Kleding
het is inderdaad wat ouderwets taalgebruik, maar wat maakt dat uit? T gaat om de inhoud. Het ging me eigenlijk om de volgende gedachte; dat het gebruik van kleding komt door de zonde, en dat we dan dus bezigzijn (pronken) met de uitkomst van de zonde. eigenlijk iets heel ingrijpends... als je daar over na gaat denken, en dan te bedenken ook zo in deze tijd, dat kleding zo belangrijk is....
Ik heb helemaal geen discussie uit willen lokken over wat in de hemel gedragen wordt ed. (maar meer dat we zoveel bezig zijn met kleding en daar gerust heel wat aan uitgeven, en een goed boek vinden we al gauw te duur. ) wat dat betreft ben ik het ook wel met adorote eens, maar leer èn leven hè, en dan kan je ook weleens over zulksoort zaken nadenken.....
het dragen van kleding is dus een noodzaak geworden. maar ik zie ook wel in edele strijdster, dat het moeilijk is om grenzen te trekken. Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat je er netjes/ verzorgd uitziet. en dat dat niet persé is door met college style kleding( al hebben ze daar over het algemeen wel nette kleding) of mexx of in dergelijke winkels kleding te kopen. en dan is het ook nog zo, dat het soms persoonlijk kan liggen. wat dat betreft....
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
(lees Rom. 14)
Ik heb helemaal geen discussie uit willen lokken over wat in de hemel gedragen wordt ed. (maar meer dat we zoveel bezig zijn met kleding en daar gerust heel wat aan uitgeven, en een goed boek vinden we al gauw te duur. ) wat dat betreft ben ik het ook wel met adorote eens, maar leer èn leven hè, en dan kan je ook weleens over zulksoort zaken nadenken.....
het dragen van kleding is dus een noodzaak geworden. maar ik zie ook wel in edele strijdster, dat het moeilijk is om grenzen te trekken. Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat je er netjes/ verzorgd uitziet. en dat dat niet persé is door met college style kleding( al hebben ze daar over het algemeen wel nette kleding) of mexx of in dergelijke winkels kleding te kopen. en dan is het ook nog zo, dat het soms persoonlijk kan liggen. wat dat betreft....
(lees Rom. 14)
henriët schreef:het is inderdaad wat ouderwets taalgebruik, maar wat maakt dat uit? T gaat om de inhoud. Het ging me eigenlijk om de volgende gedachte; dat het gebruik van kleding komt door de zonde, en dat we dan dus bezigzijn (pronken) met de uitkomst van de zonde. eigenlijk iets heel ingrijpends... als je daar over na gaat denken, en dan te bedenken ook zo in deze tijd, dat kleding zo belangrijk is....
(lees Rom. 14)
Zo kan men door misbruik maken van Romeinen 14 alles goed praten ; slecht is slecht en zonden zijn zonden ,zoook de ijdelheid van kleding.
adorote, ik heb dit niet gezegd om misbruik te maken van een Bijbelhoofdstuk,. jammer dat je (mijn) topics altijd negatief wil lezen... t was juist goed bedoeld
Overigens nog ter aanvulling heb ik weleens de volgende uitspraak gehoord:
Je moet je zo kleden dat je voor de wereld niet ten spot loopt, maar ook geen aanstoot geeft voor Gods volk.

Je moet je zo kleden dat je voor de wereld niet ten spot loopt, maar ook geen aanstoot geeft voor Gods volk.
Nog even over het purper. In de meeste vertalingen wordt een ander woord gebruikt: "Karmozijn". Omdat deze kleur in deze tijd erg onbekend is heeft men voor purper gekozen, omdat karmozijn als verf o.a. voor purper gebruikt werd. Toch is karmozijn wat roder, het zit een beetje tussen purper en rood in. Purper kwam het meest in de buurt allicht.
even een plaatje van een kleur purper en daarna wat info.

Karmozijn is oorspronkelijk een helrode verfstof verkregen door extractie met water van vrouwelijke schildluizen van de soorten Kermes vermilio en Kermes ilicis. Deze luizen leven op de kermeseik (Quercus coccifera), een kleine heester die algemeen voorkomt rond de Europese landen van de Middellandse zee. Reeds in de oudheid was karmozijn bekend en diende voor purper of scharlaken verven van kledingstukken of het bijkleuren van voedsel. Voor de kleuring van textiel werd karmozijn al snel na de ontdekking van Amerika vervangen door het zogenoemde karmijn. Deze kleurstof is afkomstig van de cochenilleschildluis en deze luis leverde meer en hoogwaardigere kleurstoffen met meer kleurkracht en is lichtechter.
De naam karmozijn wordt tegenwoordig gebruikt voor een synthetische kleurstof voor voeding die ook bekend is onder de naam azorubine (E122). Deze Azokleurstof wordt onder andere gesynthetiseerd uit een naftlosulfonzuur en een gediazoteerd naftionzuur.
Nog even me in purper verdiept. Purper blijkt niet 1 kleur te zijn maar meerdere varianten te hebben. Even van Wikipedia:
De kleur varieerde doordat er verschillende soorten van het geslacht gebruikt werden: M. trunculus leverde meer roze tinten en M. brandaris meer violette. Het woord werd in het Grieks gebruikt voor de kleur van lippen, maar Aristoteles noemt in zijn Meteorologica de violette kleur van de regenboog ook purper. De naam duidde dus kennelijk een vrij grote sector van de kleurencirkel aan. De koelere tinten waren het meest geliefd en het duurst. Er waren veel recepten in omloop voor het fabriceren van goedkopere imitaties. Die waren echter eenvoudig te herkennen aan de geringe verzadiging: het originele purper wordt omschreven als een bijzonder felle tint, die geen enkele andere verfstof in felheid zou benaderen tot in het midden van de 19e eeuw de kunstmatige kleurstoffen ontwikkeld zouden worden.
Daarmee lijkt dit mysterie opgelost.

