Gian schreef:Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe ik de wet moet plaatsten. Er zijn zoveel visie's.
Ik denk dat ik wel meer verschil vind tussen OT en NT.
Er is veel prediking die per definitie voorschrijft dat de wet plaats moet maken voor Christus terwijl ik dat niet durf te zeggen.
Ik weet dat het wel vaak zo gaat, zeker onder mensen die erg wettisch ingesteld zijn, altans, dat denk ik waar te nemen.
Tenslotte is het NT de bedeling van de genade. Dat lees ik overal in het NT.
Om een voorbeeld te noemen, de stokbewaarder werd direct het Evangelie verteld, terwijl hij een sociale nood had.
In gal 3 worden de Joden onderwezen over de wet in zijn OT-betekenis. Dat was nodig omdat de Joden weer onder de wet gingen leven.
Ik ga ervanuit dat Gods Woord in OT en NT een geheel zijn met een doorgaande lijn. Heel de Romeinen en Hebr. brieven trekken de lijnen dwars door de hele schrift heen om aan te tonen dat het bijeen hoort.
Dat lijdt tot een bepaalde interpretatie. Ik kom met wat opmerkingen.
De stokbewaarder. Je zegt
sociale nood.
Waaruit blijkt dat? Paulus heeft hem toegesproken en die man roept het uit over
zalig worden. Sociale nood? Zalig worden?
Zalig worden betekent verzoend worden met God! Erven met Christus. Hem deelachtig worden.
Het antwoord van Paulus: Geloof in de Heere Jezus Christus met daaraan gekoppeld de belofte dat hij zalig
zal worden.
En nu vraag ik me af: Hoe kan die stokbewaarder nou zonder bekering de belofte van de zaligheid krijgen? De Bijbel leert deze zaken altijd bijeen. Zou er dan hier ook geen sprake van bekering moeten zijn?
Wat houdt geloof in de Heere Jezus Christus anders in dan dat Hij de Zaligmaker van zondaren is? Zou die stokbewaarder geweten hebben wat een zondaar is? En wat is nu het middel dat de zonde aanwijst? Zou er dan niet voorzichtig een voorstelling gemaakt kunnen worden wat Paulus allemaal gezegd heeft waardoor de stokbewaarder tot zijn uitroep kwam? Iets heeft die stokbewaarder de schrik om het hart doen slaan! Wat dan?
Zeg het maar. Maar het was geen sociale nood. Die zien we rondom ons heen ook volop. En roept een ieder om ons heen die sociaal in nood zit om zalig te worden? Ik dacht het niet.