100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten
Ds R Kok beriep zich graag op oude Saambinders waarin ds Kersten publiekelijk had geschreven en waarin hij (ds Kok) zijn mening bevestigd zag. Ds Kersten heeft in de loop der jaren wel een ontwikkeling meegemaakt naar meer richting Steenbloks zienswijze.
Ieder kan ds Kersten voor z'n theologische karretje spannen. Of zoals ds Steenblok op 11 januari 1950 zei: Oudvaders zeggen hier dit en daar dat.
Ieder kan ds Kersten voor z'n theologische karretje spannen. Of zoals ds Steenblok op 11 januari 1950 zei: Oudvaders zeggen hier dit en daar dat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Keurig verwoord, Erasmiaan!!Erasmiaan schreef:Je moet er wel voor betalen, maar hier vind je het artikel: Dr. Van den Belt, 'Velen leven ver onder de maat'Toeschouwer schreef:Het gaat er in dezen overigens niet om wat ik zelf voorsta, laat dat helder zijn. Maar inderdaad bij ds. Kersten lees ik het zoals Tiberius het uitlegt en zoals het ook wel bij ds. Kievit naar voren kwam, zoals pas door ds. Van den Belt interessant belicht in een artikel in het RD.
Erasmiaan waar kan ik het artikel van Van den Belt vinden en dat stemt overeen met de twee genoemde predikanten?
Overigens, Anti-quoq, ik ben het graag met je eens dat vele dominee's in de GerGem, zowel links als rechts, in de lijn van ds. Kersten staan. Een onvoorwaardelijk aanbod, maar ook benadrukt de doodsstaat van de mens. En die beiden moeten evenwichtig gebracht worden. Helaas merk ik links weleens dat de doodstaat "ondersneeuwt". En helaas merk ik rechts weleens, dat het aanbod niet onvoorwaardelijk is. Maar voor een onvoorwaardelijk aanbod als waar Kaw voor pleit, in dat andere topic, daar ben ik vuurbang voor. Al concluderend naar de eeuwigheid. Ik denk dat door dit gevaar men wel eens geneigd is in de prediking te veel de andere kant te benadrukken.
Voor RD-cardhouders is het gratis hoor.Erasmiaan schreef:Je moet er wel voor betalen, maar hier vind je het artikel: Dr. Van den Belt, 'Velen leven ver onder de maat'Toeschouwer schreef:Het gaat er in dezen overigens niet om wat ik zelf voorsta, laat dat helder zijn. Maar inderdaad bij ds. Kersten lees ik het zoals Tiberius het uitlegt en zoals het ook wel bij ds. Kievit naar voren kwam, zoals pas door ds. Van den Belt interessant belicht in een artikel in het RD.
Erasmiaan waar kan ik het artikel van Van den Belt vinden en dat stemt overeen met de twee genoemde predikanten?
Overigens kan ik iedereen de preken van ds. L. Kievit aanbevelen. Ze zijn te vinden op http://www.verbidiviniminister.nl/
Zéér de moeite waard!
Zijn er ook preken online bekend van zijn vader, ds. I. Kievit, waar het in het artikel ook over gaat?Hendrikus schreef:Voor RD-cardhouders is het gratis hoor.Erasmiaan schreef:Je moet er wel voor betalen, maar hier vind je het artikel: Dr. Van den Belt, 'Velen leven ver onder de maat'Toeschouwer schreef:Het gaat er in dezen overigens niet om wat ik zelf voorsta, laat dat helder zijn. Maar inderdaad bij ds. Kersten lees ik het zoals Tiberius het uitlegt en zoals het ook wel bij ds. Kievit naar voren kwam, zoals pas door ds. Van den Belt interessant belicht in een artikel in het RD.
Overigens kan ik iedereen de preken van ds. L. Kievit aanbevelen. Ze zijn te vinden op http://www.verbidiviniminister.nl/
Zéér de moeite waard!
