Anti-quoq schreef:Het is heel eenvoudig:
- de schorsing van ds. Kok was wettig ter tafel gekomen. (Via de kerkelijke weg.) Met heeft echter onzorgvuldig gehandeld.
- de afzetting dr. Steenblok als docent is echter niet via de kerkelijke weg ter tafel gekomen. Dus was dat onwettig.
Kan jij je bron aangeven waar je dat vandaan hebt? Want hoe kan het via de kerkelijke weg ter tafel gekomen zijn, als het samenroepen van de synode al niet kerkrechtelijk is. (woorden van ds. Golverdingen) dat het curatorium/dr. Steenblok niet bevoegd zijn om een synode bij elkaar te roepen.
Anti-quoq schreef:Vandaar het verschil in woordgebruik.
Meer moet u er niet achter zoeken. Ds. Golverdingen is zeer integer en onafhankelijk. Zelfs zo integer dat hij waarschijnlijk niet eens weet hoe je kerkpolitiek moet bedrijven.
Iedereen die dat er wel in ziet, kent hem niet.
Ben ik het inderdaad met je eens dat ds. Golverdingen zeer integer is en een verschrikkelijk moeilijk onderwerp ter tafel brengt.
Je moet ook hetgeen hij geschreven heeft over de geschiedenis t/m 1948 meenemen. Daarin is heel duidelijk te lezen dat ds Kersten en ds Kok elkaar weer gevonden hadden. En dan vind ik de keuze van de woorden t.a.v. 1950 "te" voorzichtig. Bij de zaak rond ds. Kok speelde veel meer. Nogmaals de zaak van ds. Vd Ketterij die een gemeente heeft geinstitueerd in Veenendaal terwijl de GG van Kok er was. Die zaak zou ook op de synode dienen, maar hoefde volgens dezelfde afgevaardigden niet behandeld te worden omdat ds. Kok geschorst was (een uur daarvoor). En dezelfde personen die wilde dat ds Kok geschorst zou worden waren ook degenen die gelijk eiste dat de kerkenraad van ds Kok maatregelen zou treffen t.a.v. de aanhangers van ds. Kok. In die avond kon de kerkenraad niet anders dan zich los maken van de GG vanwege de mist en de groep die maatregelen eiste. In die dagen daarop liep het zo hoog op dat zelfd de kerkelijkegoederen door die groep werden opgeeist. En die groep stond in 1953 100% achter dr. Steenblok.
Dus ik hoop dat ook die situatie ook eens 'officieel' beschreven wordt. Want om alleen bij een paar uitspraken van ds. Kok te blijven doet de hele situatie geen recht.
Maar nogmaals ik waardeer ten zeerste de moeite die ds Golverdingen doet en dat juist hij toch weer zijn eigen oproep om het kerkordelijk te onderzoeken weer moest opnemen, omdat blijkbaar geen enkele predikant bereid was dat te doen. (Zie einde van het boek 'om behoud van de kerk')