Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

elbert
Berichten: 1350
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Kaw schreef:Dat zou een onderdeel moeten zijn in de prediking, maar is dat een vast onderdeel in het welgemeende aanbod van genade?
Je hebt gelijk, ik had ook de overblijvende groep hoorders op het oog i.v.m. de volledigheid. Je zou in dit topic bijna vergeten dat er ook nog bekeerden zijn. ;)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gravo,

Ze is 24 jaar lang gebrainwashed met allemaal redenen waaraan ze moet voldoen om geschikt te zijn voor het verlossingswerk. Ze mist dat bij haarzelf. Verstandelijk weet ze nu dat het anders ligt, maar het is het verleden dat om de hoek komt kijken wanneer ze het evangelie hoort. Ze heeft geleerd om een voorwaardeloos evangelie te wantrouwen. Het kost tijd om ook het hart te overtuigen dat dit de waarheid is. Maar gelukkig horen we het evangelie stelselmatig en het kan zomaar de komende zondag zijn dat God haar hart open zet voor de waarheid en dat ze haar ongeloof mag overwinnen en de last van haar verleden aan Jezus mag geven.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

elbert schreef:
Kaw schreef:Dat zou een onderdeel moeten zijn in de prediking, maar is dat een vast onderdeel in het welgemeende aanbod van genade?
Je hebt gelijk, ik had ook de overblijvende groep hoorders op het oog i.v.m. de volledigheid. Je zou in dit topic bijna vergeten dat er ook nog bekeerden zijn. ;)
Wat dat betreft lijkt het zo wel op een preek ;)
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Kaw, ik denk dat je toch zaken bij elkaar geredeneerd wil hebben die niet bij elkaar te redeneren zijn.
Het is voluit Bijbels om te spreken over de doodsstaat van de mens en het is voluit Bijbels om te spreken over het welmenende aanbod der genade.
Het is Gods eis dat we geloven moeten wat ons aangeboden wordt en in de staat der rechtheid hebben we dat ook gekund.
Maar we zijn zelf van God afgevallen en we vernieuwen zelf, dagelijks, door onze zonden, de keuze tegen God.
Door onze daden roepen we het van nature uit : “aan de kennis Uwer wegen hebben we geen lust”
En toch het aanbod , welmenend en hartelijk.
Zo moest ook Ezechiël preken tegen dorre doods beenderen die van zich zelf het aanbod niet konden aannemen, maar waar Gods Geest in dat aanbod het leven in hun beenderen blies !
Hierin zie je ook de inwendige roeping
Een iegelijk die dat aanbod aanneemt zal betuigen dat het Gods Geest was die de wil vernieuwde , en dat die Geest voeten gaf om te komen en handen om aan te nemen.

Zoals ik proef , leg jij toch nog geschiktheden in de mens , en die zijn er absoluut niet, terwijl de verantwoordelijkheid wel voor 100% blijft staan.

Dat we dit niet begrijpen is zo vreemd niet want ook dat is Bijbels.
De leer van een gewillige gekruiste Zaligmaker voor een onwillig volk is voor de Joden een ergernis en voor de Grieken een dwaasheid.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Kaw schreef:Gravo,

Ze is 24 jaar lang gebrainwashed met allemaal redenen waaraan ze moet voldoen om geschikt te zijn voor het verlossingswerk. Ze mist dat bij haarzelf. Verstandelijk weet ze nu dat het anders ligt, maar het is het verleden dat om de hoek komt kijken wanneer ze het evangelie hoort. Ze heeft geleerd om een voorwaardeloos evangelie te wantrouwen. Het kost tijd om ook het hart te overtuigen dat dit de waarheid is. Maar gelukkig horen we het evangelie stelselmatig en het kan zomaar de komende zondag zijn dat God haar hart open zet voor de waarheid en dat ze haar ongeloof mag overwinnen en de last van haar verleden aan Jezus mag geven.
Eén blik, Kaw, één blik op het bleke gezicht van onze gekruisigde Heer. Dan is de zaak beklonken.

