Muskens: Onbelangrijk in welke God je gelooft
Muskens: Onbelangrijk in welke God je gelooft
HEILIG LANDSTICHTING (ANP) - „Het maakt niet uit in welke God je gelooft. God is van alle mensen. Allah is op zich ook een mooi woord voor God.”
Dat heeft bisschop Muskens van het bisdom Breda donderdag in Heilig Landstichting bij Nijmegen gezegd bij de opening van de tentoonstelling ”Silentium” in Museumpark Oriëntalis.
Oriëntalis, het voormalige Bijbels Openluchtmuseum, is bezig met de omvorming van een puur rooms-katholiek pelgrimsoord naar een museum over de drie grootste religies, islam, jodendom en christendom. Bisschop Hurkmans van Den Bosch is tegen die koers en voert daarover een juridische strijd met het bestuur van het museum.
„Ik heb mijn persoonlijke mening en die is dat er ruimte is voor alle geloven. Ruzie over geloven is een zaak van de samenleving en niet van God”, aldus Muskens, die zijn taak als bisschop op 1 december neerlegt.
Voor de 71-jarige bisschop is het naar eigen zeggen een grote uitzondering dat hij een project in een museum opent. Voor ”Silentium” (Latijn voor stil) maakte hij een uitzondering omdat het thema hem erg aanspreekt. „Hopelijk komen de mensen allemaal zo ver dat ze minder herrie nodig hebben”, zo zei Muskens. De bisschop sluit zich zelf volgend jaar aan bij de Pauluscommuniteit van de benedictijnen, een bij uitstek zwijgzame orde.
http://www.refdag.nl/artikel/1317170/Mu ... looft.html
Dat heeft bisschop Muskens van het bisdom Breda donderdag in Heilig Landstichting bij Nijmegen gezegd bij de opening van de tentoonstelling ”Silentium” in Museumpark Oriëntalis.
Oriëntalis, het voormalige Bijbels Openluchtmuseum, is bezig met de omvorming van een puur rooms-katholiek pelgrimsoord naar een museum over de drie grootste religies, islam, jodendom en christendom. Bisschop Hurkmans van Den Bosch is tegen die koers en voert daarover een juridische strijd met het bestuur van het museum.
„Ik heb mijn persoonlijke mening en die is dat er ruimte is voor alle geloven. Ruzie over geloven is een zaak van de samenleving en niet van God”, aldus Muskens, die zijn taak als bisschop op 1 december neerlegt.
Voor de 71-jarige bisschop is het naar eigen zeggen een grote uitzondering dat hij een project in een museum opent. Voor ”Silentium” (Latijn voor stil) maakte hij een uitzondering omdat het thema hem erg aanspreekt. „Hopelijk komen de mensen allemaal zo ver dat ze minder herrie nodig hebben”, zo zei Muskens. De bisschop sluit zich zelf volgend jaar aan bij de Pauluscommuniteit van de benedictijnen, een bij uitstek zwijgzame orde.
http://www.refdag.nl/artikel/1317170/Mu ... looft.html
- J.C. Philpot
Ik denk het niet, maar ik denk dat de RK kerk hier ook het stempel ketters op zal zetten.J.C. Philpot schreef:Beste Jonathan,Jonathan Westmore schreef:Hij zegt toch "het is MIJN mening", dus spreekt hij puur voor zichzelf!
Wat wil je aangeven met deze constatering? Maakt dat het zijn mening is zijn uitspraken minder ketters?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- J.C. Philpot
Dat weet ik wel zeker, Nederland is wat dat betreft een zeer afvallige kerkprovincie. Dat de RKK deze uitspraken ook als ketters zal kwalificeren is in ieder geval 1 positief puntje van de RKK.parsifal schreef:Ik denk het niet, maar ik denk dat de RK kerk hier ook het stempel ketters op zal zetten.
Dit is een lastig punt hoor. Natuurlijk is er maar een God, de God van de bijbel.
Toch vraag ik me soms wel eens af wat God gaat doen met al die diepgelovige Moslims, die ook hun naaste het zijne geven en meer bidden/vasten/etc dan menig christen. Ik zou het eerlijk gezegd best onrechtvaardig vinden als dezen over eenzelfde kam worde geschoren als bijv. Hitler en Stalin.
Hebben jullie dat ook?
(wetende dat we het nooit zullen kunnen bevatten, en dat wij de bijbel hebben na te spreken)
Toch vraag ik me soms wel eens af wat God gaat doen met al die diepgelovige Moslims, die ook hun naaste het zijne geven en meer bidden/vasten/etc dan menig christen. Ik zou het eerlijk gezegd best onrechtvaardig vinden als dezen over eenzelfde kam worde geschoren als bijv. Hitler en Stalin.
Hebben jullie dat ook?