Om het plat te zeggen: Dit raakt echt kant nog wal.Anti-quoq schreef:Klaas-Jan,Klaas-Jan schreef:Leg dat dikgedrukte nog eens uit? Ik wil niet polariseren, maar zit zelf aan de uiterste rechterflank van de GG -zoals jij het noemt-, en ik ben er van overtuigd onze leer aardig overeenkomt met dat van Ds. Kersten. Hij was een mens, dus heeft ook verkeerde dingen gedaan, maar ik ben er stellig van overtuigd dat eerder de linkerkant van Ds. Kersten afwijkt. Het is niet voor niets dat Van der Zwaag en Bart steeds proberen aan te tonen dat Ds. Kersten niet consistent is, evenals Ds. Moerkerken. Nogmaals, ik ben benieuwd naar je argumentatie.Anti-quoq schreef:Heb je weleens echt kennis genomen van de werken van ds. Kersten? Dan zul je bemerken dat die voluit preekte zoals ik boven heb aangegeven. Er zijn een aantal predikanten die nu niet meer preken zoals ds. Kersten dat voorstond. (Die vind je aan de uiterst rechterflank.) Maar kritiek op de lijn-Kersten moet leiden tot de vraag of je wel past binnen de GG? Of je niet van haar vraagt wat zij nooit is geweest?
Hoe ds. Kersten preekte, vind je uitmuntend beschreven in de levensbeschrijving door ds. Golverdingen en in zijn laatste boek Om het behoud van een kerk.
Inderdaad, op het punt van de vierschaarbeleving maak ik een uitzondering, maar als het gaat om het aanbod van genade en de uitgestrektheid van het heil in Christus en de verkondiging daarvan, is ds. Kersten evenwichtig.
Bovendien zou ik ds. Moerkerken en ds. Kersten niet op één lijn willen plaatsen.
Van der Zwaag benadrukt enkele malen dat hij zou wensen dat de predikanten, bij wie hij afwijkingen constateert, zouden gaan preken zoals ds. Kersten dat deed.
Lees het boekje van Boston dat hij aan het einde van zijn leven nog uitgaf. Zie nogmaals: Om het behoud van een kerk, door ds. Golverdingen)
Hoe verklaar jij dat in bijna alle GGiN-ten Ds. Kersten met kop en schouders als meest gelezen preek te boek staat? (In Gouda 20% van alle vrije stoffen van Ds. Kersten) terwijl in veel GG kerken deze predikant weinig meer gelezen word!
Juist deze preken zijn zo evenwichtig, bevindelijk en diepgaand!
En ze stralen zo'n andere sfeer uit als de prediking heden ten dage.
Bij juist deze preken groeien de GGiN-ters op!
En nog wat: Leg eens eerlijk de lat van Ds. Kerstens leer en leven naast veel GG kerken. Zou Ds. Kersten niet fel van leer getrokken hebben als hij het erval zou zien van leer (en niet te vergeten leven!)
Nee, ik zou wel eens willen weten hoe de reactie zou zijn als Ds. Kersten in deze tijd zijn scherpe en afsnijdende preken zou houden!
Niet alleen anderen, maar ook mij. Dat is al concluderend naar de eeuwigheid. Want: waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft. Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.Erasmiaan schreef:Je moet er wel voor betalen, maar hier vind je het artikel: Dr. Van den Belt, 'Velen leven ver onder de maat'Toeschouwer schreef:Het gaat er in dezen overigens niet om wat ik zelf voorsta, laat dat helder zijn. Maar inderdaad bij ds. Kersten lees ik het zoals Tiberius het uitlegt en zoals het ook wel bij ds. Kievit naar voren kwam, zoals pas door ds. Van den Belt interessant belicht in een artikel in het RD.
Overigens, Anti-quoq, ik ben het graag met je eens dat vele dominee's in de GerGem, zowel links als rechts, in de lijn van ds. Kersten staan. Een onvoorwaardelijk aanbod, maar ook benadrukt de doodsstaat van de mens. En die beiden moeten evenwichtig gebracht worden. Helaas merk ik links weleens dat de doodstaat "ondersneeuwt". En helaas merk ik rechts weleens, dat het aanbod niet onvoorwaardelijk is. Maar voor een onvoorwaardelijk aanbod als waar Kaw voor pleit, in dat andere topic, daar ben ik vuurbang voor. Al concluderend naar de eeuwigheid. Ik denk dat door dit gevaar men wel eens geneigd is in de prediking te veel de andere kant te benadrukken.
Waar je dan naar toe gaat werken is definiëren wat de Geest dan doet of volgens ons moet doen voordat je een vast vertrouwen mág hebben volgens de gevestigde leer. Maar dan is het eigenlijk geen geloof meer, maar aanschouwen. Maar dat is nu net wat in dit leven niet haalbaar is.
