Eerste bezoek aan kerk - advies gevraagd

Vin

Eerste bezoek aan kerk - advies gevraagd

Bericht door Vin »

Beste allemaal,

Sinds enkele weken voel ik me ontzettend aangetrokken tot het christendom. Ik heb met iemand gepraat die Gereformeerd is en dat heeft me ontzettend geraakt. Daarnaast zijn er onlangs met mij onverklaarbare, overigens erg goede, dingen gebeurd en ik heb dingen gevoeld waardoor ik weet dat God in mijn leven is. Wellicht klinkt dit heel erg vaag, daar ben ik me bewust van maar ik wil er echt iets mee mee gaan doen.

Nu wil ik graag naar een kerk gaan, de werkelijkheid in.

De Gereformeerde kerk is de kerk die mij het meeste aanspreekt. Dat heeft diverse redenen. Wat spreekt mij daar zo in aan? Naast het zichtbare (kleding), het sobere, heb ik het idee dat Gereformeerd zijn, net even een stapje meer doen is. Echt geloven en dat ook laten zien. Ook dat klinkt waarschijnlijk vaag maar het is gewoon het gevoel dat ik er bij heb.

Nu wil ik graag a.s. zondag naar de Gereformeerde Kerk (Vrijgemaakt) gaan in ons dorp maar ik weet niet helemaal goed wat ik kan verwachten.
Vandaar mijn vraag op dit forum.

Natuurlijk heb ik me wel ingelezen en heb ook dingen gehoord. En over de dingen die ik gelezen heb, heb ik enkele vragen. Daarnaast zou ik het heel erg fijn vinden als jullie mij nog meer zouden kunnen waarvan jullie denken dat ik er iets aan zou kunnen hebben.

Wellicht vinden jullie de vragen die ik ga stellen zelfs domme vragen maar ik ben heel vroeger toen ik een jongetje van 5 was wel eens in een Gereformeerde Kerk geweest en daar weet ik heel weinig meer van. Ik wil de mensen die in de kerk zijn niet voor het hoofd stoten met afwijkende eigenschappen.

(Als ik in mijn bewoordingen dingen zeg als: "Moet ik dit of moet ik dat", bedoel ik daarmee eigenlijk: "Is het beter als ik dit of dat". Ik bedoel dat ik begrijp dat het vaak geen kwestie van "moeten" is maar dat het gewoon beter kan zijn in sommige opzichten om iets op een bepaalde manier te doen).

De vragen die me zo te binnen schieten zijn:

- Zal het zo zijn dat de mannen aan de ene kant staan en de vrouwen aan de andere kant van de kerk?

- Waar moet ik aan denken qua kleding. Een zwart/grijze pantalon met een blouse is dat goed, of moet er bijvoorbeeld een colbert overheen? Is het bijvoorbeeld beter als ik let op de kleur van de blouse, geen wit bijvoorbeeld?

- Hoe denkt men over het niet meezingen? Ik denk dat ik daar nog te veel voor schroom namelijk.

- Is het beter om zo'n eerste keer naar de ochtend- of middagdienst te gaan.

- Hoe staat men tegenover mensen die voor de eerste keer komen? Is het gebruikelijk dat daar tegen gepraat wordt of is dit volledig afhankelijk van de kerk waar je naar toe gaat en de mensen die daar komen. In mijn dorp is de Gereformeerde gemeenschap vrij klein, +/- 180 man. Wat kan ik verwachten?

- Moet ik zelf voorzichtig zijn met het aanspreken van mensen?

Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden en overige adviezen die jullie me kunnen geven!
Laatst gewijzigd door Vin op 29 sep 2007, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Unionist

Bericht door Unionist »

Op de website http://www.barnabaskerk.nl (klik op kopje "Kerkdiensten"), staat uitgelegd hoe een dienst in zijn werk gaat. Het is wel geen vrijgemaakte kerk, maar het lijkt er wel veel op.