"volg Mij" vraagt Hij. "Ja Heer" zeg ik. Vanaf dan is alles nieuw.

gravo
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

geledu schreef:Kaw, ik denk dat je toch zaken bij elkaar geredeneerd wil hebben die niet bij elkaar te redeneren zijn.
Het is voluit Bijbels om te spreken over de doodsstaat van de mens en het is voluit Bijbels om te spreken over het welmenende aanbod der genade.
Het is Gods eis dat we geloven moeten wat ons aangeboden wordt en in de staat der rechtheid hebben we dat ook gekund.
Maar we zijn zelf van God afgevallen en we vernieuwen zelf, dagelijks, door onze zonden, de keuze tegen God.
Door onze daden roepen we het van nature uit : “aan de kennis Uwer wegen hebben we geen lust”
En toch het aanbod , welmenend en hartelijk.
Zo moest ook Ezechiël preken tegen dorre doods beenderen die van zich zelf het aanbod niet konden aannemen, maar waar Gods Geest in dat aanbod het leven in hun beenderen blies !
Hierin zie je ook de inwendige roeping
Een iegelijk die dat aanbod aanneemt zal betuigen dat het Gods Geest was die de wil vernieuwde , en dat die Geest voeten gaf om te komen en handen om aan te nemen.

Zoals ik proef , leg jij toch nog geschiktheden in de mens , en die zijn er absoluut niet, terwijl de verantwoordelijkheid wel voor 100% blijft staan.

Dat we dit niet begrijpen is zo vreemd niet want ook dat is Bijbels.
De leer van een gewillige gekruiste zaligmaker voor een onwillig volk is voor de Joden een ergernis en voor de Grieken een dwaasheid.
Kwamen de dorre doodsbeenderen tot leven of niet? Moet je dan nog tot de levend gemaakten zeggen dat ze dood zijn? Dat is in feite wat er gebeurd wanneer je tot iemand die het evangelie geloofd zegt dat hij het niet geloofd en dat er nog een innerlijke roeping moet komen.

(Moet je zelfs dat wel zeggen tegen de dorre doodsbeenderen? Die luisteren toch niet. Ze gebruiken het op zijn hoogst om lekker dood te kunnen blijven.)

Maar ik begrijp je wel hoor. Er kan wel een evangelie zijn die welmenend wordt aangeboden, maar we zijn van nature geen luisteraar dus gaan we zonder God zelfs onder een welmenende aanbod zonder voorwaarden verloren. Maar gelukkig blaast God leven in de beenderen waar het evangelie zonder voorwaarden wordt aangeboden.

Maar is het evangelie wel welmenend wanneer je niet geloofd dat het evangelie het totaalpakket is om tot bekering te komen? Inclussief de noodzakelijke toepassing door de Heilige Geest en zoals je wilt een innerlijke roeping?
Je zult zeggen: maar dat bedoel ik niet! Natuurlijk geloof ik dat het evangelie voldoende is om een mens tot bekering te brengen! Waarom begint iedereen dan te steigeren wanneer ik zeg dat men dan niet moet beginnen dat je het evangelie niet kunt aannemen? Dat kan wel namelijk. In dat totaalpakket evangelie heeft God ook voor de aannamekracht gezorgt. Er zijn geen drie stromingen. 1. Eén die door wederbarende genade kracht krijgt tot het aannemen van het evangelie. 2. Één die wel wil, maar niet de kracht ontvangt om het evangelie aan te nemen. 3. Één die het evangelie afwijst.
Stroom 2 bestaat niet. Het is 1 of 3.
Laatst gewijzigd door Kaw op 12 okt 2007, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

gravo schreef:
Kaw schreef:Gravo,

Ze is 24 jaar lang gebrainwashed met allemaal redenen waaraan ze moet voldoen om geschikt te zijn voor het verlossingswerk. Ze mist dat bij haarzelf. Verstandelijk weet ze nu dat het anders ligt, maar het is het verleden dat om de hoek komt kijken wanneer ze het evangelie hoort. Ze heeft geleerd om een voorwaardeloos evangelie te wantrouwen. Het kost tijd om ook het hart te overtuigen dat dit de waarheid is. Maar gelukkig horen we het evangelie stelselmatig en het kan zomaar de komende zondag zijn dat God haar hart open zet voor de waarheid en dat ze haar ongeloof mag overwinnen en de last van haar verleden aan Jezus mag geven.
Eén blik, Kaw, één blik op het bleke gezicht van onze gekruisigde Heer. Dan is de zaak beklonken.