Karmozijn is oorspronkelijk een helrode verfstof verkregen door extractie met water van vrouwelijke schildluizen van de soorten Kermes vermilio en Kermes ilicis. Deze luizen leven op de kermeseik (Quercus coccifera), een kleine heester die algemeen voorkomt rond de Europese landen van de Middellandse zee. Reeds in de oudheid was karmozijn bekend en diende voor purper of scharlaken verven van kledingstukken of het bijkleuren van voedsel. Voor de kleuring van textiel werd karmozijn al snel na de ontdekking van Amerika vervangen door het zogenoemde karmijn. Deze kleurstof is afkomstig van de cochenilleschildluis en deze luis leverde meer en hoogwaardigere kleurstoffen met meer kleurkracht en is lichtechter.
De naam karmozijn wordt tegenwoordig gebruikt voor een synthetische kleurstof voor voeding die ook bekend is onder de naam azorubine (E122). Deze Azokleurstof wordt onder andere gesynthetiseerd uit een naftlosulfonzuur en een gediazoteerd naftionzuur.
Nog even me in purper verdiept. Purper blijkt niet 1 kleur te zijn maar meerdere varianten te hebben. Even van Wikipedia:
De kleur varieerde doordat er verschillende soorten van het geslacht gebruikt werden: M. trunculus leverde meer roze tinten en M. brandaris meer violette. Het woord werd in het Grieks gebruikt voor de kleur van lippen, maar Aristoteles noemt in zijn Meteorologica de violette kleur van de regenboog ook purper. De naam duidde dus kennelijk een vrij grote sector van de kleurencirkel aan. De koelere tinten waren het meest geliefd en het duurst. Er waren veel recepten in omloop voor het fabriceren van goedkopere imitaties. Die waren echter eenvoudig te herkennen aan de geringe verzadiging: het originele purper wordt omschreven als een bijzonder felle tint, die geen enkele andere verfstof in felheid zou benaderen tot in het midden van de 19e eeuw de kunstmatige kleurstoffen ontwikkeld zouden worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Precies!henriët schreef:adorote, ik heb dit niet gezegd om misbruik te maken van een Bijbelhoofdstuk,. jammer dat je (mijn) topics altijd negatief wil lezen... t was juist goed bedoeld :?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Één van je beste posts ooit Marnix. Een genot om te lezen!Marnix schreef:Nog even over het purper. In de meeste vertalingen wordt een ander woord gebruikt: "Karmozijn". Omdat deze kleur in deze tijd erg onbekend is heeft men voor purper gekozen, omdat karmozijn als verf o.a. voor purper gebruikt werd. Toch is karmozijn wat roder, het zit een beetje tussen purper en rood in. Purper kwam het meest in de buurt allicht.
Re: kleding
Middelbare scholen hebben moeite met de blote kleding, waarin sommige meisjes naar school komen. Het Berlage Lyceum stuurde zelfs een meisje naar huis, omdat ze een te kort broekje droeg, schrijft de Volkskrant.
De trend van korte broekjes, rokjes en hempjes met inkijk brengt docenten in verlegenheid. Het Berlage Lyceum stuurde een leerling naar huis om andere kleding aan te trekken. Op andere scholen in Nederland wordt te korte kleding eveneens niet getolereerd. Ook niet als het lekker weer is.
André Hol, schoolleider van het Groene Hart in Rijnwoude, verklaart het in de Volkskrant als volgt: André Hol: 'Wij moeten leerlingen aanspreken op hun houding en gedrag, en daarbij hoort ook kleding. Je gaat hier niet naar het zwembad.'
bron: Parool.nl
De trend van korte broekjes, rokjes en hempjes met inkijk brengt docenten in verlegenheid. Het Berlage Lyceum stuurde een leerling naar huis om andere kleding aan te trekken. Op andere scholen in Nederland wordt te korte kleding eveneens niet getolereerd. Ook niet als het lekker weer is.
André Hol, schoolleider van het Groene Hart in Rijnwoude, verklaart het in de Volkskrant als volgt: André Hol: 'Wij moeten leerlingen aanspreken op hun houding en gedrag, en daarbij hoort ook kleding. Je gaat hier niet naar het zwembad.'
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Aha. Dus de refoscholen zijn toch nog niet zo gek als de columnist van de Volkskrant opperde.Mara schreef:Middelbare scholen hebben moeite met de blote kleding, waarin sommige meisjes naar school komen. Het Berlage Lyceum stuurde zelfs een meisje naar huis, omdat ze een te kort broekje droeg, schrijft de Volkskrant.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6178/Tho ... -rok.dhtml
Ik heb me altijd afgevraagd waarom vrouwen/meisjes wel een rok/broek met blote benen mochten en jongens/mannen geen korte broek op veel hogere scholen
Ik ben voor invoering van het schooluniform, dan heb je gelijk al deze problemen opgevangen.

