Toogdag GBS

Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
jakobmarin schreef:
caprice schreef:Kom ga met ons, en doe als wij. Ervaar ook hoe goed het is om met zovelen onder
een vertaling van
caprice schreef: Gods Woord te zitten, waar kerkmuren wegvallen.
Het lijkt misschien dat ik een 'mug uitzijg', maar 'Gods Woord' wordt nogal eens gelijkgetrokken met de 'Statenvertaling'.
Nu heb ik daar opzich niet zoveel moeite mee, mits het ook voor andere vertalingen geldt.
Je zit daar niet onder een vertaling, maar onder de verklaring van Gods Woord. Het is geen prediking, maar een overdenking. Ook appélerend. En als de Heere er nu in mee komt, dan ben je er alleen maar goed mee als je daarin delen mag.
Daarom werd er wat kritisch gekeken naar bepaalde uitspraken in verslagen van eerdere Toogdagen waarbij de SV belangrijker wordt gemaakt dan hij is :)

Daarmee is men niet kritisch betreft de hele Toogdag... zie het meer als een oproep tot relativeren van de SV, wat gezien verslagen van eerdere Toogdagen niet altijd gebeurd is. Verder lijkt het me een goede dag, mijn excuses dat dat geluid wat onder de kritiek ondergesneeuwd raakte, maar ik vind zo'n dag doorgaans heel positief, maar wou wat kanttekeningen maken :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:(...) maar wou wat kanttekeningen maken :)
Kanttekeningen, dat klinkt vertrouwd. :mrgreen:
henriët

Bericht door henriët »

:wink:
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

rekcor schreef:
Marnix schreef:(...) maar wou wat kanttekeningen maken :)
Kanttekeningen, dat klinkt vertrouwd. :mrgreen:
Dan zal het wel goed zijn!! :mrgreen:
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Caprice: ben je er al wel eens geweest?
rekcor

Bericht door rekcor »

caprice schreef:Off-topic is tegen de forumregels toch? Ik heb dit topic slechts geopend met de mededeling van de a.s. toogdag, en niet met de bedoeling om hele verhandelingen over de GBS en hun (vermeende) visie te houden, waarmee niemand gesticht wordt.
Als ik mij niet vergis, gaf je ons in je openingspost twee links mee. Ik ben vervolgens inhoudelijk op 1 van die links gaan reageren.

Bovendien had je je onderwerp in een discussieforum geplaatst, en niet bijv. in het Prikbord (http://www.refoforum.nl/viewforum.php?f=13).
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:@ Caprice: ben je er al wel eens geweest?
Ja, ik ben het nu voor de derde keer van plan.
rekcor schreef:
caprice schreef:Off-topic is tegen de forumregels toch? Ik heb dit topic slechts geopend met de mededeling van de a.s. toogdag, en niet met de bedoeling om hele verhandelingen over de GBS en hun (vermeende) visie te houden, waarmee niemand gesticht wordt.
Als ik mij niet vergis, gaf je ons in je openingspost twee links mee. Ik ben vervolgens inhoudelijk op 1 van die links gaan reageren.

Bovendien had je je onderwerp in een discussieforum geplaatst, en niet bijv. in het Prikbord (http://www.refoforum.nl/viewforum.php?f=13).
De links gaf ik niet in de openingspost, maar op de vraag van Jakobmarin gaf ik twee links, de ene waar een interview gehouden wordt met medewerker J. De Koning van de GBS, over de toogdag, en de andere met een verslag van vorig jaar. Dit was enkel maar bedoeld om een indruk er van te geven om de vraagsteller zodoende antwoord te geven op zijn vraag wat de inhoud en bedoeling was van de toogdag.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:Ach, het probleem met de GBS is dat ze veel van hun bevindelijke Schriftuitleg zien verloren gaan met een nieuwe vertaling. Bepaalde zinsconstructies uit de Statenvertaling, waar heel veel geestelijkheid uitgehaald wordt, gaan in nieuwe vertalingen niet meer op. Men vergeet alleen dat nóch de grondtekst, nóch buitenlandse vertalingen (Calvijns vertaling, Luthers vertaling, King James Vertaling) die uitleggingen rechtvaardigen...

Daarnaast vergeet men dat de SV een aardige vertaling is, maar ook niet meer dan dat. Er staan genoeg vertaalfouten in, en ook genoeg zaken uit de grondtekst die in de SV verloren gegaan zijn, omdat men die niet juist in het Nederlands wist weer te geven.
Ik lees dit topic even door. Ben vorig jaar met veel genoegen op de toogdag geweest. Daar vallen, zoals meer gezegd wordt, kerkmuren weg. Wat mooi dat voor vele mensen deze dag een dag is om naar uit te zien. Ik ken ze. Wees daarom voorzichtig met een oordeel.
Ik schrik enorm van bovenstaande posting. Wat een ongelooflijke, betweterige en vijandige toon tegen de bevindelijk-gereformeerde waarheid die gelukkig nog op dagen als deze toogdag, gepredikt mag worden, vanuit een vertaling die de Heere zelf ons land gaf. Als Gods Woord je lief is blijf je er met je vingers af! Memento, één advies, ga op de toogdag eens luisteren.
Laatst gewijzigd door Ander op 22 sep 2007, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ander schreef:Als Gods Woord je lief is blijf je er met je vingers af!
Volgens mij bleef Memento ook van God's Woord af, en had hij het enkel over de statenvertaling. Hoewel ik deze vertaling waardeer en respecteer, blijft het een vertaling. Een dergelijke toch wel wat suggestieve opmerking lijkt mij daarom, in ieder geval in deze context onjuist. Wel is het inderdaad de toon die de muziek maakt, en kan ik wat dat betreft enigzins met je meegaan.
Duuk

Bericht door Duuk »

caprice schreef:
Tiberius schreef:
caprice schreef:Misschien dat een moderator de met azijn overgoten posts even wil verplaatsen naar genoemd topic, zodat deze niet vervuild raakt met off-topic reacties? Bij voorbaat dank.
Ik begrijp je gevoelens en voel met je mee. Het is nooit fijn als je een topic opent en er wordt direct allerlei gal gespuwd over een jou aan het hart gaand onderwerp.