(wetende dat we het nooit zullen kunnen bevatten, en dat wij de bijbel hebben na te spreken)
Well, als je dit onrechtvaardig vindt, moet je eens nadenken of je de bijbelse boodschap wel goed begrepen hebt.Toch vraag ik me soms wel eens af wat God gaat doen met al die diepgelovige Moslims, die ook hun naaste het zijne geven en meer bidden/vasten/etc dan menig christen. Ik zou het eerlijk gezegd best onrechtvaardig vinden als dezen over eenzelfde kam worde geschoren als bijv. Hitler en Stalin.
De bijbel leert:
1. Iedereen wordt (door Adams val) volledig zondig geboren, en ligt daarom onder de toorn van God
2. De mens is verplicht heilig te leven, maar kan dit niet volkomen, en zijn zondeschuld stapelt zich dus elke dag hoger op (bij de één weleswaar wat sneller als bij de ander, maar bij iedereen komen er elke dag zonden bij)
3. Door de kruisdood van Christus is redding mogelijk voor iedereen die in Hem gelooft. God kijkt dan niet meer naar wat wij hebben gedaan (want dat is allemaal zondig), maar naar wat Christus heeft gedaan. Dat is de enige reden waarom God Zijn toorn kan en wil laten varen.
Kortom, door de werken der wet (waaronder ook serieuze moslims vallen) wordt geen mens gerechtvaardig. Zie Rom 3.
Bedankt voor je uiteenzetting. Natuurlijk wist ik dit al, maar toch blijft dit een theoretisch antwoord, m.a.w. ik kan niet het gevoel onderdrukken e.e.a. toch wat onrechtvaardig te vinden. Dan kun je inderdaad met bijbelteksten aankomen, maar die nemen bij mij het gevoel niet weg.memento schreef:Well, als je dit onrechtvaardig vindt, moet je eens nadenken of je de bijbelse boodschap wel goed begrepen hebt.Toch vraag ik me soms wel eens af wat God gaat doen met al die diepgelovige Moslims, die ook hun naaste het zijne geven en meer bidden/vasten/etc dan menig christen. Ik zou het eerlijk gezegd best onrechtvaardig vinden als dezen over eenzelfde kam worde geschoren als bijv. Hitler en Stalin.
De bijbel leert:
1. Iedereen wordt (door Adams val) volledig zondig geboren, en ligt daarom onder de toorn van God
2. De mens is verplicht heilig te leven, maar kan dit niet volkomen, en zijn zondeschuld stapelt zich dus elke dag hoger op (bij de één weleswaar wat sneller als bij de ander, maar bij iedereen komen er elke dag zonden bij)
3. Door de kruisdood van Christus is redding mogelijk voor iedereen die in Hem gelooft. God kijkt dan niet meer naar wat wij hebben gedaan (want dat is allemaal zondig), maar naar wat Christus heeft gedaan. Dat is de enige reden waarom God Zijn toorn kan en wil laten varen.
Kortom, door de werken der wet (waaronder ook serieuze moslims vallen) wordt geen mens gerechtvaardig. Zie Rom 3.
Maar misschien moet ik mijn gevoel nodig eens toe gaan spreken

Ik kan me je gevoel wel voorstellen. Zo heb ik collega's, die nergens of nauwelijks ergens aan doen, maar hele integere, 'goede' mensen zijn. En toch zullen ze verloren gaan als ze Jezus Christus niet hebben leren kennen.rekcor schreef:Dit is een lastig punt hoor. Natuurlijk is er maar een God, de God van de bijbel.
Hebben jullie dat ook?
Ik denk dat wij ons gevoel idd. moeten laten corrigeren en beseffen wat het betekent dat we tegen God gezondigd hebben. En dat we niet zalig worden op grond van werken, maar enkel en alleen door het geloof.
Zie je maar weer hoe moeilijk het voor ons is om dat te aanvaarden.
Romeinen 2 lezen:
Want zovelen, als er zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en zovelen, als er onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden;
(Want de hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;
Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).
Of wat makkelijker leesbaar in de NBV
12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
Want zovelen, als er zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en zovelen, als er onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden;
(Want de hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;
Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).
Of wat makkelijker leesbaar in de NBV
12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
Dit is niet alleen vreemd van een vertegenwoordiger van een kerk, maar het een bespotting en onteerd het zaligmakend en exclusief werk van onze Heiland en Zaligmaker Jezus Christus!!!
1 Timotheus 4:1.
Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,....
2 Timotheus 4: 3-4.
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden. En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
1 Timotheus 4:1.
Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,....
2 Timotheus 4: 3-4.
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden. En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
Ik denk dat je verschil moet maken tussen de aanpak van catechisanten van de GerGem en gelovige moslims. Als startpunt tot toenadering zijn de uitspraken van Muskens even acceptabel als die van Paulus. Ook Paulus stelt de zaken iets anders voor dan wij dat zouden willen. Hij stelt NB God gelijk aan één van hun afgoden! Maar voor Muskens als Paulus geldt: na deze boodschap zal er meer moeten volgen.Paulus schreef:Gij mannen van Athene! ik bemerke, dat gij alleszins gelijk als godsdienstiger zijt. Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden. De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt; En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven en den adem, en alle dingen geeft; En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning. Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons. Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht. Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn. God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren. Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.