Ik ben voor invoering van het schooluniform, dan heb je gelijk al deze problemen opgevangen.
Dat mag wel, als het een zgn bermuda model is, dus op of net over de knieën.ejvl schreef:Ik heb me altijd afgevraagd waarom vrouwen/meisjes wel een rok/broek met blote benen mochten en jongens/mannen geen korte broek op veel hogere scholen![]()

Toen ik op het Hoornbeek zat mocht het niet naar mijn weten.Mara schreef:Dat mag wel, als het een zgn bermuda model is, dus op of net over de knieën.ejvl schreef:Ik heb me altijd afgevraagd waarom vrouwen/meisjes wel een rok/broek met blote benen mochten en jongens/mannen geen korte broek op veel hogere scholen![]()
Ook op de Fruytier in Apeldoorn volgens mij niet.
Maar dat is al even geleden, het kan zijn dat het intussen veranderd is natuurlijk.
Ik zat nog trapje lager, VWO/HAVOejvl schreef:Toen ik op het Hoornbeek zat mocht het niet naar mijn weten.Mara schreef:Dat mag wel, als het een zgn bermuda model is, dus op of net over de knieën.ejvl schreef:Ik heb me altijd afgevraagd waarom vrouwen/meisjes wel een rok/broek met blote benen mochten en jongens/mannen geen korte broek op veel hogere scholen![]()
Ook op de Fruytier in Apeldoorn volgens mij niet.
Maar dat is al even geleden, het kan zijn dat het intussen veranderd is natuurlijk.

Hoornbeeck wordt hier gezien als school met zeer strenge toelatingseisen, dus ik kan me voorstellen dat het daar echt niet mag. Wel blote benen voor meiden?
Voor velen gaat dit te ver, omdat het de privésfeer betreft, als het gaat of er open internet of een tv in huis is.
Ja hoor, de meiden liepen er soms ook discutabel bij, de grens was inderdaad zo rond de knie geloof ik.Mara schreef: Ik zat nog trapje lager, VWO/HAVO![]()
Hoornbeeck wordt hier gezien als school met zeer strenge toelatingseisen, dus ik kan me voorstellen dat het daar echt niet mag. Wel blote benen voor meiden?
Voor velen gaat dit te ver, omdat het de privésfeer betreft, als het gaat of er open internet of een tv in huis is.
Overigens mocht je wel naar die school toe als je TV had, er werd alleen een gesprek gevoerd met de ouders hoe die er mee omgingen, en als het was om het journaal te bekijken ofzo was er weer geen probleem.
Open internet helemaal niet, dat was toen nog niet aan de orde met die analoge inbelverbindingen

M.i. heeft een school alleen bemoeienis met dingen die op school zelf aan de orde zijn en niet of er al dan wel een tv achter de schuifdeurtjes staat.ejvl schreef:Ja hoor, de meiden liepen er soms ook discutabel bij, de grens was inderdaad zo rond de knie geloof ik.Mara schreef: Ik zat nog trapje lager, VWO/HAVO![]()
Overigens mocht je wel naar die school toe als je TV had, er werd alleen een gesprek gevoerd met de ouders hoe die er mee omgingen, en als het was om het journaal te bekijken ofzo was er weer geen probleem.
Open internet helemaal niet, dat was toen nog niet aan de orde met die analoge inbelverbindingen.
Zij kunnen toch niet bepalen of er alleen naar een journaal gekeken mag worden?
Sorry, dat vind ik te ver gaan.
Je moet natuurlijk wel rekening houden met de tijd van even geleden.Mara schreef: M.i. heeft een school alleen bemoeienis met dingen die op school zelf aan de orde zijn en niet of er al dan wel een tv achter de schuifdeurtjes staat.
Zij kunnen toch niet bepalen of er alleen naar een journaal gekeken mag worden?
Sorry, dat vind ik te ver gaan.
Tegenwoordig heeft iedereen ADSL, een smartphone, en alle mogelijke manieren om van alles te bekijken.
Destijds was internet zeldzaam en tv echt nog iets exclusiefs om als christen te hebben, en het werd door vele kerken veroordeeld.
Zoals in een ander topic staat, tegenwoordig: Internet = TV is niet meer te onderscheiden, toen nog wel.
Geen idee meer hoe ze het huidige toelatingsbeleid doen, waarschijnlijk zal het niet of nauwelijks over de tv gaan.