Ander schreef:Ik denk ook dat het een voorbarige conclusie is. Toch heb ik de indruk dat het karakter van een predikant veel zegt. Ik heb héél veel preken van ds. Van Reenen gelezen, hij doet véél uitspraken die nu in de GerGem als heel links bestempeld zullen worden terwijl hij een gemoedelijke bevindelijke prediking laat zien, die je nu in de rechterflank ziet. En ds. Van Reenen is ruim in zijn aanbod, zeker, meer dan ds. Kersten, al kon hij er ook wat van

.
Je opmerking over ouderlingen met een bepaalde voorkeur is ook veelzeggend: iedereen heeft zo zijn voorkeur. Speelt dat bij verschillen/scheuringen geen rol? Niet de hoofdzaak maar denk aan 1953, 1980 en 2007? Wat ging en gaat het vaak over personen!!
Deze discussie is natuurlijk veel vaker gevoerd maar komt toch ook steeds weer terug. De uitspraak als zou ds. Kersten nu bij de linkerflank horen is niet juist natuurlijk. Toch begrijp ik de uitspraak wel. Wanneer je erg gemoedelijk en bevindelijk preekt ben je gauw erg rechts. Een wat minder bevindelijke prediking waarin meer alleen de Schrift en minder de bevinding wordt gepreekt wordt als links gezien. Toch was ds. Kersten met zijn diepe bevinding bijzonder rechts, zouden we nu zeggen...
Voor we in een links-rechts discussie komen:
Ik denk bij links-rechts niet aan termen als gemoedelijk of bevindelijk.
Dit vind ik globaal de uitgangspunten:
Rechts (je moet het toch een naampje geven):
-Prediking sterk gericht vanuit het welbehagen
-Sterke nadruk op de zondeval/doodstaat en krenking van Gods eer
-Afsnijdende prediking dat alles van de mens eraan moet
Links:
-Prediking sterk gericht op aanbod van genade
-Gericht op de mogelijkheid van bekering
-Sterke benadrukking van de barmhartigheid van God
-Meer geneigd de zondeval als feit te beschouwen die niet meer ongedaan kan worden gemaakt.
Daarom bevreemd mij de opmerking van AQ
En een ieder heeft uiteraard zijn eigen gevoel ergens bij.
Maar buiten het feit dat er wel gunnende ds. zijn bij de GGiN vind ik eigenlijk geen van allen gemoedelijk-bevindelijk. M.i. heeft de noodzaak van het in Christuis geborgen zijn prioriteit 1.