
Als de Heere in Zijn Woord zegt dat het lange haar tot eer is wie zijn wij dan om daar naar eigen inzicht over te willen oordelen.
Praktisch iedereen op dit forum is het met ds. de Heer eens om een eenvoudig hoofddoekje te dragen. Waarom beginnen jullie daar dan niet direct mee. Of is dat al praktijk in jullie gemeenten?
Doe dat eerst maar anders blijft het theoretisch gezever.
helma

Bericht door helma »

Toeschouwer schreef:

Praktisch iedereen op dit forum is het met ds. de Heer eens om een eenvoudig hoofddoekje te dragen. Waarom beginnen jullie daar dan niet direct mee. Of is dat al praktijk in jullie gemeenten?
Doe dat eerst maar anders blijft het theoretisch gezever.
In plaats van een hoofddoekje draag ik nu uit principe alleen hoeden die ik krijg of koop bij de snuffelshop/leger des heils o.i.d.
ik heb de laatste jaren niet meer dan 2,50 voor een hoed neergelegd. Dan loop ik in ieder geval niet te kijk, omdat ik me als eenling met een hoofddoekje toch ongemakkelijk voel in de kerk
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Dat is in je te prijzen Helma. Hoe is dat met de andere dames op dit forum?

Toch Helma, durf je nu echt niet gewoon jezelf je zijn?
Ben je toch nog wat bang wat "zullen den mensen wel denken"?
Gesloten