Ik hoop dat je een fijne dienst hebt, en dat God je zal zegenen!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
memento

Bericht door memento »

- Zal het zo zijn dat de mannen aan de ene kant staan en de vrouwen aan de andere kant van de kerk?
Dat was vroeger in sommige kerken zo. Tegenwoordig is dat nergens meer.
- Waar moet ik aan denken qua kleding. Een zwart/grijze pantalon met een blouse is dat goed, of moet er bijvoorbeeld een colbert overheen? Is het bijvoorbeeld beter als ik let op de kleur van de blouse, geen wit bijvoorbeeld?

- Hoe denkt men over het niet meezingen? Ik denk dat ik daar nog te veel voor schroom namelijk.
De mensen zullen wel begrijpen dat je de eerste keer niet in één keer alles weet, of met alles meedoet. Ik zou zeggen: Trek lekker kleren aan waarin je je prettig voelt, en bezoek gewoon een dienst, dan zie je snel genoeg wat daar de gewoonte is.
- Is het beter om zo'n eerste keer naar de ochtend- of middagdienst te gaan.
De meeste kerken hebben 's ochtends een vrije preek, en wordt 's middags wat meer ingegaan op de leer. Die leer wordt meestal als een serie gepreekt, waardoor het wat moeilijker is om te volgen als je de vorige diensten niet hebt gehoord. Daarom zou ik de ochtenddienst aanraden.
- Hoe staat men tegenover mensen die voor de eerste keer komen? Is het gebruikelijk dat daar tegen gepraat wordt of is dit volledig afhankelijk van de kerk waar je naar toe gaat en de mensen die daar komen. In mijn dorp is de Gereformeerde gemeenschap vrij klein, +/- 180 man. Wat kan ik verwachten?

- Moet ik zelf voorzichtig zijn met het aanspreken van mensen?
In praktisch alle kerken is het zo dat nieuwe gezichten van harte welkom zijn. In de kerk vinden we t altijd erg fijn om te merken dat mensen geïnteresseerd raken in het geloof. Dat komt omdat wij geloven dat het geloof in Jezus de enige manier is om eeuwig gelukkig te worden, en dat gunnen we iedereen.

Of je aangesproken wordt, enzow, is erg afhankelijk van de gemeente. Zeker in een kleine gemeente is die kans wat groter. Maar anders kan je altijd iemand aanschieten als je vragen hebt. Je kan dat doen aan een gewoon gemeentelid, of ook aan één van de ambtsdragers (meestal te herkennen aan hun zwarte pak).

Een fijne zondag toegewenst.
Adorote

Bericht door Adorote »

Het grote vermoeden is dat men hier een beetje voor de gek wordt gehouden ,iedereen weet ook een ongelovige dan men zich moet gedragen in een kerk en eerbied en respect moet hebben dat is de ervaring.De ervaring is ook als iemand tot waar Geloof komt gelooft hij/zij en loopt vreugdevol een kerk naar binnen , en doet mee al leert van zelf de Liturgische gebruiken en gebruiken.

Maar als het echt zo is wat wordt gevraagd is het heel verstandig alles is af te gaan zowel in Katholieke zin als in reformatorische zijn,daar bij het laatste veel kaf onder het koren zit.Ook alles bezoeken wat zich gereformeerde gezindte placht te noemen en dan je geestelijk huis zoeken; als het goed is is dat altijd de Kerk, en in sommige gevallen een kerkgemeenschap met een bepaalde mate van katholiciteit.

Al deze bezoeken niet een keer maar geruime tijd met de nodige gesprekken met de Priesters of dominee en de mensen die men het kerkvolk placht te noemen .
Laatst gewijzigd door Adorote op 29 sep 2007, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Een nieuwe versie van Jan, Jans en de kinderen?
Vin

Bericht door Vin »

Adorote schreef:Het grote vermoeden is dat men hier een beetje voor de gek wordt gehouden ,iedereen weet ook een ongelovige dan men zich moet gedragen in een kerk en eerbied en respect moet hebben dat is de ervaring.De ervaring is ook als iemand tot waar Geloof komt gelooft hij/zij en loopt vreugdevol een kerk naar binnen , en doet mee al leert van zelf de Liturgische gebruiken en gebruiken.
Hoewel ik dit antwoord begrijp is dit ook wel iets waar ik bang voor was. Dat er niet of slechts deels positief gereageerd wordt. Het is alsof ik in dit antwoord de argwaan proef. Ik begrijp dat het ongetwijfeld niet zonder reden is dat mijn oprechtheid in twijfel wordt getrokken maar het doet me eerlijk gezegd wel terug deinzen.