Het geloof van de reformatie is eenvoudig voor waar houden wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Nogmaals: Het geloof van de reformatie is eenvoudig voor waar houden wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Tegelijk is dat een vast vertrouwen (inderdaad door de Geest gewerkt, maar Die werkt als de wind: ongemerkt) dat al die weldaden waar zijn. Niet alleen voor anderen maar ook mij.
Wil je dan tussendoor 'de doodstaat' ook horen omdat dat zo vertrouwd klinkt en zo degelijk en omdat dat zo hoort, mijnentwege prima. Maar wat voegt dat nog extra toe aan het evangelie? De bedoeling van de prediking, die de Geest als voertuig gebruikt is dat de mens zijn zonde belijdt en tot Christus gaat. Wat doet die doodstaat daar dan nog tussen? Die verknoeit dan alles weer. 't Is alles wel waar, maar ook weer niet. Miischien, voor jou. Als het aanbod niet onvoorwaardelijk is, wat stelt het dan voor? Dan worden niet de doden levend, maar de vromen.
--------------
De lat van Ds Kersten is totaal onbelangrijk. De beste man is al een halve eeuw weg. We leven in een totaal andere tijd waarin we alleen het Woord vast moeten houden als richtlijn.Oude Paden schreef: En nog wat: Leg eens eerlijk de lat van Ds. Kerstens leer en leven naast veel GG kerken. Zou Ds. Kersten niet fel van leer getrokken hebben als hij het erval zou zien van leer (en niet te vergeten leven!)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ds Kersten zat er op veel punten (hoe goed bedoeld ook) naast. In plaats van een vereniging had hij beter een reformatie kunnen doorvoeren. Want je zie wat er van komt: De lat van ds Kersten is de maat. En daar kunnen we best mee uit de voeten. Die kennen we.Gian schreef:De lat van Ds Kersten is totaal onbelangrijk. De beste man is al een halve eeuw weg. We leven in een totaal andere tijd waarin we alleen het Woord vast moeten houden als richtlijn.Oude Paden schreef: En nog wat: Leg eens eerlijk de lat van Ds. Kerstens leer en leven naast veel GG kerken. Zou Ds. Kersten niet fel van leer getrokken hebben als hij het erval zou zien van leer (en niet te vergeten leven!)
Wij hebben God op het hoogst misdaan. Ja wij en onze vaad'ren tevens. Onze vaderen? Nee, die niet natuurlijk. En zo verzanden we in de woestijnen van twee verbonden en aanod.
--------------
Beste Gian en Refo,
Deze eruitgehaalde zin moet je even in verband lezen.
Ik heb het nl. over de opmerking van Antiquoq als zou Ds. Kersten in de lijn van de linkse GG predikanten preken/denken. Ik vind dat werkelijk de plank totaal misslaan.
Ik leg jullie de Kersten lat niet op.
Zo is deze opmerking totaal niet bedoeld. Dat blijkt toch wel duidelijk uit het hele stukje!
PS: Ik vind dat overigens erg veel gebeuren. Dat er een zin uitgepikt word en daarop word gereageerd. Dan ben je heel gauw van het uiteindelijke doel van de posting weg.
Deze eruitgehaalde zin moet je even in verband lezen.
Ik heb het nl. over de opmerking van Antiquoq als zou Ds. Kersten in de lijn van de linkse GG predikanten preken/denken. Ik vind dat werkelijk de plank totaal misslaan.
Ik leg jullie de Kersten lat niet op.
Zo is deze opmerking totaal niet bedoeld. Dat blijkt toch wel duidelijk uit het hele stukje!
PS: Ik vind dat overigens erg veel gebeuren. Dat er een zin uitgepikt word en daarop word gereageerd. Dan ben je heel gauw van het uiteindelijke doel van de posting weg.
