Graven, maakt u er tijd voor vrij?

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Kaw schreef:Je moet net zo lang graven totdat je je huis op de rots kunt bouwen zei een dominee eens.
WIe Mijn woorden hoort en delzve doet zal ik vergelijken met een man die zijn huis bouwde op een rots.
Geen aansporen tot graven.
Maar graaf toch maar, want wat rots lijkt, kan zomaar zand zijn. Ik vind het een goed advies van de dominee.
Marco

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Kaw schreef:Je moet net zo lang graven totdat je je huis op de rots kunt bouwen zei een dominee eens.
WIe Mijn woorden hoort en delzve doet zal ik vergelijken met een man die zijn huis bouwde op een rots.
Maar graaf toch maar, want wat rots lijkt, kan zomaar zand zijn. Ik vind het een goed advies van de dominee.
Slecht advies. Deze Rots is geen zand, en als je er eens goed naar kijkt zie je dat je je niet kunt vergissen. Stel je vertrouwen dus niet op het graven, maar op Hem die de greppel gaat vullen met water. Ook al is het nog hartstikke droog.

De opmerking dat je vooral moet graven suggereert dat je daarmee het werk zelf moet doen. Dat is niet de bedoeling van het teken van Elisa. Ook niet de strekking van het evangelie. Het mag dus ook niet de boodschap van een preek zijn.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marco schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Slecht advies. Deze Rots is geen zand, en als je er eens goed naar kijkt zie je dat je je niet kunt vergissen. Stel je vertrouwen dus niet op het graven, maar op Hem die de greppel gaat vullen met water. Ook al is het nog hartstikke droog.

De opmerking dat je vooral moet graven suggereert dat je daarmee het werk zelf moet doen. Dat is niet de bedoeling van het teken van Elisa. Ook niet de strekking van het evangelie. Het mag dus ook niet de boodschap van een preek zijn.
Mee-eens!
behalve: teken van Elisa, teken van God zul je bedoelen.

Maar God vraagt wel om te graven. In Zijn Woord, om te bidden.
Laat iedereen dat doen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
En dan sta je daar met je schep in de rots te hakken. Zal er intelligent uit zien. je gaat toch ook niet met een bezem je tuin aanvegen omdat het misschien toch wel grindtegels zijn?

Als de die Rots hebt gevonden is die makkelijk van zand te onderscheiden. Als je op Hem bouwt bouw je niet op zand, bouw je wel op zand, dan kom je daar snel genoeg achter.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:
En dan sta je daar met je schep in de rots te hakken. Zal er intelligent uit zien. je gaat toch ook niet met een bezem je tuin aanvegen omdat het misschien toch wel grindtegels zijn?

Als de die Rots hebt gevonden is die makkelijk van zand te onderscheiden. Als je op Hem bouwt bouw je niet op zand, bouw je wel op zand, dan kom je daar snel genoeg achter.
Van harte mee oneens. Die andere bouwer dacht ook wel dat hij een bouwwerk had dat stand kon houden. In Israel lag namelijk overal zand. Ook over rotsachtige bodem lag zand. Het regende namelijk soms maanden niet. Dat klopt ook wel want daarna kwamen de slagregens. Het was dus lang droog geweest en alles lag onder het zand. De dwaze bouwer zag zand aan voor rots. Dit kunnen we uit het verband opmaken want de gelijkenis was om Zijn Woord te bekrachtigen. En Hij zei daarvoor: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft; De andere man was dus een voorzichtige bouwer. Die heeft er dus op gelet waar hij gebouwd heeft. En daarvoor heeft hij moeten graven, of zo je wil, zoeken.

Laten we toch gewoon Gods Woord aanhouden! En waarom moeten er altijd vraagtekens gezet worden bij wat predikanten zeggen?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De wil van Mijn Vader. Wat is de wil van God de Vader?
"En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage." Dat is de rots. Die rots is enkel verborgen onder een laag zand wanneer deze niet gepreekt wordt. In de bijbel ligt de rots in het zicht, zonder zand er overheen. Jij zult waarschijnlijk wel moeten graven, omdat ik zo'n vermoeden heb dat je predikant de verborgen zaligmaker wel heel letterlijk neemt. Maar voor degenen die zich onder een compromisloos evangelie weten te vinden is de rots of het zand een keuze die ze moeten maken. Waar kiezen ze voor? Waar kies jij voor?
Laatst gewijzigd door Kaw op 16 okt 2007, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vind het altijd zo heerlijk om die gelijkenissen zo uit te melken. Ik hoorde ook eens een dominee, die zei: "de man groef en ah, daar stuitte hij met zijn schop op iets hards. Maar nee, het was een losse steen. Dieper moest hij. Ah, daar was de rots, maar nee, weer een kei".