Ik zal iets meer toelichting geven op het waarom van mijn vragen. Het spreekt voor zich dat ik weet dat ik me moet gedragen in de kerk. Echter gaat het er mij om dat ik graag vooraf op de hoogte ben van dingen. Stel je voor hoe het voor mij is, ik heb eigenlijk totaal geen notie van hoe het zal gaan en van de gebruiken die men heeft. In ons dorp zijn er verschillende kerken. Nu zie ik bijvoorbeeld regelmatig mensen uit de kerken komen na de dienst. De mensen die uit de Gereformeerde Kerk komen, zien er altijd erg netjes uit. Zo kleed ik me ook altijd, zaterdag uitgezonderd. Omdat ik zo duidelijk verschillen zie in ons dorp tussen mensen die uit de Gereformeerde Kerk komen en mensen die uit bijvoorbeeld de Protestantse Kerk komen, vroeg ik me dus af in hoeverre ik echt op die details (zoals bijvoorbeeld of een witte blouse wel of niet 'kan') moet letten.

Ik loop vreugdevol de kerk in, dat klopt, maar ook ben ik een beetje zenuwachtig. Zoals ik al zei, het is een heel klein kerkje, een hele kleine gemeenschap. Ik weet nu al dat ik me zeker de eerste keer best een vreemde eend in de bijt zal voelen. Vandaar mijn vragen.
Laatst gewijzigd door Vin op 29 sep 2007, 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Vin

Bericht door Vin »

@ Unionist & memento:
Bedankt voor de positieve reaktie en het advies, ik waardeer dit enorm.
refo

Bericht door refo »

Toch geloof ik dat adorote niet zo ver van de waarheid zit.

Vin is iemand die geen vreemdeling in Jeruzalem is en wil weten welke reacties er komen op bepaalde opmerkingen. Het GKV heeft een prima forum.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Heej Vin, even een reactie van een vrijgemaakte. Ik weet niet in welk dorp je naar de kerk wil gaan, maar de meeste vrijgemaakte kerken hebben wel een eigen website, daar zou je al eens even kunnen kijken.

Wat kleren enzo betreft, maak je je vooral niet druk daarom. Doe aan wat je normaal aanhebt... normaal heeft een kerk gastenopvang en anders helpt een gemeentelid je vast graag. Schiet even iemand aan en zeg: Heej, ik ben hier voor het eerst, moet ik nog ergens rekening mee houden etc. Het kan zijn dat ze een bijbel en een psalmboe of liedboek voor je hebben, het kan ook zijn dat men een beamer gebruikt om de liederen te projecteren, dat verschilt weer per plaats. Als je iets niet kan vinden of zo vraag je het gewoon aan je buurman/buurvrouw, als je na afloop vragen hebt kan je die vast wel ergens kwijt en als er na afloop koffiedrinken in de kerk is, doe gerust mee, zo leer je ook mensen kennen. Men vindt het ongetwijfeld fijn je te mogen ontvangen en helpen, dus vraag gerust vanalles. Als je ergens gastvrijheid mag verwachten is het wel in de kerk :)

Veel succes en alvast een hele fijne zondag!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:Toch geloof ik dat adorote niet zo ver van de waarheid zit.

Vin is iemand die geen vreemdeling in Jeruzalem is en wil weten welke reacties er komen op bepaalde opmerkingen. Het GKV heeft een prima forum.
o,o,o wat zijn we weer heerlijk positief naar elkaar toe. Gezien de laatste tijd hoe men hier op elkaar reageert, zou je je bijna schamen om een reformatorisch christen genoemd te worden. In ieder geval Vin, wens ik jou een goede zondag toe!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Vin

Bericht door Vin »

refo schreef:Vin is iemand die geen vreemdeling in Jeruzalem is en wil weten welke reacties er komen op bepaalde opmerkingen. Het GKV heeft een prima forum.
Ik begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt met 'Vin wil weten welke reacties er komen op opmerkingen'. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik leest het misschien verkeerd.