Tussen aanschouwen en conclusie-geloof zit nog wat. Aanschouwen kan nooit in dit leven. Hier is het leven door het geloof. Maar met dat geloof worden wel zaken geleerd. Ook vaak wordt de tekst die Christus tot Thomas spreekt aangehaald. Zalig die niet zien en nochtans geloven. Dit slaat enkel op het feit dat Christus van zijn discipelen gaat scheiden en dat ze hem niet meer in het vlees kunnen zien. Zalig die hem niet in het vlees maar in de Geest, door het geloof hebben gezien! Dat heeft niets met aanschouwen te maken.refo schreef:Niet alleen anderen, maar ook mij. Dat is al concluderend naar de eeuwigheid. Want: waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft. Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.Erasmiaan schreef:Je moet er wel voor betalen, maar hier vind je het artikel: Dr. Van den Belt, 'Velen leven ver onder de maat'Toeschouwer schreef:Het gaat er in dezen overigens niet om wat ik zelf voorsta, laat dat helder zijn. Maar inderdaad bij ds. Kersten lees ik het zoals Tiberius het uitlegt en zoals het ook wel bij ds. Kievit naar voren kwam, zoals pas door ds. Van den Belt interessant belicht in een artikel in het RD.
Waar je dan naar toe gaat werken is definiëren wat de Geest dan doet of volgens ons moet doen voordat je een vast vertrouwen mág hebben volgens de gevestigde leer. Maar dan is het eigenlijk geen geloof meer, maar aanschouwen. Maar dat is nu net wat in dit leven niet haalbaar is.
Het geloof van de reformatie is eenvoudig voor waar houden wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Nogmaals: Het geloof van de reformatie is eenvoudig voor waar houden wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Tegelijk is dat een vast vertrouwen (inderdaad door de Geest gewerkt, maar Die werkt als de wind: ongemerkt) dat al die weldaden waar zijn. Niet alleen voor anderen maar ook mij.
Wil je dan tussendoor 'de doodstaat' ook horen omdat dat zo vertrouwd klinkt en zo degelijk en omdat dat zo hoort, mijnentwege prima. Maar wat voegt dat nog extra toe aan het evangelie? De bedoeling van de prediking, die de Geest als voertuig gebruikt is dat de mens zijn zonde belijdt en tot Christus gaat. Wat doet die doodstaat daar dan nog tussen? Die verknoeit dan alles weer. 't Is alles wel waar, maar ook weer niet. Miischien, voor jou. Als het aanbod niet onvoorwaardelijk is, wat stelt het dan voor? Dan worden niet de doden levend, maar de vromen.
Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. Dus niet alleen Woord, maar toegepast door de Geest.
Enerzijds ben ik blij om te horen dat er zoveel Kersten wordt gelezen in de GGiN. Ik ben alleen bang voor het volgende:Oude Paden schreef:Om het plat te zeggen: Dit raakt echt kant nog wal.
Hoe verklaar jij dat in bijna alle GGiN-ten Ds. Kersten met kop en schouders als meest gelezen preek te boek staat? (In Gouda 20% van alle vrije stoffen van Ds. Kersten) terwijl in veel GG kerken deze predikant weinig meer gelezen word!
En nog wat: Leg eens eerlijk de lat van Ds. Kerstens leer en leven naast veel GG kerken. Zou Ds. Kersten niet fel van leer getrokken hebben als hij het erval zou zien van leer (en niet te vergeten leven!)
Nee, ik zou wel eens willen weten hoe de reactie zou zijn als Ds. Kersten in deze tijd zijn scherpe en afsnijdende preken zou houden!
- men leest het om de klank. (Want natuurlijk gebruiken de meeste GG-predikanten modernere taal; en dat is maar goed ook.)
- verstaat men ook ten diepste wat men leest?
- ik ben het met je eens dat ds. Kersten nu vooral veel aan te merken zou hebben op het leven.
In mijn postings waarin ik aangeef dat vooral de midden en linkerflank van de GG in feite de lijn-Kersten volgt, bedoel ik uiteraard de grondlijnen van zijn prediking, waarin voor gemoedelijkheid (zoals nu in de rechtflank) geen plaats was, waarin alles buiten Christus als grond werd weggeslagen, waarin heen gewezen werd naar Zijn borgwerk en ook de nodiging uitging.
Twee vreemde conclusies m.i. want aan de ene kant:Anti-quoq schreef:Enerzijds ben ik blij om te horen dat er zoveel Kersten wordt gelezen in de GGiN. Ik ben alleen bang voor het volgende:Oude Paden schreef:Om het plat te zeggen: Dit raakt echt kant nog wal.
- men leest het om de klank. (Want natuurlijk gebruiken de meeste GG-predikanten modernere taal; en dat is maar goed ook.)
- verstaat men ook ten diepste wat men leest?
- ik ben het met je eens dat ds. Kersten nu vooral veel aan te merken zou hebben op het leven.
