Dit is écht van de zotte!

Jonathan Westmore

Dit is écht van de zotte!

Bericht door Jonathan Westmore »

Werkgevers slaan door

128-09-2007 | Door: DAG

Werkloos door roken, drinken en een vette hap.
In Amerika controleren steeds meer werkgevers hun personeel op roken, hoge bloeddruk, een hoog glucoselevel, overgewicht en slechte cholesterol. Als een werknemer positief wordt getest op een van deze 'gebreken' zou dat best wel eens het einde van zijn carrière kunnen betekenen. Als hij mazzel heeft levert het hem alleen een boete op. De baas heeft nu dus ook buiten werktijd grip op het gedrag van zijn werknemers. Werkgevers hopen daarmee op minder hoge ziektekosten.

Op de bon
Clarians Health is één van de bedrijven die zijn werknemers straft voor hun gedrag. Als er na het testen van de werknemers nicotine in het bloed gevonden wordt, gaat er elke keer € 5 euro van hun loon af. Als deze werknemers ook positief getest worden op een hoge bloeddruk of slechte cholestrerol dan worden ze eveneens beboet.
Het bedrijf Weyco Incorporated gaat nog een stapje verder, rokers worden ontslagen en werknemers met partners die roken krijgen elke maand €50 minder uitbetaald.

Bedrijfsspionage
Henry Ford van het autobedrijf Ford heeft kort geleden zelfs een privé-detective op zijn werknemers afgestuurd. Als een werknemer betrapt werd op drinken, gokken of het te vaak eten van een vette hap dan werd hij zonder pardon op straat gezet.
Mensen die op zoek zijn naar een baan krijgen het steeds moeilijker. Ze worden door veel bedrijven volledig gescreend. Ooit gerookt maar al lang gestopt? Dat maakt voor sommige bedrijven niks uit, naar die baan kan je fluiten.
bazz

Bericht door bazz »

terecht, effeciency gaat voor alles. Bush zei het pas ook al zo mooi, het milieu is erg belangrijk, en we gaan er ook zeker wat aan doen, zo lang het niet ten koste gaat van de economische groei.

mijn mening: economische groei is de grootste ziekte van de westerse wereld.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik vind dit echt te ver gaan, maar nu de andere kant:
Als een baas vraagt om goed voor je lichaamt te zorgen wordt er gestijgerd.
Als er in de Bijbel staat om goed voor jezelf te zorgen, dan hoeft dat niet en eten, drinken, roken, leven we hoe we dat zelf lekker vinden.
Ook dat vind ik altijd super onchristelijk.
Ik kan me boos maken om mensen die expres zorgen dat hun vaten dicht raken of dat hun gewicht uit de hand loopt. Dat is net zo goed zonde tegen het zesde gebod! Ik ben nu wat zwart wit, maar christenen nemen echt in deze te weinig verantwoording.
Waarom willen mensen toch graag dingen die slecht zijn?
Omdat het lekker is.... :? Sja anders moet je ook echt eens nee zeggen zeggen een gebakje :x
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Adorote

Bericht door Adorote »

Een baas van en bedrijf maakt natuurlijk niet uit en heeft niets te bevelen aan zijn werknemers hoe ze moeten leven ongezond of gezond een vergaande bemoeienis met het persoonlijk leven van iemand.Het is wel zo dat een ieder verantwordelijk is voor zijn doen en laten zo ook zijn/haar leef en en eet gedrag. Veel mensen hebben zich daarinook over gegeven van steeds meer en meer en zodanig dat de dood er op volgt,Hier in het Westen gaat men doord aan te veel eten, en velen kunnen zich niet beheersen tot maat twee maaltijden per dag een gezond ontbijt van donker brood vetloos beleg en daarbij veel fruit en groeten .Dan in de avond de avond maaltijd van het zij vlees groeten aardappelen rijst of pasta met twee glazen wijn of bier of gewoon water,verder op de avond behoorlijk wat fruit. Dus niks geen tussen door niks geen gesnoep(hooguit bij gelegenheid) niks geen vette rotzooi uit de hapjeswinkel op de hoek.Een men kan met heel weinig toe daarbij blijft men gezond lichaamlijk maar ook geestelijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zelf ben ik geen roker en ik weet ook de gevaren van roken wel, maar om thuiswerkers nu te verbieden om in hun eigen huis te roken, dan ben je behoorlijk doorgeschoten in absurde regeltjes.
Geen wonder dat die ambtenaren het zo druk hebben. :wink:
[hr]
Thuiswerker mag wel roken op werkplek

van onze redactie economie

DEN HAAG - Het rookverbod dat volgend jaar juli ingaat, wordt iets versoepeld. Zo geldt het niet voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) met een werkruimte aan huis.