Een ander had het ook over huizen bouwen. Sommige mensen, zei hij, beginnen gelijk met de muren als het fundament er ligt. Maar elke goede bouwer weet dat het cement van de fundering eerst moet uitharden.

Dus je bent nog niet klaar als je op de rots zit. Die rots moet eerst hard worden en dan pas mag je muren neerzetten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Graven?

24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft; 27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:Ik vind het altijd zo heerlijk om die gelijkenissen zo uit te melken. Ik hoorde ook eens een dominee, die zei: "de man groef en ah, daar stuitte hij met zijn schop op iets hards. Maar nee, het was een losse steen. Dieper moest hij. Ah, daar was de rots, maar nee, weer een kei".

Een ander had het ook over huizen bouwen. Sommige mensen, zei hij, beginnen gelijk met de muren als het fundament er ligt. Maar elke goede bouwer weet dat het cement van de fundering eerst moet uitharden.

Dus je bent nog niet klaar als je op de rots zit. Die rots moet eerst hard worden en dan pas mag je muren neerzetten.
Het kon wel eens dezelfde predikant zijn.
Wat die van mij nog toevoegde was dat het huis op zand degene is die het woord hoort en het gaarne aanneemt en met een genomen Christus wegloopt. (hij ging daar heel ver in. Zover dat je praktisch elk kerkverband ter linkerzijde van hem daar onder kon voegen) Hij bouwt snel even een huisje en lacht zijn buurman die er misschien wel 40 jaar over doet uit dat die man zo zit te worstelen. Maar zodra de slagregens en de wind komen, dan is deze man zijn geloof kwijt.

Een pure verdachtmaking van het eenvoudige geloof.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef: WIe Mijn woorden hoort en delzve doet zal ik vergelijken met een man die zijn huis bouwde op een rots.

Van harte mee oneens. Die andere bouwer dacht ook wel dat hij een bouwwerk had dat stand kon houden. In Israel lag namelijk overal zand. Ook over rotsachtige bodem lag zand. Het regende namelijk soms maanden niet. Dat klopt ook wel want daarna kwamen de slagregens. Het was dus lang droog geweest en alles lag onder het zand. De dwaze bouwer zag zand aan voor rots. Dit kunnen we uit het verband opmaken want de gelijkenis was om Zijn Woord te bekrachtigen. En Hij zei daarvoor: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft; De andere man was dus een voorzichtige bouwer. Die heeft er dus op gelet waar hij gebouwd heeft. En daarvoor heeft hij moeten graven, of zo je wil, zoeken.

Laten we toch gewoon Gods Woord aanhouden! En waarom moeten er altijd vraagtekens gezet worden bij wat predikanten zeggen?
Oke, mee eens, maar we blijven nu wat hangen in de metafoor. Dus nu even naar de uitwerking. Daarin zijn de twee bouwers ls volgt onder te verdelen:

De man die op de rots bouwt hoort Jezus woorden en handelt er naar. De man die op zand bouwt hoort Jezus woorden wel maar doet er niets mee. Hij bouwt niet op Hem maar op eigen inzicht. Alles buiten Jezus Christus om in zand, Jezus is de Rots. Wie op Hem bouwt, zijn woorden dus hoort en doet, hoeft niet te twijfelen of te graven en zoeken of hij op het goede fundament, de rots, bouwt. Hij bouwt op Christus. Hij zegt niet tegen mensen die op de rots bouwen: Ga weg, ik heb je nooit gekend. Hij zegt dat tegen mensen die niet naar zijn woorden handelden en dus niet op Hem bouwden. Doen mensen dat wel, dan hoef je niet tegen ze te zeggen: Nou, misschien is dat toch geen rots. Aan de vruchten herken je de boom en aan het huis het fundament. Daar mag je hen dus op toetsen, op de vruchten. Als die vruchten er zijn hoef je niet te zeggen: Kijk nou toch maar even of je wel echt aan de Wijnstok geent bent. (om er een ander voorbeeld bij te noemen). maar ging het me even om.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

En als we toch alle aspecten van 'bouw' willen uitmelken:
40 jaar bouwen aan een huis lijkt me nou ook niet zo zinvol.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:En als we toch alle aspecten van 'bouw' willen uitmelken:
Tenzij je voor het land Kanaän staat en zegt: maar dat kan helemaal niet.
Marnix

