Basisbeurs

Plaats reactie
Jongere

Basisbeurs

Bericht door Jongere »

Nu.nl schreef:DEN HAAG - De basisbeurs voor studenten verdwijnt wellicht om plaats te maken voor een lening. Dat is een van de bezuinigingsmogelijkheden waarmee minister Ronald Plasterk van Onderwijs geld probeert te vinden om de lerarensalarissen te verhogen.

Een andere variant is het laten stijgen van de collegegelden.

Plasterk praat woensdag met minister Wouter Bos van Financiën over zijn ideeën om de verhoging van de lerarensalarissen te financieren. Desgevraagd zei Plasterk dinsdag dat zijn departement een groot aantal manieren op een rijtje heeft gezet om geld vrij te maken.

Serieus

Voor het schrappen van de basisbeurs bestaan op dit moment geen serieuze plannen, aldus de minister.

Maar volgens betrokkenen wordt de maatregel wel degelijk bekeken. Daarbij zijn allerlei varianten denkbaar, zoals het gedeeltelijk schrappen van de basisbeurs.

Docenten

De commissie-Rinnooy Kan heeft Plasterk geadviseerd de lerarensalarissen flink te verhogen om te voorkomen dat er een tekort aan docenten ontstaat. Daarvoor is ruim 1 miljard euro nodig.

Plasterk moet het geld in zijn eigen begroting vinden. Het kabinet komt naar verwachting volgende maand met voorstellen.
Als de geruchten waar zijn vind ik dit één van de slechtste plannen van het afgelopen tijdperk. Stiekem ook wel een beetje omdat ik student ben natuurlijk. :wink: Als het goed is gaat er een spoeddebat over gevoerd worden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Lijkt me allemaal zeer onwaarschijnlijk.
memento

Bericht door memento »

Ik ben voor een heel ander stelsel, namelijk het afschaffen van schoolgeld, en het afschaffen van het hele stufie-stelsel. OV-kaart ook afschaffen, en OV voor iedereen gratis maken.

Netto gezien ben je dan ws. duurder uit, maar heeft de voordelen:
1. De hele IB-Groep kan opgeheven worden, omdat stufie niet meer bestaat. De studenten die echt niet rond kunnen komen, kunnen altijd een goedkope lening afsluiten via de sociale dienst. Er is tenslotte geen enkele reden om een student in deze anders te behandelen dan een niet-student
2. Stimuleert studeren en bijscholing (bv zomaar een paar vakken volgen die je leuk vind, zonder dat het je bakken met geld kost)
3. Stimuleert OV-gebruik
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:Ik ben voor een heel ander stelsel, namelijk het afschaffen van schoolgeld, en het afschaffen van het hele stufie-stelsel. OV-kaart ook afschaffen, en OV voor iedereen gratis maken.

Netto gezien ben je dan ws. duurder uit, maar heeft de voordelen:
1. De hele IB-Groep kan opgeheven worden, omdat stufie niet meer bestaat. De studenten die echt niet rond kunnen komen, kunnen altijd een goedkope lening afsluiten via de sociale dienst. Er is tenslotte geen enkele reden om een student in deze anders te behandelen dan een niet-student
2. Stimuleert studeren en bijscholing (bv zomaar een paar vakken volgen die je leuk vind, zonder dat het je bakken met geld kost)
3. Stimuleert OV-gebruik
Hier ben ik het grotendeels mee eens, buiten het feit dat dit gigantische problemen kan opleveren met buitenlandse studenten. (Krijgen zij ook gratis onderwijs hier). Die buitenlandse studenten zijn zeker bij de exacte wetenschappen wel noodzakelijk, juist ook omdat er al zo'n gebrek aan wetenschappelijk personeel is binnen de exacte faculteiten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

In ieder geval moet, vooral met de toenemende vergrijzing die nog wel even doorzet, studeren aantrekkelijker worden gemaakt. Anders krijg je een gebrek aan geschoold personeel (en daarnaast minder inkomstenbelasting :)).
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie