Graven, maakt u er tijd voor vrij?

Christiaan

Graven, maakt u er tijd voor vrij?

Bericht door Christiaan »

2 Koningen 3 vers 16: En hij zeide: zo zegt de HEERE: maakt in dit dal vele grachten.

Zou het hierdoor komen dat vele christenen niet zo vol en opgewekt zijn?
Men heeft het vaak zo druk dat men niet meer graaft of heel weinig.
Graven, graven in Gods Woord. Graven, ons inspannen en tijd vrijmaken voor Gods Woord en gebed.

Velen hebben het erg druk en als ze vrije tijd hebben dan weten ze niet wat ze moeten, of ze hebben een overvloed aan hobbies.
Maar reserveren we ook tijd om te graven? Om Gods Woord te lezen en om te bidden.

De drie koningen hadden geen water meer en nu zei de profeet Elisa dat ze moesten graven, ze hadden waarschijnlijk geen scheppen ofzo iets. Ze moesten graven met wat ze hadden.
Speren misschien wel of met de handen.

God werkt door de middelen, niet omdat wij graven. Maar soms merk ik wel bij mensen dat ze heel erg weinig graven.

Is het de vermoeidheid of geen zin, of ja lekker overwerken, extra geld is toch mooi meegenomen. Als er wat tijd over is nou dan kan God die krijgen. Is dat u/jou instelling?

Zomaar, een stukje ter bezinning.
Doe er mee wat je goed dunkt. Heb het in iedergeval vanuit bewogenheid geschreven.
Graaf toch, reserveer tijd voor God, God wil het zegenen uit genade!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
refo

Bericht door refo »

Beter niet te veel graven. De omstanders krijgen er vaak zand van in hun schoenen. En dat prikt zo onder het wandelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
rj

Bericht door rj »

refo schreef:Beter niet te veel graven. De omstanders krijgen er vaak zand van in hun schoenen. En dat prikt zo onder het wandelen.
Je kunt ook beter graven op een stil plekje, waar je niet gestoord kan worden.
Rens

Bericht door Rens »

refo schreef:Beter niet te veel graven. De omstanders krijgen er vaak zand van in hun schoenen. En dat prikt zo onder het wandelen.
Men trekke dan hun schoenen uit, legen hen, en gaan zien wát hen nu prikt. Kan men nog eens tot verrassende conclusies komen......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
BJD

Bericht door BJD »

Christiaan, jij hebt vast de intrede dienst van Ds Joosse kort geleden gehoord....
Zie http://www.kerkomroep.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

rj schreef:
en zwijgen over wat je opgegraven hebt. 't Geeft zoveel onrust...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
helma

Bericht door helma »

Unionist schreef:
rj schreef:
en zwijgen over wat je opgegraven hebt. 't Geeft zoveel onrust...

Zand erover.....
Christiaan

Bericht door Christiaan »

BJD schreef:Christiaan, jij hebt vast de intrede dienst van Ds Joosse kort geleden gehoord....
Zie http://www.kerkomroep.nl
Nee hoor die heb ik niet gehoord.
Maar waar slaan jullie reacties op?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Bericht door Marnix »

niet op jou stukje denk ik.

Ik snap overigens de link tussen het Bijbelvers en de uitwerking niet zo. Ik ben het met de uitwerking op zich eens maar het Bijbelvers dat hierbij is aangehaald heeft hier volgens mij niks mee te maken. Je kan het hooguit als een menselijke geestelijke uitleg zien maar dan nog vind ik het wat vergezocht :)

maar goed, graven, zoeken etc. is soms wel goed ja.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
gravo

Bericht door gravo »

Wat een kostelijke posting. Graven maar! Zouden we dan toch in de hoofdstad moeten zijn?"

"...Aan de Amsterdááámse grááááchten...!!!

gravo (heeft niets met graven te maken)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je moet net zo lang graven totdat je je huis op de rots kunt bouwen zei een dominee eens.
Marco

Bericht door Marco »

Maar het gaat in deze tekst helemaal niet om het graven op zich. Het gaat erom dat men van tevoren actie - inderdaad kuilen of greppels graven, best wel zwaar werk - moest ondernemen terwijl er nog niets te zien was.
Uit dit graven sprak dus vooral het vertrouwen dat de HEER zou doen wat Hij door Elisa had beloofd. De vraag, "Graaf ik wel?" zou ik dan ook willen opvatten als: "Verwacht ik het wel van de HEER?"

En het antwoord: Niet genoeg. Ik ben nog veel te vaak bezig met andere dingen. Ik bid bijvoorbeeld dat Hij mij beschermt in het verkeer, maar dank er lang niet altijd voor dat Hij dat ook gedaan heeft. Waaruit maar blijkt dat mijn vertrouwen soms toch op geventileerde schijfremmen met ABS en een goeie kreukelzone (nog niet gebruikt) rust.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marco schreef:En het antwoord: Niet genoeg. Ik ben nog veel te vaak bezig met andere dingen. Ik bid bijvoorbeeld dat Hij mij beschermt in het verkeer, maar dank er lang niet altijd voor dat Hij dat ook gedaan heeft. Waaruit maar blijkt dat mijn vertrouwen soms toch op geventileerde schijfremmen met ABS en een goeie kreukelzone (nog niet gebruikt) rust.
Stelling: Iemand die zich niet wil inenten mag ook geen auto hebben die je verzekerd van een goede afloop zoals airbag, winterbanden (indien van toepassing), kreukelzone en ABS.
refo

Bericht door refo »

Kaw schreef:Je moet net zo lang graven totdat je je huis op de rots kunt bouwen zei een dominee eens.
WIe Mijn woorden hoort en delzve doet zal ik vergelijken met een man die zijn huis bouwde op een rots.
Geen aansporen tot graven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:
Kaw schreef:Je moet net zo lang graven totdat je je huis op de rots kunt bouwen zei een dominee eens.
WIe Mijn woorden hoort en delzve doet zal ik vergelijken met een man die zijn huis bouwde op een rots.
Geen aansporen tot graven.
Ik was het er ook niet mee eens ;)
Afdalen tot de hel om op te klimmen naar de hemel. Pure gnostiek.
Plaats reactie