Het was wellicht een beetje overdreven om inderdaad de stelling zo stellig te zeggen. Toch vind ik roken echt op het randje. Het is een genotsmiddel waar én van bewezen is dat het zeer verslavend werkt, én van bewezen is dat het bijzonder slecht is voor de gezondheid, én van bezwezen is dat het bijzonder schadelijk is voor je omgeving. Ik vraag me af in hoeverre je mensen dan nog vrijheid moet laten, dat is wel liberaal maar niet zo christelijk m.i.Tiberius schreef:Ik ben er zelf jaren geleden mee gestopt.
Maar ik zou niet zover willen gaan om het geheel te verbieden. Zeker niet op prive-gebied zoals bij thuiswerkende zelfstandige. Dan schiet je veel te ver door.
Wat het argument betreft om het lichaam goed te verzorgen; daar ben ik het wel mee eens. Maar dan zou je ook Big Macs, snoep, etc. moeten verbieden.
Dit is écht van de zotte!
Af en toe ongezond eten (bv één keer peer week patat, met de rest van de week gezond) is niet bewezen slecht te zijn voor het lichaam. Terwijl af en toe een sigaret wél bewezen is grote, nadelige gevolgen te kunnen hebben voor het lichaam.Wat het argument betreft om het lichaam goed te verzorgen; daar ben ik het wel mee eens. Maar dan zou je ook Big Macs, snoep, etc. moeten verbieden.
Een ander argument tegen roken is m.i. dat je niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar brengt. Meeroken is namelijk net zo dodelijk als er zelf één opsteken.
Wat betreft snoepen en fast-food, denk ik dat de overheid er goed aan doet een bewustwordingscampagne te voeren. Het moeten extraatjes zijn, wat je heel af en toe neemt.
Voor zowel roken als voor fast-food geldt als allereerste dat een christen zijn gedrag moet kunnen verantwoorden voor God (geldt voor alles, dus ook hiervoor). Ik heb weleens het idee dat veel rokers hierover liever niet nadenken. Misschien kunnen de rokers onder ons, indien aanwezig, mij hier terechtwijzen?memento schreef:Af en toe ongezond eten (bv één keer peer week patat, met de rest van de week gezond) is niet bewezen slecht te zijn voor het lichaam. Terwijl af en toe een sigaret wél bewezen is grote, nadelige gevolgen te kunnen hebben voor het lichaam.Wat het argument betreft om het lichaam goed te verzorgen; daar ben ik het wel mee eens. Maar dan zou je ook Big Macs, snoep, etc. moeten verbieden.
Een ander argument tegen roken is m.i. dat je niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar brengt. Meeroken is namelijk net zo dodelijk als er zelf één opsteken.
Wat betreft snoepen en fast-food, denk ik dat de overheid er goed aan doet een bewustwordingscampagne te voeren. Het moeten extraatjes zijn, wat je heel af en toe neemt.
-
- JolandaOudshoorn
Ik heb ook gerookt, ben nu gestopt, hopelijk voorgoed, maar zeg nooit nooit.
Ooit ben ik begonnen om rustiger te worden. Ik was gestrest en licht depressief en een sigaret hiepl, ook die eerste keer.
Sinds die tijd rook ik dus, zij het als ik depressief ben of onder druk sta duidelijk meer rook als anders.
Ik zal nooit iemand aanraden om te gaan roken, het is heel verslavend, maar soms vind ik mensen die zeggen dat als je rookt je dat alleen doet voor genot en zo verkeerd met jezelf omgaat, wel erg kort door de bocht. Voor sommigen werkt het als een soort medicijn (en daarvan weten we dat die schadelijk kunnen zijn)
Ooit ben ik begonnen om rustiger te worden. Ik was gestrest en licht depressief en een sigaret hiepl, ook die eerste keer.
Sinds die tijd rook ik dus, zij het als ik depressief ben of onder druk sta duidelijk meer rook als anders.
Ik zal nooit iemand aanraden om te gaan roken, het is heel verslavend, maar soms vind ik mensen die zeggen dat als je rookt je dat alleen doet voor genot en zo verkeerd met jezelf omgaat, wel erg kort door de bocht. Voor sommigen werkt het als een soort medicijn (en daarvan weten we dat die schadelijk kunnen zijn)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik kan je als stevige roker niet terechtwijzen, je hebt gelijk.Marco schreef: Misschien kunnen de rokers onder ons, indien aanwezig, mij hier terechtwijzen?