"volg Mij" vraagt Hij. "Ja Heer" zeg ik. Vanaf dan is alles nieuw.

gravo
Die blik moet wel met geloof gepaard gaan. Zonder geloof is Jezus niet zichtbaar als de koperen slang.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Kaw schreef:
gravo schreef:
Kaw schreef:Gravo,

Ze is 24 jaar lang gebrainwashed met allemaal redenen waaraan ze moet voldoen om geschikt te zijn voor het verlossingswerk. Ze mist dat bij haarzelf. Verstandelijk weet ze nu dat het anders ligt, maar het is het verleden dat om de hoek komt kijken wanneer ze het evangelie hoort. Ze heeft geleerd om een voorwaardeloos evangelie te wantrouwen. Het kost tijd om ook het hart te overtuigen dat dit de waarheid is. Maar gelukkig horen we het evangelie stelselmatig en het kan zomaar de komende zondag zijn dat God haar hart open zet voor de waarheid en dat ze haar ongeloof mag overwinnen en de last van haar verleden aan Jezus mag geven.
Eén blik, Kaw, één blik op het bleke gezicht van onze gekruisigde Heer. Dan is de zaak beklonken.

"volg Mij" vraagt Hij. "Ja Heer" zeg ik. Vanaf dan is alles nieuw.

gravo
Die blik moet wel met geloof gepaard gaan. Zonder geloof is Jezus niet zichtbaar als de koperen slang.
Niet Bijbels! Leg me eens uit, wat er concreet gebeurde wanneer er in de Bijbel over de zendingsactiviteiten van de apostelen gesproken wordt en er staat, dat de apostel met vele woorden iets betuigd. Dat hij aandringt, argumenteert, in gesprek gaat. dat hij vanuit het OT op de komst van de Messias wijst. Dat hij getrouw aan het Woord van de Heer mensen dwingt in te komen, hen tot nadenken aanzet. Dat werd allemaal gedaan vanuit het geloof in de waarheid en de kracht van het Evangelie! Mensen kunnen door de prediking overtuigd worden. Het is al te gemakkelijk om af te geven op al die evangelische praatjes en te vergeten op welke manier het Evangelie in het Romeinse Rijk aan kracht en betekenis won. We hebben voorwaar geen klein Evangelie.

Wat mij betreft mogen mensen direkt en aanhoudend op de noodzaak van geloof gewezen worden. Daar gaat het om, dat mensen zich overgeven.

Ik heb maar in gedachten al die mensen die zich verdrongen om Jezus om genezing te ontvangen. Zij deinsden er niet voor terug om allerlei serieuze Schriftgeleerden weg te duwen, hun verontwaardiging te negeren en zich rechtsreeks tot Jezus te wenden. Verboden natuurlijk! Helemaal fout. Maar Jezus keert zich om: "er is kracht van Mij uitgegaan".

Kijk, daar heb je de werkelijke betekenis van Jezus. Ongevraagd, onvoorbereid, buiten het boekje van de religieuze leiders tot Jezus gegaan en toch...genade ontvangen.

gravo
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Kaw schreef:
Zonderling schreef: Maar: Inderdaad heb je voorgehouden dat een mens het wel kan omdat er anders geen aanbod is.

Ik beschouw dat als een ernstige dwaling. Het aanbod komt tot allen, maar dit gaat niet bij allen gepaard met het verlenen van kracht om te kunnen. Het aanbod is algemeen, maar de genade is niet algemeen.
Het evangelie maakt duidelijk wie het evangelie omhelst en wie het verwerpt. Niet dat men het evangelie niet kan aannemen en dat God sommige verkiest om die kracht wel te geven. Dan ga je er van uit dat iedereen wel wil...
De zoveelste insinuatie van jouw kant in deze discussie. De mens wil níet en in het aanbod wordt ons gezegd dat Christus gewillig is (niet de mens).

