TV en DVD bezit

Heeft uw gezin TV of DVD, of beide?

Wij hebben geen TV, en ook geen speelfilms op DVD
31
35%
Wij hebben geen TV, maar wel speelfilms op DVD
27
31%
Wij hebben wel TV, maar geen speelfilms op DVD
8
9%
Wij hebben allebei
22
25%

Totaal aantal stemmen: 88

Andreas

Bericht door Andreas »

Kaw schreef:Dan is het tijd om dat op één lijn te brengen. Waarom heb je geen tv, maar leef je praktisch alsof je er één hebt? Is het niet tijd om een lijn te vinden die het goede element van tv meeneemt, maar de bestaande hypocrisie opheft?
Daar heb je een punt, maar dit punt raakt een kern van de reformatorische kerken. Diegene die de regels maken staan zeer ver af van de praktijk van de meeste kerkgangers. Als je vind dat het tijd is om alles op één lijn te brengen moet er wat gebeuren in de regerende bovenlaag. De grote massa kerkgangers laat zich blijkbaar niet een kant op dwingen. Mag ik geen TV, goed hoor, we hebben er geen in de huiskamer. (Hij staat wel op zolder maar daar hadden we het niet over) En gezien de huidige GS van de GG zal er geen verandering komen, dus zal de hypocrisie nog wel even voortduren. Jammer genoeg.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Zo zie ik dat ook in de reformatorische wereld. Ze hebben gelijk, maar ze staan niet achter hun eigen standpunt.
In de Terdege van deze week staat hierover een aardig stukje van Nico van der Voet.
Ik denk dat jij dat wel aardig zal vinden, Kaw; het gaat o.a. over toneelspelen binnen de orthodoxie. Ik zal eens kijken of ik het artikel (zonder kopieerrechten te schenden) in kan scannen.
Ander

Bericht door Ander »

Bij deze discussie (ik weet niet of dat de intentie van Bert was bij het starten van deze topic) heb ik een vraag:

Wat zou voor ons (jong gezin) een goede reden zijn om een TV of apparatuur om DVD's te draaien in huis te nemen. Wat is de meerwaarde van DVD's kijken?
Gert10

Bericht door Gert10 »

Ander schreef:Bij deze discussie (ik weet niet of dat de intentie van Bert was bij het starten van deze topic) heb ik een vraag:

Wat zou voor ons (jong gezin) een goede reden zijn om een TV of apparatuur om DVD's te draaien in huis te nemen. Wat is de meerwaarde van DVD's kijken?
Tja kijk Ander; als je kinderen vervelend zijn is het natuurlijk altijd aantrekkelijk om ze achter een DVD te zetten. :roll: Maar ik ben benieuwd naar de reacties want persoonlijk ben ik geen voorstander van DVD en televisie. Dank voor je waardevolle inbreng! (Zie ook mijn recente poll over televisie bezit.)
henriët

Bericht door henriët »

Misschien is het beter om als (jong) gezin met elkaar bezig te zijn, door middel van een boswandeling, een spelletje aan tafel, met elkaar te zingen en te lezen
Maar wel is het een feit dat je met jonge kinderen dvd nog buitenshuis kunt laten enz, maar wat als ze op school komen, vriendjes krijgen en daar uren gaan zitten kijken....
Ben bang dat de tijd waarin we leven alleen maar moeilijker zal gaan worden voor ons als ouders/ opvoeders en onze kinderen, want de een doet dit wel en de ander niet, en dat op zo velerlei gebied..............
Gert10

Bericht door Gert10 »

henriët schreef:Misschien is het beter om als (jong) gezin met elkaar bezig te zijn, door middel van een boswandeling, een spelletje aan tafel, met elkaar te zingen en te lezen
Maar wel is het een feit dat je met jonge kinderen dvd nog buitenshuis kunt laten enz, maar wat als ze op school komen, vriendjes krijgen en daar uren gaan zitten kijken....
Ben bang dat de tijd waarin we leven alleen maar moeilijker zal gaan worden voor ons als ouders/ opvoeders en onze kinderen, want de een doet dit wel en de ander niet, en dat op zo velerlei gebied..............
Mijn ervaring naar mijn kinderen toe is: praten en hardop mee laten denken bijv. 'wat denk je dat de Heere ervan vind?' enz. Gewoon open en eerlijk je moeiten, zorgen en vragen uitspreken. Ten eerste leren ze daarmee te communiceren en denken over zulke onderwerpen. Toch zit daar een gevaar aan want we hebben in een straat gewoond met een ander refogezin. Op een gegeven moment zei één van hun kinderen tegen een ander kind uit de straat: 'Met jou wil ik niet meer spelen want jij gaat niet naar de kerk en als je dat niet doet ga je naar de hel!' :oops: Jammer!
henriët

Bericht door henriët »

ik denk in dat laatste geval: dat je als ouder eerst eens even mag gaan nadenken, hoe je spreekt over andersdenkenden, hoe je ze jaloers maakt op 'christenen' enzo. Maar goed, anderzijds, kinderen kunnen en zjin nu eenmaal zeer hard tegen elkaar,,,,,,
Gert10