Eenieder die mij dienaangaande waarschuwt moet ik gelijk geven.
Maar........ik blijf roken.......
Ik ben me er terdege van bewust dat ik dit tegenover God niet kan verantwoorden.
Met alle respect, Jvdg: deze post shockeert me behoorlijk.jvdg schreef:Ik kan je als stevige roker niet terechtwijzen, je hebt gelijk.Marco schreef: Misschien kunnen de rokers onder ons, indien aanwezig, mij hier terechtwijzen?
Eenieder die mij dienaangaande waarschuwt moet ik gelijk geven.
Maar........ik blijf roken.......
Ik ben me er terdege van bewust dat ik dit tegenover God niet kan verantwoorden.
Ik geef toe: het is niet eenvoudig om te stoppen. Maar als je het in gebed voor de Heere neerlegt, wil Hij ook daar de kracht voor schenken. Zeker als je zelf bewust bent dat je tegenover God het niet kan verantwoorden.
Toen ik deze "bekentenis" typte verwachtte ik een dergelijke reactie.Tiberius schreef:Met alle respect, Jvdg: deze post shockeert me behoorlijk.
Ik geef toe: het is niet eenvoudig om te stoppen. Maar als je het in gebed voor de Heere neerlegt, wil Hij ook daar de kracht voor schenken. Zeker als je zelf bewust bent dat je tegenover God het niet kan verantwoorden.
En geloof me, ik heb dit ook in het gebed ingebracht.
Ik wilde in dezen alleen maar eerlijk zijn.
Overigens wenste ik wel dat dit mijn enige zonde was.
Ik dacht dat ik geboren was met een zonde waar ik maar niet van af kon komen. Het zat in mijn roots zeg maar. (Nee, ben geen homojvdg schreef:Toen ik deze "bekentenis" typte verwachtte ik een dergelijke reactie.Tiberius schreef:Met alle respect, Jvdg: deze post shockeert me behoorlijk.

Ik snap het nog niet, maar geniet er wel van...
JvdG. elke keer als je een sigaret aansteekt, moet je denken: Nu doe ik bewust zonden tegenover een Heilig God! Ik denk dat ze dan een stuk minder lekker smaken! Doe dat eens een week en lees dan nog eens je post na! En na elke sigaret ook eerlijk je zonde en zwakheid voor God beleiden en dan ook tegen de Heere zeggen: ik blijf roken hoor!.....jvdg schreef:Toen ik deze "bekentenis" typte verwachtte ik een dergelijke reactie.Tiberius schreef:Met alle respect, Jvdg: deze post shockeert me behoorlijk.
Wees eens eerlijk voor God!!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Dat kan er ook nog wel bij....jvdg schreef:Toen ik deze "bekentenis" typte verwachtte ik een dergelijke reactie.Tiberius schreef:Met alle respect, Jvdg: deze post shockeert me behoorlijk.
Dit is wel ongeveer de redenering die je van uiterst rechts vaak om je oren krijgt. Merkwaardig hoe de uitersten van links en rechts elkaar weer raken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Het is oh zo makkelijk praten voor hen die NIET roken, of er al lang van af zijn.
Je zult maar in de strijd zijn, en die telkenmale verliezen..........kom dan niet aan met "breng het in gebed voor God"......uiteindelijk ben jij het die het moet volbrengen met al de ontwenningsverschijnselen die voor een flink deel van de stoppers onoverkomelijk zijn.....................
niet wijzen op hen die het wél gelukt is te stoppen, maar ondersteun hén die het NIET lukt...................zie ook even mijn onderschrift aub.......
Je zult maar in de strijd zijn, en die telkenmale verliezen..........kom dan niet aan met "breng het in gebed voor God"......uiteindelijk ben jij het die het moet volbrengen met al de ontwenningsverschijnselen die voor een flink deel van de stoppers onoverkomelijk zijn.....................
niet wijzen op hen die het wél gelukt is te stoppen, maar ondersteun hén die het NIET lukt...................zie ook even mijn onderschrift aub.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60