Bericht door Marnix »

refo schreef:En als we toch alle aspecten van 'bouw' willen uitmelken:
Dat doet de EO anders inmiddels wel ;) :roll:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:De wil van Mijn Vader. Wat is de wil van God de Vader?
"En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage." Dat is de rots. Die rots is enkel verborgen onder een laag zand wanneer deze niet gepreekt wordt. In de bijbel ligt de rots in het zicht, zonder zand er overheen. Jij zult waarschijnlijk wel moeten graven, omdat ik zo'n vermoeden heb dat je predikant de verborgen zaligmaker wel heel letterlijk neemt. Maar voor degenen die zich onder een compromisloos evangelie weten te vinden is de rots of het zand een keuze die ze moeten maken. Waar kiezen ze voor? Waar kies jij voor?
Ik denk dat je een foute toepassing maakt, Kaw. Dit zegt Christus ervoor:

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Er zijn dus mensen die denken dat ze -om in de beeldspraak te blijven- op de Rots gebouwd hebben, op Christus hun fundament gelegd hebben. Geen tekst in de Bijbel die dat duidelijker aangeeft dat er verschil is tussen schijn en zijn. En Christus gaat hier separeren door deze gelijkenis uit te spreken. Daarmee melk je absoluut geen gelijkenis uit, maar kom je tot de kern. Dan zijn er zelfs mensen die in Christus naam duivelen uitgeworpen hebben! Die geloofden echt wel dat ze dat in Christus naam deden hoor! Maar het was niet zo! Die dwaze bouwer dacht ook dat hij er goed aan had gedaan zijn huis zo te bouwen. Echt, mensen, neem het Woord toch ernstig. Ik hoef echt mijn gelijk niet te hebben. Maar de Bijbel is hier toch zo duidelijk en zo ernstig. Ziet toch af van elke grond die de steenrots niet is. Maar beproeft uw geloof of het uit Christus is. Hij is toch een almachtig God die je met een wenkje van Zijn alvermogen kan laten zien dat alles waar je op bouwde van de mens is. En 't is ook maar een wenkje van Hem om u te bouwen in die gezegende Steenrots.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:De wil van Mijn Vader. Wat is de wil van God de Vader?
Ik denk dat je een foute toepassing maakt, Kaw. Dit zegt Christus ervoor:

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Er zijn dus mensen die denken dat ze -om in de beeldspraak te blijven- op de Rots gebouwd hebben, op Christus hun fundament gelegd hebben. Geen tekst in de Bijbel die dat duidelijker aangeeft dat er verschil is tussen schijn en zijn. En Christus gaat hier separeren door deze gelijkenis uit te spreken. Daarmee melk je absoluut geen gelijkenis uit, maar kom je tot de kern. Dan zijn er zelfs mensen die in Christus naam duivelen uitgeworpen hebben! Die geloofden echt wel dat ze dat in Christus naam deden hoor! Maar het was niet zo! Die dwaze bouwer dacht ook dat hij er goed aan had gedaan zijn huis zo te bouwen. Echt, mensen, neem het Woord toch ernstig. Ik hoef echt mijn gelijk niet te hebben. Maar de Bijbel is hier toch zo duidelijk en zo ernstig. Ziet toch af van elke grond die de steenrots niet is. Maar beproeft uw geloof of het uit Christus is. Hij is toch een almachtig God die je met een wenkje van Zijn alvermogen kan laten zien dat alles waar je op bouwde van de mens is. En 't is ook maar een wenkje van Hem om u te bouwen in die gezegende Steenrots.
De mens die in Christus' naam duivelen uitwierp zat niet fout in de zin dat hij het niet in Christus' naam deed. Anders waren de duivelen niet uitgeworpen. Een mens heeft die macht niet.

De sleutel zit niet in schijn of zijn, maar in "maar die daar doet den wil Mijns Vaders". Daar komt het onderscheid naar boven. Sla eens acht op de woorden van Jezus die Hij daarvoor heeft gesproken. Wanneer jij acht slaat op die woorden en ze doet, dan ben je een boom die goede vruchten draagt. Indien jij Jezus enkel gebruikt als wasmachine en als toverstok, dan doe je niet de wil van de Vader. Dan is Jezus enkel priester voor je, maar niet Koning over je, want als Koning wil Hij dat je God lief heeft boven alles en je naaste liefheeft als jezelf. Dan is je geloof geen dood weten, maar een warme liefdespraktijk waar jij een jaloersmakend licht bent voor je omgeving.
Plaats reactie