Bericht door Gert10 »

henriët schreef:ik denk in dat laatste geval: dat je als ouder eerst eens even mag gaan nadenken, hoe je spreekt over andersdenkenden, hoe je ze jaloers maakt op 'christenen' enzo. Maar goed, anderzijds, kinderen kunnen en zjin nu eenmaal zeer hard tegen elkaar,,,,,,
Ik heb me als medechristen dan ook vreselijk geschaamd toen de ouders van dat ventje er met ons over kwamen praten; of wij er ook zo over dachten? Als je er woorden van tekort komt en wijsheid voor nodig hebt is het wel met zoiets. :cry:
Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:
Ander schreef:Bij deze discussie (ik weet niet of dat de intentie van Bert was bij het starten van deze topic) heb ik een vraag:

Tja kijk Ander; als je kinderen vervelend zijn is het natuurlijk altijd aantrekkelijk om ze achter een DVD te zetten. :roll: Maar ik ben benieuwd naar de reacties want persoonlijk ben ik geen voorstander van DVD en televisie. Dank voor je waardevolle inbreng! (Zie ook mijn recente poll over televisie bezit.)
Tuurlijk! Een DVD van Elly en Rikkert of van de Ark van Stekeltje of Elly en de Wiebelwagen. Kei-leerzaam. En natuurlijk geen uren achter elkaar, das ook niet goed. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

In dit topic lopen weer verschillende draden door elkaar.
Allereerst, als mijn kinderen vervelend zijn, zet ik ze inderdaad wel eens achter de DVD/TV Maar dat is eigenlijk alleen rondom etenstijd, als ik in de koken aan het koken ben. En zij moe en uitgespeeld zijn. Op zo'n moment vind ik de DVD/TV een prachtige uitkomst. En op andere momenten? Dan ga ik met ze knutselen, een spelletje doen, lekker nara buiten, mogen ze helpen, etc. Dus bij mij (en bij vele anderen) worden de kinderen alleen achter de TV/DVD gezet rondom etenstijd. Vroeger werd ook wel eens een verhaaltjesbandje opgezet.... :wink:
Dan het kind dat tegen een ander kind zegt: jij gaat naar de hel. Volgens mij praat je en kijk je dan op een verkeerde manier tegen christelijk geloof aan. Als je alleen maar met hemel/hel bezig ben, ook naar je kinderen toe, heb je niet de essentie van het Evangelie begrepen. Ik leg altijd uit (naar mijn kinderen, op de zondagschool en kinderclub en naar de mensen om me heen) dat het belangrijkste woord in de Bijbel Liefde is. De liefde van God naar de mens, maar ook dat wij God moeten liefhebben boven alles en de naaste als ons zelf. Hoe passen schuld en ellende en hel en verdoemenis dan in dit liefdesplaatje? Om dat wij God van nature niet liefhebben, niet aan dat grote gebod van liefde voldoen, verdienen we straf. Dat zie je ini het gezinsleven en op andere terreinen ook. Maar God zij dank, mag deze verdrietige boodschap toch met liefde worden afgesloten: Want alzo lief had God de wereld. Er is genadige vergeving!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Meen te weten dat je beter zonder kunt doen.

Hoewel het kwaad niet in dat brok techniek zit, maar in onze harten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik heb geen films op DVD maar TV series. Bonanza bijvoorbeeld...
The Groom's still waiting at the altar
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Advies: niet aan beginnen met kleine kinderen.
Ik was er altijd tegen.
Maar helaas; op ons huidige logeeradres is er een superpc met dvd.
Gewéldig. Kinderen heel de dag zeuren en huilen om Bob, Pieter, Teletubbies, Nijntje, etc.

Volgens mij missen ze niets als je het niet hebt,
en krijgen ze een hoop verkeerds mee als je het wel hebt.

Denk met weemoed terug aan de tijd waarin ik nog hele dagen moest voorlezen. :cry:
Dan kun je tenminste nog eens wat woordjes veranderen, of teksten weglaten.

't kan toch niets zijn; apatisch consumeren?!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ma Vis schreef:Advies: niet aan beginnen met kleine kinderen.
Ik was er altijd tegen.
Maar helaas; op ons huidige logeeradres is er een superpc met dvd.
Gewéldig. Kinderen heel de dag zeuren en huilen om Bob, Pieter, Teletubbies, Nijntje, etc.
Gek ik heb wel DVD/TV en mijn kinderen zeuren en huilen helemaal niet :? Terwijl ze bijv. vandaag helemaal niet gekekebn hebben. En als zij wel willen kijken en ik wil het niet, ga ik gewoon heel intensief met hun een andere activiteit doen, dan is het probleem ook opgelost.
Ik denk dat negatief gedrag van kinderen (en volwassen) rondom film en TV veroorzaakt wordt door het niet (goed) hebben geleerd om te gaan met dit medium.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Ze kunnen niet veel/lang buitenspelen.
En heel de dag binnen met dat kollosale ding in de hoek veroorzaakt dat waarschijnlijk.

Ik ben ondertussen suf van het verven, kleien, bakken, bouwen etc.
Trouwens; dat houden ze ook maar een uurtje vol bij mij.
En de dag duurt zoooveel uurtjes...

Maar oké; ik geef toe dat ik een slechte opvoeder ben.
Ben wel in voor een soort opvoedingsstage. :?:
Plaats reactie