Theologische boeken. Tot zegen?

Marnix

Bericht door Marnix »

zit dat in onze kerkcultuur? of onze landelijke cultuur? Onze gereformeerde hang die vaak meer naar kennis dan naar praktijk neigt? Hoe komt dat precies?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kees

Bericht door Kees »

Zou ik niet precies durven zeggen Marnix. We leven ook in een maatschappij die steeds meer individualistischer wordt. Iedereen heeft het vaak ook te druk met zijn eigen dingen, savonds te moe en ieder zit gewoon in zijn eigen huisje. Misschien is de liefde al zo ver verkild. Misschien willen we het te vaak voor ons zelf houden, zijn we bang voor reacties van anderen als we erover beginnen.
Misschien zijn we wel veel te ver doorgeschoten met alle boeken.
Laatst gewijzigd door Kees op 18 okt 2007, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Vardefull

Bericht door Vardefull »

Tja, 's avonds ben ik ook regelmatig moe (vooral in mn hoofd).
Maar een uurtje sporten (zowel met christenen als niet-christenen) en daarna met elkaar een biertje/colaatje pakken leidt vaak tot onverwacht goede gesprekken!

Kees schreef:Zou ik niet precies durven zeggen Marnix. We leven ook in een maatschappij die steeds meer individualistischer wordt. Iedereen heeft het vaak ook te druk met zijn eigen dingen, savonds te moe en ieder zit gewoon in zijn eigen huisje. Misschien is de liefde al zo ver verkild. Misschien willen we het te vaak voor ons zelf houden, zijn we bang voor reacties van anderen als we erover beginnen.
Misschien zijn we wel veel te ver doorgeschoten met alle boeken.
Zou het niet precies durven zeggen.
Kees

Bericht door Kees »

Eerst post even veranderd, ging dingen herhalen, zal mijn leeftijd wel zijn :D
Denk dat je het een beetje verkeerd opvat Vardefull.
Tgaat meer waarom er zo weinig van de kerk(mensen) uitgaat waar andere die niet naar de kerk gaan jaloers op kunnen worden.
Kennis vergaderen is natuurlijk goed maarja de een weet het beter als de andere, de een legt het zo uit en de ander zo, en zo kom je van de ene discussie in de andere.
Ik zal wel heel simpel zijn hierin maar het is toch ronduit triest hoeveel verschillende kerkverbanden er zijn in Nederland, en om wat voor redenen laat ik maar helemaal rusten.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik denk dat Vardefull best wat zinnigs zegt... misschien kan je beter als christen wat minder boeken lezen en wat vaker in de kroeg gaan zitten... als het op de manier is die hij stelt. (ipv kroeg kan je ook een andere openbare gelegenheid invullen). Als christen leer je van een goed boek.... maar is het niet mintens zo belangrijk om anderen die Hem niet kennen over Hem te vertellen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kees

Bericht door Kees »

Ja zo lust ik er nog wel een paar zeg.
Als je met dat doel naar de kroeg gaat om van Hem te vertellen ben ik het volkomen met je eens. Ik denk echter dat 99% niet met dat doel naar de kroeg gaat maar dat kan ik verkeerd zien.
Zo kan je overal naar toe gaan met het excuus dat er misschien wel een goed gesprek komt.
Het gaat hier om het doel waarom je ergens heen gaat en je gaat niet in eerste instantie naar de kroeg voor een goed gesprek.
( hij geeft zelf al aan onverwacht ).
Dat God het kan gebruiken is natuurlijk een andere zaak.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat je gewoon zelf moet beginnen met open en eerlijk zijn. Als iedereen denkt: ik zou wel willen, maar ik durf niet, dan komt er nooit een gesprek op gang. En met name gemeente activiteiten (preekbespreking, gemeenteavonden, huisbezoek, etc) lenen zich hier goed voor. Ik heb eens een heel fijn gesprek gehad met oudere mensen. Met het afscheid zeiden ze tegen me: Fijn dat je zo open was, ik wist niet dat bij jonge mensen dezelfde dingen leven als bij ons ouderen. Dat jullie ook twijfels hebben, maar ook die persoonlijke omgang met God. Dat was voor mij heel bemoedigend en was ik ook blij dat ikde vrijmoedigheid had om open te zijn!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Kees schreef:Ja zo lust ik er nog wel een paar zeg.
Als je met dat doel naar de kroeg gaat om van Hem te vertellen ben ik het volkomen met je eens. Ik denk echter dat 99% niet met dat doel naar de kroeg gaat maar dat kan ik verkeerd zien.
Zo kan je overal naar toe gaan met het excuus dat er misschien wel een goed gesprek komt.
Het gaat hier om het doel waarom je ergens heen gaat en je gaat niet in eerste instantie naar de kroeg voor een goed gesprek.
( hij geeft zelf al aan onverwacht ).
Dat God het kan gebruiken is natuurlijk een andere zaak.
Mijn punt is dat christenen soms erg in een isolement zitten, ze lezen hun boeken thuis.... maar ze komen weinig in contact met mensen. Dan is er dus wel kennis... maar die moet je dan ook uit gaan stralen en uit dragen. Wij zijn niet van de wereld... maar mogen wel IN de wereld staan. Jezus at en dronk met hoeren en tollenaars. Zijn reden was om hen te bereiken met het evangelie. Maar hij sprak tenminste met hen... wanneer praten wij met hoeren, tollenaars, of desnoods cafebezoekers?
Gert10

Bericht door Gert10 »

Marnix schreef:Ik denk dat Vardefull best wat zinnigs zegt... misschien kan je beter als christen wat minder boeken lezen en wat vaker in de kroeg gaan zitten... als het op de manier is die hij stelt. (ipv kroeg kan je ook een andere openbare gelegenheid invullen). Als christen leer je van een goed boek.... maar is het niet mintens zo belangrijk om anderen die Hem niet kennen over Hem te vertellen?
Marnix kunnen we het dan niet doen zoals 'NaarHouse'? De gaan niet bij die party's naar binnen omdat er de gevaren van zien. 'NaarKroeg' gaat om die rede de kroeg niet binnen? :D Waar beginnen we zaterdagavond? (O nee sorry dan kan ik niet.)
Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat Vardefull best wat zinnigs zegt... misschien kan je beter als christen wat minder boeken lezen en wat vaker in de kroeg gaan zitten... als het op de manier is die hij stelt. (ipv kroeg kan je ook een andere openbare gelegenheid invullen). Als christen leer je van een goed boek.... maar is het niet mintens zo belangrijk om anderen die Hem niet kennen over Hem te vertellen?
Marnix kunnen we het dan niet doen zoals 'NaarHouse'? De gaan niet bij die party's naar binnen omdat er de gevaren van zien. 'NaarKroeg' gaat om die rede de kroeg niet binnen? :D Waar beginnen we zaterdagavond? (O nee sorry dan kan ik niet.)
Lijkt me geen optie, de goede gesprekken krijg je altijd binnen. Daarnaast ben ik principieel tegen het bezoeken van houseparty's maar niet tegen kroegbezoek.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Marnix schreef:
Gert10 schreef:
Lijkt me geen optie, de goede gesprekken krijg je altijd binnen. Daarnaast ben ik principieel tegen het bezoeken van houseparty's maar niet tegen kroegbezoek.
Ben benieuwd hoe je dat ziet; niet principieel tegen kroegbezoek? Sorry daar is dit deel van het forum niet voor bedoeld. Ik maak er een Poll van en daar hoor ik je graag Marnix!
Plaats reactie