In mijn postings waarin ik aangeef dat vooral de midden en linkerflank van de GG in feite de lijn-Kersten volgt, bedoel ik uiteraard de grondlijnen van zijn prediking, waarin voor gemoedelijkheid (zoals nu in de rechtflank) geen plaats was, waarin alles buiten Christus als grond werd weggeslagen, waarin heen gewezen werd naar Zijn borgwerk en ook de nodiging uitging.
Is de grondlijn van de linkerflank:
1. Nadruk op Gods eeuwig welbehagen?
2. Sterk ontdekkende prediking waar alles van de mens word afgesneden?
Want dat is m.i. toch echt de grondtoon van Ds. Kerstens prediking.
Aan de andere kant:
Was Ds. Kersten ruim , maar vooral vaak onvoorwaardelijk nodigend in zijn preken?? Als je al zijn preken hoort (en ik heb ze inmiddels denk ik allen gehoord) is hij zelden ruim, maar veelmeer ernstig en waarschuwend voor valse gronden. Wel maant hij de hoorder zich te onderzoeken en gehoor te geven aan de oproep tot bekering, maar van een onvoorwaardelijk aanbod hoor ik weinig.
Wel ben ik het met je eens dat hij de hoorders geen rust gaf buiten Christus.
Interessante discussie!
Er zijn gemeenten binnen de GGiN die wél ds. Kersten lezen en niet dominee van Reenen. Dominee Kersten is wat dogmatisch en rechtlijnig, dominee van Reenen wat gemoedelijker, wat gunnender en wat 'evangelischer'. Vergelijk hun beider catechismusverklaringen. Het is bekend dat er in hun tijd al verschil was tussen beide predikanten en dat ze het niet altijd met elkaar eens waren. Toen kon dat nog...
Nu zie je dat onderscheid nog wel: vergelijk bijv. de catechismusverklaringen van ds. Mallan en ds. Verhoeks. Hetzelfde onderscheid.
De dogmatische Kersten werd opgevolgd door de evenzeer zo dogmatische ds. Steenblok. Daartegenover heb je de wat gemoedelijkere predikanten.
In de tijd van ds. Kersten/ds. van Reenen was dus dogmatisch rechts, gemoedelijk links.
Nu lijkt het, de reacties overziend, andersom. Interessant!
Er zijn gemeenten binnen de GGiN die wél ds. Kersten lezen en niet dominee van Reenen. Dominee Kersten is wat dogmatisch en rechtlijnig, dominee van Reenen wat gemoedelijker, wat gunnender en wat 'evangelischer'. Vergelijk hun beider catechismusverklaringen. Het is bekend dat er in hun tijd al verschil was tussen beide predikanten en dat ze het niet altijd met elkaar eens waren. Toen kon dat nog...
Nu zie je dat onderscheid nog wel: vergelijk bijv. de catechismusverklaringen van ds. Mallan en ds. Verhoeks. Hetzelfde onderscheid.
De dogmatische Kersten werd opgevolgd door de evenzeer zo dogmatische ds. Steenblok. Daartegenover heb je de wat gemoedelijkere predikanten.
In de tijd van ds. Kersten/ds. van Reenen was dus dogmatisch rechts, gemoedelijk links.
Ander schreef:Interessante discussie!
Toch denk ik dat dit een wat voorbarige conclusie is.
Ds. Steenblok was in zijn preken ook gemoedelijker als bijv. Kersten. Ds. Verhoeks was een gunnende man! Maar wat kan hij soms scherp en afsnijdend zijn! En Ds. van Reenen, die minder dogmatisch was aangelegd, hoe scherp kan hij soms zijn! En bewijs maar eens dat hij een ruime prediking bracht! Misschien kun je enkele zinnen uit zijn preken halen die ruim lijken. Zo kun je wel doorgaan. Maar let vooral op de grondslagen en uitgangspunten van de prediking. Het gaat er niet om hoe iemand het brengt n.a.v. zijn karakter, maar wat hij preekt!
We moeten ook in het oog houden dat ieder zijn eigen karakter heeft gehad. En dat ook ouderlingen die nu lezen een voorkeur hebben kwa persoon, en die dus meer zullen lezen.
Maar m.i. heeft dit niets te maken met de ruimheid!
Ik verwonderde me alleen over de opmerking van Anti qock over Ds. Kersten als zijnde horend in de linkerflank! Die heb ik nog nooit gehoord.