Het aanbod (de uitwendige roeping) is algemeen, de inwendige roeping is niet algemeen, en daarom is ook het kúnnen niet algemeen, want het kunnen (en willen) wordt in de inwendige roeping gegeven. Maar dat doet NIETS af aan het algemene en welmenende aanbod.
Iedereen die het wil omhelzen kan het omhelzen door de kracht van God. Daarom kan er gezegt worden dat het evangelie aangenomen kan worden.
God geeft zowel het willen als het kunnen. Het staat niet in de wil van de mens om zalig te worden of niet-zalig te worden.
Maar wanneer je zegt dat de doodsstaat ons voorschrijft dat we het aanbod niet kunnen aannemen? Dan staat dat toch niet los van elkaar?
Zo heb ik mij niet uitgedrukt. De doodstaat schrijft ons niets voor, maar is een realiteit. Dat laat onverlet dat het aanbod tot ons komt, tot allen én welmenend.

Ten slotte: Je zei nog dat de Erkines niet leren dat de mens niet kan. Dan vraag ik mij af welke Erskines jij gelezen hebt, kennelijk niet dezelfde als ik.

Zonderling
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in pre

Bericht door Zonderling »

elbert schreef:Ik zou het zo formuleren:
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek een zoekende de vrijmoedigheid niet gegeven worden om de roep zoals die in het Evangelie op hem wordt gedaan, om wat voor reden dan ook, naast zich neer te leggen.

Of zoals mijn predikant het wel eens zegt in een preek: u hebt het recht niet om dit Woord naast u neer te leggen.
Ik zou het liever zo formuleren:
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek NIEMAND vrijmoedigheid worden gegeven om de roep en het aanbod zoals die in het Evangelie wordt gedaan, naast zich neer te leggen.

Zonderling
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Kaw schreef: Ten slotte: Je zei nog dat de Erkines niet leren dat de mens niet kan. Dan vraag ik mij af welke Erskines jij gelezen hebt, kennelijk niet dezelfde als ik.

Zonderling
Is 1 van deze Erskines degene die ik gelezen heb?

Ik heb dit vandaag even vlug gevolgd, en het spijt me, maar ik kan het niet helpen hier enigzins te glimlachen.

Broeder Zonderling, broeder Kaw, jullie geloven beiden in een algemeen, welmenend aanbod van genade aan alle hoorders, niet?

Broeder Zonderling, broeder Kaw, jullie zeggen allebei dingen die waar zijn. En jullie lopen allebei om het probleem van het aanbod heen.

Nu blijkt uit deze discussie, dat er iets aan het aanbod loos is.

Wil ik jullie weer wijzen op het punt, dat de uitverkiezing over het verbond regeert.

Lees deze recensie even, over "Een visie op het verbond der genade". Lees ook het boek zelf, van een door jullie geliefde Ds. Boston. Hier kun je de recensie vinden.

Lees ook Ds. Hoeksema in "Gelovigen en Hun Zaad". Kun je hier vinden

Hoop dat de Heere dit mag zegenen aan de zielen van velen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Beste Bert, ik neem het jou niet kwalijk dat je glimlacht hoor.

Het feit dat Kaw en ik het oneens zijn over het aanbod van genade wil nog niet zeggen, dat dit aanbod niet bestaat. Zo wordt er ook veel getwist over de leer van de verkiezing, dat betekent nog niet dat er geen verkiezing is.

Ik hoop de artikelen waar je naar verwijst nog eens rustig te lezen.

M.vr.gr.,
Zonderling
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Kaw,
Het probleem waar jij tegenaan loopt in jouw familie, herken ik. Voor mij is dat ook altijd weer een worsteling.
Maar jij lijkt de oplossing te zoeken in een bepaald soort methodisme: als er nu maar zo en zo gepreekt wordt, dan komt het wel goed.
Zo simpel is het niet.
Ik noem maar weer de preken van Edwards of Whitefield. Als deze preken zouden gelezen worden, in onze gemeenten, zou er dan hetzelfde gebeuren als in de tijd dat zij uitgesproken werden?
De Geest waait waarheen Hij wil en dat is niet speciaal gebonden aan een bepaalde preekmethode.
Let wel: ook ík maak er bezwaar tegen als het Evangelie afgeschermd wordt. Ik denk dat het goed zou zijn als alle GG-dominees elke dag eens naar 'evangelische' versjes zouden luisteren: over het kruis, over het bloed, over het Lam.
elbert
Berichten: 1350
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in pre

Bericht door elbert »

Zonderling schreef:
elbert schreef:Ik zou het zo formuleren:
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek een zoekende de vrijmoedigheid niet gegeven worden om de roep zoals die in het Evangelie op hem wordt gedaan, om wat voor reden dan ook, naast zich neer te leggen.