Onder de oude voorstellen zouden zij niet mogen roken. Minister Ab Klink (Volksgezondheid) heeft de Tweede Kamer gisteren tijdens het debat over het rookverbod toegezegd dat hij het wetsvoorstel op dit punt wil versoepelen. De Kamer viel over het rookverbod voor zzp'ers met een kantoor aan huis, omdat een rookverbod in de werkruimte aan huis te veel zou ingrijpen in het persoonlijk leven van mensen.

(...)

bron: http://www.nd.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind dat een baas best van zijn medewerkers mag verwachten dat ze een beetje gezond leven en niet teveel drinken. Als ik baas zou zijn en een medewerker van mij zou regelmatig als een dronkenlap 's avodns over straat lopen zou ik hem ook niet meer als werknemer willen hebben. Het tekent zijn mentaliteit en daarnaast is een medewerker ook representatief voor je bedrijf. Niet alleen onder werktijd.

Roken volledig verbieden vind ik te ver gaan, helemaal omdat roken iets is waar je moeilijk van af kan komen. De testen zijn natuurlijk sowieso belachelijk. Maar als iemand bijvoorbeeld vaak ziek is en erg ongezond leeft waardoor het een goed het gevolg zou kunnen zijn van het ander ben je daar als werkgever ook de dupe van... en als iemand vaak met een enorme kater op het werk komt en daardoor veel mnder hard werkt ben je daar als werkgever ook de dupe van. Daar mag best tegen worden opgetreden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Ik vind dat een baas best van zijn medewerkers mag verwachten dat ze een beetje gezond leven en niet teveel drinken. Als ik baas zou zijn en een medewerker van mij zou regelmatig als een dronkenlap 's avodns over straat lopen zou ik hem ook niet meer als werknemer willen hebben. Het tekent zijn mentaliteit en daarnaast is een medewerker ook representatief voor je bedrijf. Niet alleen onder werktijd.

Roken volledig verbieden vind ik te ver gaan, helemaal omdat roken iets is waar je moeilijk van af kan komen. De testen zijn natuurlijk sowieso belachelijk. Maar als iemand bijvoorbeeld vaak ziek is en erg ongezond leeft waardoor het een goed het gevolg zou kunnen zijn van het ander ben je daar als werkgever ook de dupe van... en als iemand vaak met een enorme kater op het werk komt en daardoor veel mnder hard werkt ben je daar als werkgever ook de dupe van. Daar mag best tegen worden opgetreden.
Het gaat hier over zelfstandige thuiswerkers.
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Ik vind dat een baas best van zijn medewerkers mag verwachten dat ze een beetje gezond leven en niet teveel drinken. Als ik baas zou zijn en een medewerker van mij zou regelmatig als een dronkenlap 's avodns over straat lopen zou ik hem ook niet meer als werknemer willen hebben. Het tekent zijn mentaliteit en daarnaast is een medewerker ook representatief voor je bedrijf. Niet alleen onder werktijd.

Het gaat hier over zelfstandige thuiswerkers.
Ik reageerde op het nieuwsbericht uit de openingspost, niet die van vandaag ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Ach ja.. roken zou sowieso verboden moeten worden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Ach ja.. roken zou sowieso verboden moeten worden.
Lekker makkelijk hè, zo'n stelling poneren.
Jongere

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:
Lekker makkelijk hè, zo'n stelling poneren.
Ja
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Want?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Want?
Christelijk perspectief, in wezen dezelfde reden als het verbieden van euthanasie en abortus. Het geloof dat het lichaam van God gegeven is, brengt immers de verplichting mee het lichaam goed te verzorgen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Want?
Christelijk perspectief, in wezen dezelfde reden als het verbieden van euthanasie en abortus. Het geloof dat het lichaam van God gegeven is, brengt immers de verplichting mee het lichaam goed te verzorgen.
Mee eens, hoewel ik er wel eens eentje opsteek.
Ieder roker wil ermee stoppen, dat zegt al genoeg :roll:
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben er zelf jaren geleden mee gestopt.
Maar ik zou niet zover willen gaan om het geheel te verbieden. Zeker niet op prive-gebied zoals bij thuiswerkende zelfstandige. Dan schiet je veel te ver door.

Wat het argument betreft om het lichaam goed te verzorgen; daar ben ik het wel mee eens. Maar dan zou je ook Big Macs, snoep, etc. moeten verbieden.
Plaats reactie