Ik was op zoek naar een antwoord op mijn vragen. Aan de andere kant schuw ik een discussie niet maar dat is allerminst waar ik naar op zoek ben. Waar het me omgaat is dat ik gewoon niet uit de toon wil vallen als ik naar een dienst ga en niet met de verkeerde kleding oneerbiedigheid uit wil stralen. Temeer omdat ik me toch al niet helemaal op m'n gemak voel de eerste keer. Niets meer en niets minder.
Laatst gewijzigd door Vin op 29 sep 2007, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Vin schreef:
refo schreef:Vin is iemand die geen vreemdeling in Jeruzalem is en wil weten welke reacties er komen op bepaalde opmerkingen. Het GKV heeft een prima forum.
Het gaat me niet om het uitlokken van reacties. Aan de andere kant schuw ik een discussie niet maar dat is allerminst waar ik naar op zoek ben. Waar het me omgaat is dat ik gewoon niet uit de toon wil vallen als ik naar een dienst ga, temeer omdat ik me toch al niet helemaal op m'n gemak voel de eerste keer. Niets meer en niets minder.
Mmm. :?
Adorote

Bericht door Adorote »

Afgewezen schreef:
Vin schreef:
Het gaat me niet om het uitlokken van reacties. Aan de andere kant schuw ik een discussie niet maar dat is allerminst waar ik naar op zoek ben. Waar het me omgaat is dat ik gewoon niet uit de toon wil vallen als ik naar een dienst ga, temeer omdat ik me toch al niet helemaal op m'n gemak voel de eerste keer. Niets meer en niets minder.

Dit is nu waar die Vin wil hij/zij .Refo zei het al die Vin is geen vreemdeling in Jeruzalem,en gaat nu heerlijk achter over leunen en bekijken hoe de forum leden elkaar in de haren vliegen , in die fuik moet niet gezwommen worden .
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vin schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt met 'Vin wil weten welke reacties er komen op opmerkingen'. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik leest het misschien verkeerd.

Ik was op zoek naar een antwoord op mijn vragen. Aan de andere kant schuw ik een discussie niet maar dat is allerminst waar ik naar op zoek ben. Waar het me omgaat is dat ik gewoon niet uit de toon wil vallen als ik naar een dienst ga en niet met de verkeerde kleding oneerbiedigheid uit wil stralen. Temeer omdat ik me toch al niet helemaal op m'n gemak voel de eerste keer. Niets meer en niets minder.
Kan ik me helemaal voorstellen. Wees maar blij dat je de meeste hier niet zal ontmoeten a.s. zondag. Sommigen zijn nogal wantrouwend :?
Wat kleding betreft, "gewone" nette kleding is voldoende en eerbiedig genoeg!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Vin

Bericht door Vin »

Afgewezen schreef:
Vin schreef:
Terwijl je me quote was ik nog wat aanpassingen aan het doen aan m'n eerder geschreven tekst omdat ik een beetje het idee kreeg dat ieder woord van mij op een weegschaal gelegd werd (niet door een ieder hier hoor overigens). Hoewel ik nog steeds achter m'n tekst sta die je gequote hebt, was ik het iets anders aan het omschrijven en geeft het nu een beter beeld van hoe ik erover denk.

Ik vind het jammer dat ik me moet verdedigen maar ik begrijp het wel denk ik. In mijn dorp wordt er niet altijd positief over Gereformeerde mensen gesproken. Ze worden vaak gezien als erg stijf en ouderwets. Ik wil me daar juist tegen verzetten of in ieder geval me er niks van aantrekken, of anders gezegd: ik wil toch naar de Gereformeerde kerk omdat ik me daar het prettigst bij voel. Ik begrijp de argwaan en voel me daar niet persoonlijk op aangevallen. Ik hoop dat dat ook niet zo bedoeld is. Ik bedank iedereen die me een hart onder de riem steekt!
Plaats reactie