Of zoals mijn predikant het wel eens zegt in een preek: u hebt het recht niet om dit Woord naast u neer te leggen.
Ik zou het liever zo formuleren:
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek NIEMAND vrijmoedigheid worden gegeven om de roep en het aanbod zoals die in het Evangelie wordt gedaan, naast zich neer te leggen.

Zonderling
Ook mee eens. :)
Vraag is dan wel waar wel vrijmoedigheid in wordt gegeven: jawel, om het aanbod aan te nemen.
Afgewezen schreef:Kaw,
Het probleem waar jij tegenaan loopt in jouw familie, herken ik. Voor mij is dat ook altijd weer een worsteling.
Maar jij lijkt de oplossing te zoeken in een bepaald soort methodisme: als er nu maar zo en zo gepreekt wordt, dan komt het wel goed.
Ik denk niet dat het iets met methodisme te maken heeft en het heeft ook niet de garantie in zich dat het dan "wel goed komt".
Wat je wel kunt zeggen, is dat over het algemeen een prediking waarin het Woord der waarheid recht gesneden wordt (2 Tim. 2:15), meer gezegend zal zijn dan een prediking waarin dat minder recht gebeurt. Let wel: over het algemeen, want zoals je terecht opmerkt: de Geest waait waarheen Hij wil. Maar ik geloof ook dat de Geest vooral daar is, waar het Woord recht gesneden wordt.

Wat je bijvoorbeeld niet kunt doen, is met het aanbod komen en in 1 adem daarop tot de slotsom komen: maar u kunt het niet aannemen, tenzij het u gegeven wordt. Hoewel elke uitspraak op zich waar en bijbels is, staan ze dan in een niet zo pastorale volgorde. En dan kan daar in het ergste geval de onuitgesproken ontkenning inzitten van dat God Zich in Zijn Woord aan ons wil mededelen, wil geven. In elk geval is het niet pastoraal om het in die volgorde te zeggen. Het kan namelijk ook anders, nl. in de bekende volgorde ellende, verlossing, dankbaarheid, waarbij het niet kunnen aannemen onder de ellende valt. En dan mag vervolgens gezegd worden dat het Gods wil niet is dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen (2 Petr. 3:9) en ook:

Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord;
Verhardt u niet, maar laat u leiden.

Dat zijn geen loze woorden die tevergeefs gezegd worden, maar die wat uitwerken zullen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

elbert schreef:Ik denk niet dat het iets met methodisme te maken heeft en het heeft ook niet de garantie in zich dat het dan "wel goed komt".
Wat je wel kunt zeggen, is dat over het algemeen een prediking waarin het Woord der waarheid recht gesneden wordt (2 Tim. 2:15), meer gezegend zal zijn dan een prediking waarin dat minder recht gebeurt. Let wel: over het algemeen, want zoals je terecht opmerkt: de Geest waait waarheen Hij wil. Maar ik geloof ook dat de Geest vooral daar is, waar het Woord recht gesneden wordt.
Mee eens, weet ik uit eigen ervaring.
Maar in de GG was vroeger een bloeiend geestelijk leven onder leespreken. Preken die wellicht lang niet altijd aanbodrijk genoeg waren. Hoe is dat nu?
Hoe komt het dat er zo weinig 'doorbrekend' werk is, ik bedoel, dat er mensen tot ruimte komen? En dat geldt niet alleen voor mensen die zich niets 'durven' toe te eigenen, maar ook voor mensen die echt in een ruim aanbod geloven.
Is dat alleen te wijten aan de prediking, of zijn er nog andere oorzaken?
Is het goed om bij het zien van dit probleem te gaan schimpen op een bepaalde soort prediking, waar, ik stem het meteen toe, in veel gevallen echt wel wat op aan te merken valt? Is dat een vruchtbare aanpak?
Plaats reactie