Echter: wij kunnen geen postings verplaatsen naar een ander topic, alleen maar verwijderen of splitsen naar een nieuw topic.
Verwijderen doen we alleen maar als het tegen de forumregels ingaat
Off-topic is tegen de forumregels toch? Ik heb dit topic slechts geopend met de mededeling van de a.s. toogdag, en niet met de bedoeling om hele verhandelingen over de GBS en hun (vermeende) visie te houden, waarmee niemand gesticht wordt.

Kom ga met ons, en doe als wij. Ervaar ook hoe goed het is om met zovelen onder Gods Woord te zitten, waar kerkmuren wegvallen.
Al gaven ze me op die dag een met goud beklede GBS bijbel kado, ik zou er niet heengaan. Maar als anderen er wel behoefte aan hebben, moeten ze zeker gaan.
Bij ons thuis wordt er nog zelden uit de SV gelezen. In de kerk horen we het nog wel, totdat de HSV uitkomt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Die wegvallende kerkmuren, dat zit nogal. Er worden gewoon nieuwe muren gebouwd. Natuurlijk is het heel fijn als Ds. Blok en ds. Hoefnagel op één bijeenkomst spreken. Maar het is maar een smaldeel van de geref. gezindte.

Nou gun ik iedereen zijn oecumenische feestje, maar het is wel een feestje waar alleen uiterst rechts welkom is. Wellicht niet als toehoorder, maar wel als spreker.

Als kerknuren écht wegvallen, nodig dan eens iemand uit die wel de SV gebruikt (dat is de hele Ger Gem, praktisch de hele HHK, een niet onbelangrijk deel van de CGK enz enz) maar niet tot de uiterste rechterflank van GG, CGK, HHK of tot de (O) GGiN.
geledu

Bericht door geledu »

Ik wil nu niet gaan polariseren, maar de liefde voor de GBS vanuit de GG is beperkt.
Zoals ik begreep heeft dan ook de synode In het verleden, tegen de zin van de GBS een deputaatschap van Bijbelverspreiding opgericht.
Dit deputaatschap werkt wel nauw samen met de GBS maar wilde toch los daarvan kunnen acteren.

Daarnaast heb ik verschillende "rechtse" GG predikanten hun waardering uit horen spreken voor het werk van de GBS maar wat me opviel is dat ze dan met een kwinkslag er op wezen dat wel enige nuancering in het starre beleid op zijn plaats zou zijn.
De keuze voor GBS bijbels (bv als trouwBijbel) is in vele Gereformeerde Gemeenten dan ook niet vanzelfsprekend.
Jongbloed doet nog goed mee ! :wink:

Verder vond ik het bezwaar op de laatste synode nog opvallend waar de PS Oost in het argument om tegen de HSV te zijn wees op het feit dat het een particuliere stichting is die het herstel werk van de SV ter hand nam.
M.i. is dit bij de GBS niet anders, en ook deze niet-kerkelijk gebonden stichting heeft al vele wijzigingen doorgevoerd in de huidige SV tov eerdere uitgaven.
Ander

Bericht door Ander »

Oké, enige nuchterheid is wel op zijn plaats.

Onze trouwbijbel was een prachtige GBS-Bijbel met kanttekeningen, een absolute aanwinst, direct de kanttekeningen op dezelfde bladzijde. Enne, de psalmen staan inmiddels niet meer op hele noten!! Ook een vernieuwing binnen de GBS!

Toch is er tussen de wijzigingen van de GBS en de HSV wel een groot verschil. Naast het door Geledu opgemerkte bezwaar van de PS Oost op de synode vind ik het bezwaar dat door de HSV de kanttekeningen niet meer zo bruikbaar zijn wel een punt. Ik hecht veel waarde aan de kanttekeningen.

Laat de GBS wat star en rechtsgeoriënteerd zijn, ze doen heel veel goed werk, ook in bijbelverspreiding e.d., laten we daar maar oog voor hebben.
refo

Bericht door refo »

Unionist schreef:Die wegvallende kerkmuren, dat zit nogal. Er worden gewoon nieuwe muren gebouwd. Natuurlijk is het heel fijn als Ds. Blok en ds. Hoefnagel op één bijeenkomst spreken. Maar het is maar een smaldeel van de geref. gezindte.

Nou gun ik iedereen zijn oecumenische feestje, maar het is wel een feestje waar alleen uiterst rechts welkom is. Wellicht niet als toehoorder, maar wel als spreker.

Als kerknuren écht wegvallen, nodig dan eens iemand uit die wel de SV gebruikt (dat is de hele Ger Gem, praktisch de hele HHK, een niet onbelangrijk deel van de CGK enz enz) maar niet tot de uiterste rechterflank van GG, CGK, HHK of tot de (O) GGiN.
De kerkmuren zijn binnen GBS prominenter dan ergens. Als er een ds van een bepaalde kerk aftreedt of wegvalt komt zijn opvolger uit dezelfde kerk. Ook de sprekers zijn angstvallig uit de diverse kerken gekozen.

Hoe zou de opkomst zijn als de sprekers wél uit 1 kerk kwamen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:Hoe zou de opkomst zijn als de sprekers wél uit 1 kerk kwamen?
Ze komen uit één Kerk hoor!
Plaats reactie